Ondeugende tweeling in Dierenhotel Apenstreken

Dierenhotel Apenstreken COVcorr.inddHarmen van Straaten heeft met Dierenhotel Apenstreken weer veel humoristisch leesplezier verschaft. Zijn herkenbare vrolijke illustraties sluiten goed aan bij dit eerste deel in de serie over de ondeugende tweeling Bob en Lisa. De ouders van Bob en Lisa hebben een dierenhotel aan huis, er komen regelmatig logees, maar die blijven nooit lang; zodra de dieren weer gezond zijn moeten ze weg. Bob en Lisa willen heel graag een hond, omdat die voor altijd blijft, maar hun ouders zeggen telkens dat ze erover nadenken – wat zo goed als nee betekent.
Samen met hun buurjongen Dennis proberen ze de ballen die in de tuin van meneer Dreuge, een zuurpuim, zijn beland terug te krijgen. Dit gaat alleen niet zo makkelijk als ze dachten.
Wanneer de tweeling een jong aapje in huis heeft, zorgt hij ervoor dat meneer Dreuge in het ziekenhuis beland. De poedel van meneer Dreuge blijft achter, en wanneer meneer Dreuge thuiskomt heeft de poedel een leuke verrassing voor hem. Meneer Dreuge is uiteindelijk toch niet zo gemeen, want Bob en Lisa krijgen iets wat ze heel graag willen.

Het verhaal kent korte hoofdstukjes van 2-4 bladzijden. Elk hoofdstuk heeft interessante weetjes over chimpansees die in een zin langs de randen van de pagina’s kronkelen. Zo kom je te weten dat een chimpansee een mensaap is, dat er nog maar 200.000 chimpansees zijn, wat chimpansees doen als ze ziek zijn… en nog veel meer. De weetjes remmen het verhaal wel wat af, raadzaam is dan ook om eerst het verhaal te lezen en daarna de weetjes. Maar het blijft nog steeds een vrolijk verhaal om te lezen, zeker met de taal- en beeldgrapjes erin zoals kloothommeltje, waarbij een illustratie zit van een paars hommeltje en een Boedeltje, een kruising tussen een Boevjé en een Poedel.

[isbn]9789025856755[/isbn]