Recensie: Op zoek naar de oersoep (Oerknagers 11) – Geronimo Stilton

Op zoek naar de oersoepBinnen de serie spannende kinderboeken over Geronimo Stilton is er ook een reeks gewijd aan de oertijd: Oerknagers. Speciaal voor de zomer is er nu een speciale editie uitgebracht over de Oerknagers, namelijk een vermakelijk speur- en doeboek met een mysterie en allerlei uitdagende spelletjes.

In dit boek ga je samen met Geronimo Stilstone op zoek naar het recept van de oersoep. Er zijn dan ook geen hoofdstukken, maar afslagen. Op elke twee bladzijdes staat een stuk verhaal en een puzzel. Na het oplossen van de puzzel bepaal je welke afslag je neemt. Je waant je meteen in de oertijd, want voorin het boek staat een grote plattegrond van Rotsfort en worden de Oerknagers – Geronimo, Klem, Thea, Ratja Rotsmuis, Abel Tasmuis en Oma Wervelwind – aan je voorgesteld. Bij de eerste afslag hoort Geronimo de dorpsgong. Hij is net op weg naar de redactie van het Rotsforts Rumoer, waar hij de uitgever van is, maar loopt nu snel door naar het plein waar blijkt dat avonturier Abel Tasmuis in het dorp is. Maar waar is hij? Moet Geronimo Theo volgen of Klem? Kies een afslag en je komt verder in het verhaal…

DSCN1464

Abel Tasmuis blijkt tijdens één van zijn verre reizen een aanwijzing te hebben gevonden over waar het geheime recept voor oersoep zich bevind. Hij wil nu op een missie naar de Wijzigende Woestijn en natuurlijk moet Geronimo ook mee op avontuur! Wat volgt is een spannende onderneming door grotten met geheime doorgangen, verscheidene ontmoetingen met bijzondere dieren en een zoektocht naar de zoutvlaktes… Maar jij bepaalt zelf hoe het er precies uitziet en welke dieren je tegenkomt door de ‘juiste’ afslag te kiezen of het antwoord bij elkaar te puzzelen. Het leuke aan dit boek is dan ook dat iedereen er op een andere manier doorheen gaat en het verhaal op zijn of haar eigen manier beleeft.

Op zoek naar de oersoep zit slim in elkaar en als je niet uitkomt kun je een stapje terug doen of gewoon weer overnieuw beginnen. Net zolang tot je het avontuur tot een goed einde brengt en Geronimo en zijn vrienden weer veilig zijn teruggekeerd naar Rotsfort. En wil je het nog een keer over doen, maar dan helemaal anders? Dan kies je vanaf het begin een andere weg en beleef je het avontuur opnieuw, maar in een andere vorm. Zo komen alle puzzels en raadsels aan bod en kun je je eindeloos vermaken met dit nieuwe Oerknagers mysterie.

Daarnaast heeft het speurboek een fijne grootte – bijna dat van een groot puzzelboek – en kun je er dus makkelijk in schrijven en bladeren. De lay-out ziet er verder hetzelfde uit als de overige boeken in de Geronimo Stilton reeks: een duidelijke tekst met kleurtjes en veel illustraties. Kortom, het ideale boek voor aan het zwembad of in de caravan deze zomer!

DSCN1468

Titel: Op zoek naar de oersoep
Serie en deel: Oerknagers 11