Recensie: De Spiegelmoorden (Team Mortis 7) – Bjorn Van den Eynde

De spiegelmoordenTeam Mortis – oftewel het team van de dood – is een geheim Europees spionageteam dat bestaat uit jongeren die undercover informatie vergaren in belangrijke onderzoeken. De Spiegelmoorden is alweer het zevende deel in de no nonsense thrillerreeks voor tieners, maar Bjorn Van den Eynde weet nog steeds intrigerende verhalen te bedenken over Erika en haar vrienden.

In de proloog van het boek maakt de lezer kennis met Nolita Portelli, een meisje van vijftien dat in de bossen van Campodimele in Italië wordt achternagezeten door twee mannen, Claudio en Mauro. Als de mannen haar grijpen laat ze zich van een rots vallen. Erika is ondertussen undercover als cowgirl in Oostenrijk, waar ze in een café Fabrizio De Santis spot en achtervolgt. Ze komen uit bij een kapel, waar Erika’s target Claudio De Santis is. Ze moet zijn whereabouts vastleggen voor het team en is getuige van een Bijbels ritueel met een meisje dat Jasmin heet. Celine, de leidster van het team, wil echter niet vertellen waar de operatie over gaat.

Nielsen lijkt meer te weten en vertelt Erika dat de mysterieuze verdwijningszaken waarvoor ze Claudio schaduwden – de man die voor het laatst werd gezien met de voorheen vermiste en nu dood gevonden Nolita – allemaal in het Italiaanse dorp Valdagno plaats hebben gevonden. Erika steelt het dossier van Celine en vindt een klassenfoto met daarop enkele vermiste meisjes. Luka Maria Salvi, het zusje van hun voormalige teamgenoot Andreas, staat er ook op. Zij is overleden in de brand waarin ook Andreas’ ouders omkwamen, maar staat nu op dezelfde foto als een stel vermiste kinderen. Zou ze soms nog in leven zijn en al die tijd ergens worden vastgehouden? Andreas heeft altijd gezegd dat zijn zusje nog in leven kon zijn en Brian Bailey bevestigde zijn hoop in het verleden ook nog eens.

Celine wil niet dat Erika zich in de zaak verdiept en stuurt haar naar Finland. Maar Erika zou Erika niet zijn als ze zich hier ook maar iets van aan zou trekken en vertrekt in haar eentje naar Italië. Andreas’ zusje kan nog leven en voor hem doet ze alles, ook al zijn ze al een tijdje uit elkaar. In Valdagno wordt Erika niet hartelijk verwelkomd, maar gelukkig is er een meisje dat voor haar opkomt. Het blijkt de zus te zijn van één van de zes jaar geleden vermiste meisjes. Marta is ook op zoek naar antwoorden over Giulia. Marta zit Claudio ook op de hielen en probeert hem te vinden via een vriend, Jenoah d’Aquila. Ondertussen komt de lezer alvast te weten dat Giulia nog leeft en zich in een klooster met andere tieners bevindt. Samen met Roberto probeert ze om te ontsnappen aan de zusters. Ze dolen door de bossen en worden achternagezeten door de beveiliging van het klooster…

In De Spiegelmoorden wisselt auteur, scenarist en regisseur Bjorn Van den Eynde telkens van perspectief, zodat het verhaal nog spannender wordt. Langzaamaan krijg je alle puzzelstukjes voor je kiezen die je samen met Team Mortis in elkaar zet tot het raadsel af is. Erika weet samen met Marta een heel eind te komen, maar terwijl zij Jenoah en Claudio in de gaten houden, is er ook iemand die hén in de gaten houdt. Wie is deze mysterieuze figuur? Een vriend van Jenoah en Claudio of iemand anders? Vanaf het moment dat de drie elkaar ontmoeten begint het avontuur pas echt. Zullen Giulia en Roberto in veiligheid kunnen worden gebracht? En leeft het zusje van Andreas nog of was dat slechts ijdele hoop?

Het onderzoek in deze nieuwe thriller is origineel en fascinerend tot het eind; Bjorn Van den Eynde heeft weer een spannend mysterie weten te creëren waardoor je het boek in één keer wilt verslinden. Een dubbele ontvoering, spiegels in een doodskist en zieke kinderen waarvan hun ouders ten einde raad zijn: het zijn allemaal ingrediënten van De Spiegelmoorden. Erika is opnieuw het soort personage dat je vertrouwt en steunt in haar zoektocht, ook al is Celine het niet met haar eens. Als je de vorige boeken hebt gelezen, weet je immers dat Erika al zo vaak voor hete vuren heeft gestaan. En ook in dit boek komt de liefde voor Andreas weer naar boven. Dit deel is ook weer los te lezen, want je krijgt allerlei aanwijzingen over het verleden waardoor je het spannende verhaal goed kunt volgen. Vooral aan het eind volgen de gebeurtenissen elkaar snel op en kun je het boek niet meer wegleggen. Voor je het weet is het boek alweer uit en verlang je naar het volgende deel. Voor tieners is dit dan ook de perfecte serie om kennis te maken met de betere Nederlandstalige jeugdliteratuur (voor de leeslijst).

Team Mortis

Titel: De Spiegelmoorden
Serie en deel: Team Mortis 7