Recensie: Chaos op de filmset! (Lotte Wirwar 4) – Alice Pantermüller

9789044743869Chaos op de filmset! is het vierde deel in de reeks boeken over De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar. Deze reeks werd geschreven door de Duitse schrijfster Alice Pantermüller en bevat grappige tekeningen van de talentvolle illustratrice Daniela Kohl.

In Lotte’s vierde dagboek beginnen we in mei meteen met slechts nieuws: Lotte heeft namelijk waterpokken! Ze vindt het wel cool, omdat ze niet echt ziek is, maar wel thuis mag blijven. Toch is de enorme jeuk niet fijn en je mag niet krabben, want dan krijg je littekens.

Maar door al dat thuiszitten begint Lotte zich te vervelen en gaat ze op zoek naar hobby’s. Samen met haar beste vrienden Chloë en Pieter maakt ze een lijst met coole hobby’s. Toch blijft het voor Lotte moeilijk om iets leuks te vinden. Het eerste wat ze probeert is kunstschaatsen, maar Lotte gaat als een pinguïn over het ijs, dus dat is geen succes. Ondertussen probeert Lotte’s moeder haar weer op blokfluitles te krijgen, maar Lotte weet de leraren alleen maar te ergeren met haar slangenbezweerdersmuziek.

DSCN0308

Maar dan ziet Lotte een bijzondere advertentie in de krant: figuranten gezocht! Voor de nieuwe jeugdfilm met tienerster Timo Tuttelaar hebben ze nog mensen nodig en Lotte ziet dit natuurlijk helemaal zitten. ‘Wauw! Filmactrice! Dat wordt mijn nieuwe hobby!!!’ Chloë is meteen enthousiast als ze het hoort, maar Pieter wil absoluut niet meedoen. Hij is namelijk druk met zíjn nieuwe hobby: goochelen. Lotte en Chloë willen hier meer van weten. Lotte wil zelfs meedoen en haalt haar bijzondere Indische fluit erbij. Hiermee weet ze een touwtje te laten dansen en een echt konijn te voorschijn te toveren!

Dan breekt de grote dag aan: Lotte en Chloë gaan naar de sporthal om zich aan te melden voor de film. Maar Chloë is iets te enthousiast en staat wild met haar vele armbanden te zwaaien naar Timo Tuttelaar. Daarom moet ze van Assy Stente al haar sieraden afdoen. Wanneer de figuratie in de sporthal eindelijk begint blijkt dat ze zich aan allerlei regels moeten houden en dit is nogal moeilijk voor de meisjes. Assy Stente komt dan ook geregeld langs om ze kwaad toe te spreken. Uiteindelijk moeten ze zelfs de set verlaten.

DSCN0309

Chloë komt de volgende dag met het geweldige plan om toch nog ontdekt te kunnen worden door de regisseur van de film: onopvallend de set op zien te komen, dan iets geweldigs doen in de buurt van Timo Tuttelaar en zo de hoofdrol bemachtigen! Maar eenmaal op de set blijkt dat Timo bezig is met een vechtscène. Chloë is zo enthousiast dat ze ertussen springt en Timo probeert te helpen. De regisseur is er echter minder blij mee en verwijdert ze van het terrein.

Ook hun laatste poging mislukt; samen met Chloë’s zusje proberen ze vooraan bij het hek te raken. Vervolgens blaast Lotte op haar fluit om de regisseur te bezweren. Ze bezweert hem helaas niet, maar wel een hele zwerm vogels! En die besmeuren alles met hun vogelpoep. De volgende dag gaan Chloë en Lotte maar weer naar de boomhut van Pieter om zijn goocheltrucs te aanschouwen. Die vertelt de meisjes een ongelofelijk verhaal… en de meisjes gaan vervolgens maar op zoek naar een leuke, realistische hobby voor henzelf.

DSCN0310

Ook het vierde deel in de Lotte Wirwar-serie zal weer heel herkenbaar zijn voor meisjes tussen de 9 en 12 jaar. Want wie heeft er nu niet een favoriete filmster? En wie wil er nu niet figureren in een serie of een film? En bij Lotte lopen haar avonturen nooit helemaal op rolletjes en dat maakt het ook zo leuk om te lezen; elk hoofdstuk neemt weer een andere wending.

Ook blijven er bekende elementen in de verhalen opduiken, zoals de Indische blokfluit die iedere keer weer voor hilarische momenten zorgt. En Lotte’s familie en vrienden hebben ook allemaal wel een bijzondere (en vaak grappige) eigenschap waar iedere keer wel weer bij stil wordt gestaan.

De serie over Lotte kan worden gezien als graphic novels voor jonge meisjes; Daniela Kohl maakt de vrolijke en grappige illustraties en Alice Pantermüller schrijft het waanzinnige verhaal. Het is knap dat bij het vierde deel bij de lezer nog geen verveling valt te bespeuren; het duo weet dus nog steeds nieuwe verhaallijnen te verzinnen over Lotte en haar entourage die aanslaan. Elke keer ontstaat er weer een chaos, maar elke keer blijft deze chaos leuk.

Wat een beestenboel! (deel 1), Superschapen en wilde konijnen (deel twee) en Boerderij op stelten (deel drie) in de reeks De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar werden al eerder op deze blog besproken.

DSCN0305

Titel: Chaos op de filmset!
Serie en deel: De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar 4