Recensie: Dieren in nood! (Lotte Wirwar 5) – Alice Pantermüller

Dieren in nood!Dieren in nood! is het vijfde deel in de reeks boeken over De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar van de succesvolle Duitse schrijfster Alice Pantermüller en het nieuwe boek bevat wederom grappige zwart-wit illustraties van Daniela Kohl.

In het vijfde deel van Lotte Wirwar komt Pieter met een grandioos idee: meedoen aan de wedstrijd van het postkantoor! Er wordt een nieuw postkantoor gebouwd en om het bouwterrein staat een schutting. Deze moet mooi beschilderd worden met postzegels en alle klassen mogen een thema indienen. Het leukste thema wint en deze klas mag de schutting daadwerkelijk in gaan kleuren.

Het zal je dan ook niet verbazen dat de klas van mevrouw Poepjes – waar Lotte, Pieter en Chloë in zitten – de wedstrijd wint. Zij hebben het thema ‘dieren die met uitsterven worden bedreigd’ ingezonden. Natuurlijk had Isabelle het verzonnen en is Lotte hier niet blij mee… Maar Chloë en Lotte gaan wel meteen enthousiast op zoek naar een met uitsterven bedreigd dier om te schilderen.

DSCN0481

Al snel komt Lotte erachter dat ook schildpadden met uitsterven worden bedreigd! En zij en haar familie hebben zelf een schildpad in huis, Sloompie. Het kan dan ook niet anders dan dat Lotte een schildpad gaat schilderen. Chloë gaat voor een excentrieker soort: de Tasmaanse duivel. Pieter kiest voor de vleermuis, omdat dit zoogdier ook in zijn tuin voorkomt.

Chloë gelooft er echter niets van; vleermuizen die vliegen niet in je tuin, maar alleen ver weg in Transsylvanië. Pieter wil haar ervan overtuigen dat het wel zo is en daarom blijven Lotte en Chlöe een nachtje bij Pieter slapen in zijn supertoffe boomhut in de achtertuin van zijn ouders. Ze doen allerlei leuke spelletjes, net zolang tot het donker is en ze de vleermuizen kunnen observeren. Ze zien er heel veel, maar het is wel vermoeiend, want oh wat vliegen ze snel!

DSCN0482

Ondertussen moet Lotte ook nog eens een spreekbeurt houden over haar met uitsterven bedreigde diersoort, de schildpad. Isabelle gaf een geweldige spreekbeurt over de panda, dus zal het moeilijk zijn om haar te overtreffen. Bovendien vindt mevrouw Poepjes het niet zo leuk dat Lotte de schildpad uit zijn schild probeert te lokken door te spelen op haar blokfluit. Sloompie komt wel uit zijn schild, maar Lotte krijgt een zes. Bovendien moet Sloompie de klas uit, maar Lotte weet een manier om het haar juffrouw betaald te zetten!

DSCN0483

Toen het schilderen eindelijk van start kon gaan, was er al vrij snel sprake van ruzie tussen de Superschaapjes en De Wilde Konijnen. Isabelle en haar vriendinnen lachen Lotte en Chloë hard uit, omdat ze hun tekeningen niet mooi vinden. Als ze een dag later weer terugkomen bij de schilderijen, zit er witte verf op die van Lotte en Chloë. Hadden de superschaapjes dit gedaan? Maar nee, de volgende dag zitten er weer witte strepen op hun schilderij! Het waren de kraaien… Zij hadden op hun postzegels gepoept. Wat een pech!

Gelukkig is Lotte aan het eind van het boek jarig en gaan ze met z’n allen gezellig naar de dierentuin om het te vieren. Hier zien ze allerlei soorten dieren, zouden deze ook met uitsterven worden bedreigd? Kortom, ook de dierentuin is weer een avontuur voor Lotte Wirwar!

DSCN0484

Je zou denken dat na vier boeken een serie wel een keer minder leuk en grappig wordt, maar gelukkig is dit niet het geval bij Lotte Wirwar. Ook het vijfde deel is weer erg mooi gemaakt met een vrolijke, frisse cover en lachwekkende teksten en illustraties. Bovendien zal het thema dieren veel kinderen aanspreken en naast de grapjes die erover worden gemaakt kun je er ook nog eens veel van leren, omdat er dieper wordt ingegaan op dieren die met uitsterven worden bedreigd, zoals de panda, de schildpad en de vleermuis.

Deze graphic novel voor kinderen tussen de 9 en 12 jaar zal de liefhebbers van de series ‘Dagboek van een muts’ en ‘Het leven van een loser’ aanspreken, omdat ook dit boek gevuld is met grappige zwart-wit tekeningen van Daniela Kohl en de daarbij behorende geestige teksten van Alice Pantermüller. Wat een beestenboel! (deel 1), Superschapen en wilde konijnen (deel twee), Boerderij op stelten (deel drie) en Chaos op de filmset! (deel 4) in de reeks De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar werden al eerder op deze blog besproken.

DSCN0480

Titel: Dieren in nood!
Serie en deel: De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar 5