Onderzoek naar effect peuterprogramma´s

Het Kohnstamm Instutuut deed onderzoek naar het effect van programma´s voor vroeg- en voorschoolse educatie (VVE).

Uit het onderzoek blijkt dat peuters tussen 2,5 en 4 jaar het na het VVE-programma slechter doen in plaats van beter. Onderzoekers Erik van Schooten en Peter Sleegers stelden vast dat de taal- en telvaardigheid van de jonge kinderen ondanks de VVE niet beter was dan die van een andere groep kinderen binnen het onderzoek. Zij leerden minder woorden, ook niet als leidsters een speciale cursus hadden gevolgd en er kringgesprekken werden gevoerd in kleine groepjes. Beter tellen lijkt alleen samen te hangen met het ouder worden.
Mogelijk speelt onervarenheid van de begeleiders met de methoden een rol. Wel zijn er aanwijzingewn dat voor de kinderen met een zeer grote achterstanden wel een, gering, positief effect is. Van Schooten in de Volkskrant: ´Maar je moet je afvragen of je dit soort maatregelen wel landelijk moet invoeren of dat je het specifieker moet inzetten.´

[Bron: Leesplein]

Lees ook:Geniaal! Prentenboek op je iPhone
Lees ook:Muis’ eerste telboek – Lucy Cousins
Lees ook:Dribbels grote kijk- en leerboek – Eric Hill
Lees ook:Tellen met Winnie de Poeh van A.A. Milne
Lees ook:Tellen met Kleine Kat – Viviane Schwarz

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>