Recensie: Siv gaat logeren – Pija Lindenbaum

Siv gaat logerenSinds 12 oktober is de van oorsprong Zweedse film Siv gaat logeren, met Barry Atsma in de rol van Cerisia’s vader Bastiaan en Annemarie Prins als de oma van Cerisia, in filmtheaters door het hele land te zien. Deze film is gebaseerd op het gelijknamige prentenboek van Pija Lindenbaum, dat in het Nederlands is verschenen bij Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren.

Bastiaan loopt met zijn dochter Siv door de straten. Siv heeft een koffertje bij zich. De twee komen uiteindelijk aan bij een grote, dubbele deur. Het blijkt het huis van Cerisia te zijn en zij is nu Siv’s beste vriendin. Volgens Siv is ze ‘echt heel leuk’, want het feit dat ze twee cavia’s, een hond en een broer heeft die Elmer heet maakt haar bijzonder. ‘Ik heet gewoon Siv’, zegt Siv dan ook. Siv is voor het allereerst in Cerisia’s huis. Ze dansen met elkaar van blijdschap terwijl de vader van Siv en de moeder van Cerisia met elkaar kletsen.

DSCN1015

Als papa weg is gaat Siv het huis bekijken. We zien een hoge, lange gang met allemaal deuren. Alleen in de voordeur zit glas, constateert Siv, en zo onthoudt ze hoe ze naar huis moet. Op de bank in de huiskamer zit de overgrootoma van Cerisia, een ‘heel oud vrouwtje’. Rakkertje, de hond, is er ook en luistert niet naar Cerisia. Siv wil hem dan ook niet aaien. ‘Dan hou je dus niet van dieren,’ zegt Cerisia. Siv doet dat juist wel en dat zullen we later in het boek ook zeker merken.

Vervolgens begint het logeren écht. De twee meisjes eten namelijk een lekker ijsje. Cerisia wel twee! Siv wil graag in Cerisia’s kamer spelen, want de cavia’s stinken nogal. Maar Cerisia vindt dat Siv zeurt. Opeens horen ze herrie en belanden ze in de kamer van Elmer, de broer van Cerisia. Hij is een echte tiener, ‘minstens honderd meter lang’ en heeft overal maling aan; hij ligt met zijn schoenen op bed en luistert keiharde muziek. Eenmaal aangekomen in Cerisia’s kamer gaan ze holbewonertje spelen. Siv is degene die de grot moet bouwen zien we op de tekening, want Cerisia ligt lekker in de stoel te wijzen naar Siv hoe het moet. Toch zegt Siv dat het ‘altijd leuk bij haar’ is.

DSCN1020

Als ze gaan eten is Siv onder de indruk; er zijn kaarsen en servetten en die hebben ze bij haar thuis alleen als het feest is. Siv voelt zich hierdoor heel speciaal. Ze eten couscous en Siv probeert er wat van. Cerisia schept haar bord juist vol, maar loopt dan opeens weg van tafel en vraagt om koekjes. Eenmaal terug op de kamer van Cerisia blijkt dat ze koekjes onder haar shirt heeft verstopt. Cerisia moet van haar moeder op de matras op de grond slapen, maar zodra ze weg is eist Cerisia haar eigen bed weer op. Cerisia verdeelt de koekjes.

‘s Nachts heeft Siv een wonderlijke droom. Ze wandelt door het huis en komt vreemde dingen tegen. Zo zijn een man en een vrouw, die overigens erg op de ouders van Cerisia lijken, een enorme taart aan het opeten. Ze schreeuwen dat de taart van hun is. Siv opent een andere deur en kijkt of Cerisia daar is, maar ze stuit op de oude vrouw die met het licht aan in bed ligt. Maar dan komt er gerommel uit het gootsteenkastje en gaat Siv op onderzoek uit. Het blijken twee pratende dassen te zijn! Hoe loopt dit af? En is logeren bij Cerisia wel zo leuk?

DSCN1023

Siv gaat logeren is een origineel, prikkelend prentenboek waarin je zelf aan de hand van de tekst en de illustraties het avontuurlijke verhaal met de serieuze boodschap moet construeren. Tussen de regels door valt er namelijk nog een hoop te ontdekken en te leren! Siv lijkt een spannend logeerpartijtje te hebben, maar ondertussen blijkt Cerisia een bazige meid te zijn. Hier komen we achter door de hints die worden gegeven in de tekst en de illustraties. Het lijkt Siv niets te doen, maar dit is maar schijn, want ‘s nachts droomt ze van bazige ouders die een taart eten die alleen voor hen is en van dassen die hun stem kunnen laten horen.

Er komen allemaal dieren in het boek voorbij en bij het eerste dier, de hond, besluit Siv dat ze hem niet wil aaien. Dit omdat Cerisia vindt dat Rakkertje de liefste hond van de wereld is, maar Siv neemt niet alles wat een ander zegt klakkeloos aan. De hond luistert niet naar Cerisia, heeft een bult op zijn kop en laat haar niet de baas spelen; hij heeft een eigen wil. Bij de cavia’s ruikt het zuur, maar op de tekening kan je dan ook zien dat de keuken erg smerig is. Cerisia lijkt dus van goede komaf, maar schijn bedriegt. Ook haar broer luistert niet naar haar bazige opmerkingen.

DSCN1026

Siv luistert juist wel en de zin ‘het is altijd leuk bij haar’ is dus sarcastisch bedoeld. Siv moet de grot maken terwijl Cerisia zo van tafel wegloopt, twee ijsjes eet, de koekjes oneerlijk verdeeld en haar eigen bed opeist. In haar droom beleeft Siv een avontuur met de dassen en Cerisia in het keukenkastje, maar ‘s ochtends blijkt dat het helemaal niet zo gezellig is geweest.

Over het boek kan dan ook goed worden gepraat met je kind(eren); het zorgt voor interactief leesplezier en je leest niet alleen de tekst, maar bent ook genoodzaakt om de illustraties uitgebreid te bestuderen om zo alle informatie te verzamelen. Een puzzel in boekvorm dus! En na het lezen van het boek kun je samen ook nog eens genieten van de prachtige boekverfilming en constateren dat Cerisia helemaal niet specialer is dan de ‘gewone Siv’!

Meer informatie over de film kun je vinden op www.sivgaatlogeren.nl.

Titel: Siv gaat logeren
Auteur: Pija Lindenbaum