Recensie: Met één woord – Joost van Gijzen

Met een woordMet één woord van Joost van Gijzen is een prentenboek over de liefde. In het prentenboek ga je samen met de schrijver op zoek naar het antwoord op de vraag: Wat is liefde nou eigenlijk? Het boek bevat korte verhaaltjes over de liefde met elke keer een andere illustrator.

Aan de buitenkant lijkt het een prentenboek over de natuur te zijn, want je ziet bloemen en planten tegen een zwarte achtergrond. Maar als je het boek openslaat maak je kennis met allerlei verschillende verliefde mensen. ‘Ik ben betoverd – met elk woord komt – een vlinder uit mijn mond.’ Karina krijgt geen hap door haar keel. Ze denkt dat ze weer een lintworm heeft, maar ze eet niet meer, maar juist minder. Ze schreeuwt het uit. Fedja is als een lintworm; hij eet al haar gedachten op. Je ziet Karina helemaal wegzwijmelen, want ze kan alleen maar aan Fedja denken. ‘Ah, ons meisje is verliefd!’ zeggen haar ouders. De auteur vraagt: Weet je nog hoe het voelde om voor het eerst verliefd te zijn? Het boek leidt tot interactie; het stelt vragen en laat je reageren op wat je ziet en leest.

DSCN1661

Het volgende korte verhaal is weer getekend door een andere illustrator, waardoor je ook meteen het idee hebt dat je de wereld van iemand anders binnenstapt. Iedereen is verschillend – maar iedereen kan verliefd worden, dat hebben we gemeen. Dat zien we ook bij het jongetje dat van school naar huis loopt en overal de naam ‘Jessica’ ziet staan. Ook hoort hij allerlei mensen de naam Jessica uitspreken. Vooral op de markt krijgt hij het benauwd, want iedereen roept ‘Jessica’ naar hem. Eenmaal thuis bij zijn moeder heeft hij er een verklaring voor: ‘Ik denk – dat ik verliefd ben.’ Volgens de auteur kan je ook verliefd worden in een bus. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van Thomas, die denkt zijn Grote Liefde te hebben gezien. De volgende dag op school blijkt ze bij hem in de klas te zitten en later komt hij erachter dat het allemaal nog veel mooier in elkaar zit.DSCN1665

Op de bladzijde erna doet een man de deur open voor een vrouw met een wichelroede. Ze is op zoek naar haar ‘happy place’ en doorkruist zijn hele huis met de tak. Uiteindelijk belandt ze in zijn slaapkamer… Op de volgende pagina bevindt je je opeens in een kasteel waar een man en vrouw op een paard worden achtervolgd door een gevaarlijke reus. De ridder wil prinses Viola redden en terug naar haar land brengen. Hoe zou dit aflopen? Hierna vraagt de auteur zich af hoe het nou voelt om verliefd te zijn. Zijn daar woorden voor? Een meisje zit op een schommel en gaat steeds hoger. Tot in de wolken. Tot in de sterren! Verliefdheid laat je ook objecten verzamelen waar hij of zij mee verbonden is. Of je sluipt ‘s nachts het huis uit om samen met je geliefde naar de sterren te kunnen kijken… Op het binnenblad aan de achterkant vraagt Krista aan haar mobieltje wie de ‘schoonste van het land’ is. Ze is aan het videochatten met haar geliefde, die natuurlijk Krista als antwoord geeft op haar vraag.

DSCN1662

Het prentenboek Met één woord mag dan het woord liefde onderzoeken, het is ook een heel grappig boek met humoristische kwinkslagen. Het boek is daarmee niet alleen informatief, maar ook vermakelijk en een ode aan het scheppen van verhalen. Door middel van metaforen als lintwormen en ‘je happy place vinden’ wordt de lezer langs allerlei vormen van liefde geleid. De auteur stelt ondertussen vragen waar je met elkaar over kunt praten of in je eentje over kunt nadenken. Door de illustraties van diverse illustratoren wordt je steeds opnieuw verrast – allen zijn van een zeer hoog niveau en versterken de tekst. De prenten zijn groot en als je het boek openklapt kun je er met meerdere mensen naar kijken.

De mooiste prenten zijn die van het meisje op de schommel. Iedereen kent dat gevoel van vrijheid als je door de lucht zweeft en dat wordt perfect weergegeven. Als je naar de prenten kijkt komt dat gevoel onmiddellijk terug. Tegelijkertijd wordt het met de liefde vergeleken. Je vliegt, je fladdert, net zoals bij de vlinders in de buik van het meisje op de eerste pagina. Ook het wachten op iemand (van wie je houdt) is een bijzonder moment uit het boek; komt hij of zij wel of niet? Wordt je in de steek gelaten? De spanning bouwt zich langzaam op… Liefde wordt op een originele, maar toch veelal herkenbare manier in woord en beeld tot uitdrukking gebracht in dit waanzinnig mooie prentenboek. En gelukkig komt er een tweede deel, want dit bijzondere project smaakt naar meer.

De illustratoren in dit boek zijn: Lotte KlaverJoyce SchellekensNancy KersVal GallardoVera VerseputMariëlla van de StolpeSaskia MasselinkChris CouvéeElies IndigneJohan ScherftXantha-Iris VorstHenk Martin Hollebeek en Daniël Gravemaker (vormgeving).

DSCN1668

Titel: Met één woord
Auteur: Joost van Gijzen