Recensie: De jacht op de zwarte tulp (Thea Sisters 19) – Thea Stilton

De jacht op de zwarte tulpDe jacht op de zwarte tulp is het negentiende deel in de serie over Thea Stilton. En ditmaal speelt het verhaal zich af rondom de Thea Sisters in ons eigen land, Nederland, en draait het om een zoektocht in de wereld van de tulpen!

Violet heeft de Thea Sisters voor een poosje verlaten om een schilderscursus te gaan volgen in Amsterdam, de hoofdstad van Nederland. Hier ontmoet ze medestudent Jan, een vriendelijke jongen die haar graag zijn vaders bollenkwekerij in het dorpje Landsmeer wil laten zien. Maar eenmaal daar aangekomen is er geen spoor van zijn vader Tinus van der Tuin te bekennen…

Maar niet alleen Jan’s vader is verdwenen, ook zijn nieuwe bloembol! En dat net voordat hij het aan de bloembollenvereniging wilde presenteren. Violet belt meteen haar vriendinnen op en die reizen direct af naar Amsterdam. Zij willen weten wat er precies aan de poot is! Als ze in de agenda van Tinus kijken zien ze dat hij naar de bloemenveiling moest en er iets was met ‘de zwarte tulp’. Als eerste gaan ze dus maar op onderzoek uit op de wereldberoemde bloemenveiling FloraHolland in Aalsmeer.

DSCN0575

Tinus blijkt met een onbekende knaagster te hebben gesproken. Wie zou dat kunnen zijn? Het verhaal brengt hun bij een boot, de Lila Pagode, waar ze halsoverkop achteraan moeten varen, want hij gaat ervandoor met de roodharige knaagster erin! Vervolgens komen ze terecht bij de Keukenhof, maar ook daar is het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Maar als ze ook de omgeving gaan uitkammen, blijkt er een huis te zijn met het symbool van een zwarte tulp. Jan en Violet zijn ondertussen weer terug in Landsmeer, waar ze een aanwijzing vinden op Jan’s schilderij. Dit brengt hun dichter bij de verblijfplaats van de nieuwe tulpenbol… De Thea Sisters gaan door met hun onderzoek en betreden het pand. Hoe zal dit aflopen? Weten ze Tinus van der Tuin te vinden? En zijn ze nog op tijd voor de bloembollenvereniging?

DSCN0577

De jacht op de zwarte tulp is een spannend detectiveverhaal waarin de Thea Sisters ditmaal in Nederland op onderzoek uitgaan. Dit maakt het boek natuurlijk extra speciaal voor de Nederlandse lezer! De serie over Thea Stilton is rijkelijk geïllustreerd en heeft een prachtige vormgeving, waardoor de reeks nog aantrekkelijker wordt om te lezen. De graphic novel-vorm is momenteel ontzettend populair bij kinderen en ook dit boek maakt het lezen gemakkelijker door de grote letters en opvallende woorden tussendoor.

Tussen het verhaal door staan er ook nog speciale bladzijdes met extra informatie over het onderwerp, in dit geval tulpen en Nederland. Dit maakt het boek naast vermakelijk ook nog eens erg educatief. Waarschijnlijk weten de lezers al veel over Holland omdat ze er zelf wonen, maar toch zijn de teksten erg detailrijk en vallen er zeker nog nieuwe dingen te ontdekken. De lezer wordt ook voortdurend betrokken bij het verhaal en kan zo goed meespeuren naar de oplossing. Achterin het boek staan overigens ook nog enkele puzzels, zodat De jacht op de zwarte tulp naast een leesboek ook meteen een doeboek is!

DSCN0579

Titel: De jacht op de zwarte tulp
Serie en deel: Thea Sisters 19