Recensie: De verschrikkelijke sneeuwrat (Oerknagers 9) – Geronimo Stilton

De verschrikkelijke sneeuwratIn de serie Oerknagers van Geronimo Stilton is weer een gloednieuw deel verschenen. Het negende boek in de reeks heet De verschrikkelijke sneeuwrat.

Geronimo Stilton’s verre, verre voorvader Geronimo Stilstone heeft zijn avonturen in stenen tabletten gebeiteld en Geronimo wil deze maar al te graag met iedereen delen. Zo ontstond ooit de reeks over de Oerknagers, de moedige muizen die in de prehistorische steentijd leefden. Samen met zijn zus Thea, zijn Oma Werveldwind en andere bewoners van Rotsfort (Muizeneiland) beleeft Geronimo Stilstone de vreemdste en spannendste avonturen.

In De verschrikkelijke sneeuwrat sneeuwt het in Rotsfort. “Wel alle dinobotjes, het was steenkoud!” Ook Geronimo’s voorvader werkt voor de krant en is daarom op weg naar zijn werk. Hij is de uitgever van het Rotsforts Rumoer, de krant van de Oerwereld. Tijdens zijn wandeltocht glijdt Geronimo uit en beleeft meteen zijn eerste avontuur van de dag. Gelukkig is zijn oma er om hem te redden. Maar wat kleeft er op Geronimo’s rug? Een stuk boomschors met een boodschap van Alpino Hoogstetop, de allerberoemdste bergbeklimmer van de hele oerwereld.

DSCN0315

Alpino had de sneeuwrat gevonden waarvan iedereen dacht dat hij niet bestond! Nu vraagt hij om hulp. Oma besluit meteen om in actie te komen en of Geronimo nou wil of niet, hij moet mee om Alpino te redden. Ook Thea en Klem gaan mee. En wie moet de oerzware rugzak dragen van oma? Geronimo natuurlijk.

Samen gaan ze op weg naar de Walnootkloof. Onderweg komen ze in aanraking met allerlei dieren en gevaarlijke situaties en zwemt de groep zelfs in ijswater! Uiteindelijk komen ze voor het eerst in aanraking met de verschrikkelijke sneeuwrat. Maar is deze eigenlijk wel zo verschrikkelijk als dat iedereen beweert? En weten ze Alpino te redden en hun eigen uitsterven te voorkomen?

DSCN0319

De serie Oerknagers neemt kinderen mee naar een tijd waarin de wereld er nog compleet anders uitzag en leert ze over de voorzieningen in de oertijd. En dit alles terwijl ze het avontuurlijke en vaak grappige verhaal volgen van Geronimo Stilstone. Het verhaal is in een graphic novel-vorm gegoten, waardoor het ook voor kinderen die lezen lastig of snel saai vinden boeiend blijft.

Zoals in alle boeken van Geronimo Stilton staan er mooie illustraties bij het verhaal, waardoor een kind zich goed in kan leven. Soms is er zelfs een prent van twee pagina’s groot; dit versterkt een cruciaal moment in het verhaal. Ook zijn er de grappige uitspraken van de personages met een dubbele betekenis. “Wel alle versteende fossielen!” schreeuwt Geronimo als hij opeens van iets schrikt. Dit verwijst meteen naar belangrijke termen uit de oertijd: steen en fossielen. Een grappige uitspraak kan dus tegelijkertijd leerzaam zijn.

De kracht van de Oerknagers-serie is dan ook de combinatie van humor, spanning en educatie. Kinderen zullen dan ook met veel plezier deze muizenissige avonturen verslinden.

DSCN0318

Titel: De verschrikkelijke sneeuwrat