Recensie: Bijenvader – Esther Sprikkelman

BijenvaderBij Uitgeverij Lemniscaat is onlangs het debuut van Esther Sprikkelman verschenen: Bijenvader. Het is een roman voor Young Adults over liefde, vriendschap en intriges in een kleine gemeenschap.

Het is de zomer van 1985. Johanne is met haar moeder Kat en haar broertje Paulie van Utrecht naar Warsum, een klein dorpje in het oosten van het land, verhuisd. Daar ontmoet ze Henrico en ze is op slag verliefd. Maar dan gebeurt er iets vreselijks: Henrico belandt in een coma.

Hoe dat zo is gekomen houdt je als lezer vervolgens het hele boek bezig. Johanne besluit cassettebandjes in te gaan spreken, want het is niet zeker hoe Henrico er aan toe zal zijn als hij uit zijn coma ontwaakt. De kans is groot dat hij lijdt aan geheugenverlies en daarom spreekt Johanne hele verhalen in over hoe ze Henrico ontmoet heeft, wat ze weet over zijn verleden en wat de mooie momenten uit hun relatie waren. Zodat hij het zich straks weer kan gaan herinneren. Tot aan het moment dat alles misging. ‘Weet je, ik moet met je praten… Ik ben zo bang dat je… dat je… Stop.’

Johanne en Paulie wilden helemaal niet verhuizen, maar ze hadden geen keus. Hun moeder had een nieuwe baan als invalkracht op een school aangenomen en daarom moesten ze naar Warsum verhuizen. Bovendien had hun moeder nu een atelier dat niet aan huis was, waardoor ze meer ruimte had om te schilderen. Paulie ziet zijn moeder maar weinig en Johanne vindt dit zorgelijk. Gelukkig is er buurman Lomme, die bijen houdt. Paulie is gek op de natuur en wil alles leren over de bijen. Johanne is ondertussen bezig met het veroveren van Henrico, die al een vriendin blijkt te hebben, Dora. Zij en haar vriendinnen treiteren Johanne, maar die kan zich niet anders dan op Henrico blijven richten. Uiteindelijk krijgen ze een relatie. Vanaf dat moment gebeuren er echter dingen die Johanne niet snapt; Henrico ontwijkt haar en Dora ontspoort. Wat schuilt hierachter? Welk geheim draagt het dorp met zich mee?

Esther Sprikkelman heeft in haar eerste boek een bijzonder en verdrietig verhaal neer weten te zetten. Haar woorden ontroeren en laten je langzaam een groot geheim ontrafelen, waardoor je niet meer kunt stoppen met lezen. Het is geen dik boek – 148 bladzijdes – maar je moet wel voortdurend je hoofd erbij houden, omdat soms de overgangen van het heden naar het verleden en weer terug wat onduidelijk zijn. Maar dit maakt het mooie verhaal gelukkig ruimschoots goed. Dat het boek zich afspeelt in de jaren ’80 is een leuk en uniek gegeven. Bovendien zullen jongeren van nu zich nog steeds herkennen in de personages; je afzetten tegen je ouders, lol maken met je vrienden en liefdesperikelen die op je pad komen, het hoort er (nog steeds) allemaal bij. Dat roken toen nog een gemeengoed was is niet zo’n fijn gegeven, maar wel een terecht onderdeel van de schets van het leven van jongeren in die periode.

Ook een leuke toevoeging aan het boek zijn de vele referenties naar muziek. Er staat dan ook een lijst met nummers van alle titels die worden genoemd achterin het boek. Voor jongeren zal het leuk zijn om deze muziek uit de jaren ’80 te ontdekken en tegelijkertijd voegt het ook nog eens iets toe aan de beleving van het boek; je reist terug in de tijd naar een periode toen je er zelf nog niet was. Een tijd waarin het nog moeilijker was om jezelf te kunnen zijn. Dora probeert zich te ontworstelen aan het domineesgezin waaruit ze komt en Lomme’s seksuele geaardheid is letterlijk een blok aan zijn been. Bijenvader kan dan ook worden toegevoegd aan de boeken die de ‘strijd voor diversiteit’ aangaan. Esther Sprikkelman heeft met dit debuut bewezen dat ze kan schrijven en haar werk vol verschillende, aansprekende en muzikale personages smaakt naar meer.

Bee Bij

Titel: Bijenvader
Auteur: Esther Sprikkelman