Recensie: Jules Unlimited – het boek

Jules Unlimited het boekVan 1989 tot 2004 was het programma Jules Unlimited over wetenschap en avontuur op tv te zien bij de VARA. Nu, 13 jaar later, is het programma door BNNVARA nieuw leven ingeblazen met Eva Koreman, Maurice Lede en Jamie Trenité. En nu is er ook een boek!

Jules Unlimited – het boek bestaat uit 24 hoofdstukken met onderwerpen over de nieuwste ontwikkelingen in wetenschap, sport en techniek en gaat verder waar het tv-programma ophoudt. In het boek staat namelijk in elk hoofdstuk een backstageverhaal, waarin er zaken worden verteld die je niet te weten komt door het kijken van het programma. Dit maakt het boek ook interessant als je de hele serie in het voorjaar van 2017 hebt gekeken. Bovendien kun je nu rustig op je gemak alles doornemen. Het eerste hoofdstuk gaat over jetpack skaten en Maurice leert van de Duitse recordhouder Dirk Auer (198 km/u) hoe dat moet. Hij kan een snelheid van 70 km/u halen en in het backstageverhaal lees je hoe (fout) dat ging.

DSCN1615

Daarna gaat het boek verder met Eva die in een simulator in Soesterberg meemaakt hoe een stall voelt, het moment dat een vliegtuig als een baksteen uit de lucht valt. Regisseur Maurice blijkt het al eens echt meegemaakt te hebben! Jamie doet koraalonderzoek: eerst gaat hij duiken op een plek waar het koraal, hele kleine zeediertjes, nog leeft en later juist waar het allemaal – mede door klimaatverandering – is verbleekt. ‘We hebben te veel kreeften gevangen. Daardoor zijn er te veel slakken en die eten het koraal op,’ vertelt gids Ken Nedimyer. In het volgende hoofdstuk mag Eva de Zendmast Lopik schoonmaken, met 372 meter het hoogste punt van Nederland! Maar niet alleen voor Eva is dit een hachelijk avontuur, ook voor de cameraman is het een lastig klusje…

Er is nog een racesport die heftiger is dan de Formule 1: powerboatracen. En Jamie wordt hierover ingelicht door de 22-jarige professionele racer Ferdinand Zandbergen. Het is zo’n intensieve sport dat de krachten die het lichaam van een piloot te verduren krijgt kunnen oplopen tot 8 G in de bochten en in de Formule 1 ligt dat maar tussen de 2 en 5 G. Een F1-boot haalt 200 km/u, maar dit voelt aan als 400 km/u en de drijvers snijden als messen door het water! Cheryl Maas wil naar de Olympische Winterspelen op het nieuwe onderdeel Big Air en daarom krijgt Eva een paar lessen van haar. Bij Big Air maak je sprongen vanaf een hoge schans en voer je ondertussen gave tricks uit. Cheryl denkt dat Eva de grote sprong niet durft te wagen, maar Eva zorgt voor een verrassing! Maurice vertelt ons ook alles over anodes, metaal dat ander metaal moet beschermen tegen roest en Jamie mag een rampoefening doen in het Nationale Trainingscentrum CBRN – Chemisch, Biologisch, Radiologisch en Nucleair materiaal – in Vught.

DSCN1616

Bergen worden onderzocht op lawinegevaar en Eva reist af naar Oostenrijk om dit met eigen ogen te aanschouwen. Ook ervaart ze hoe het is om onder de sneeuw bedolven te raken en vertelt redacteur Eric hoe het is om te filmen bij 22 graden onder nul. Jamie mag samen met wereldkampioen Etienne Bax gaan sidecarcrossen en dat blijkt niet zo makkelijk te zijn. ‘Dat deze sport zo heftig, zo zwaar en ook zo pijnlijk zou zijn, had hij niet verwacht.’ Dat Maurice voor het programma naar het Airbus Defense and Space Center in Stevenage, Groot Brittannië mag, is heel interessant. Daar wordt namelijk de Marswagen getest die in 2018 naar Mars wordt gestuurd en onder meer op zoek gaat naar tekenen van leven. En Maurice mag met testrobot Brian aan de slag! Verder zorgt een megadam in Zwitserland voor de grootste groene batterij van Europa en Eva mag een kijkje nemen in deze afgesloten wereld…

Jamie komt oog in oog te staan met een zeekoe in de baai van Crystal River aan de westkust van Florida, waar er zo’n 400 leven. Een onderzoeksteam doet al jaren onderzoek naar de zeekoeienpopulatie: ze halen er één uit het water, onderzoeken en chippen hem, en laten hem weer vrij. Met je eigen parajet naar het werk vliegen? Gilo Cardozo doet het gewoon! Maurice mag ook ervaren hoe dit in zijn werk gaat en bezoekt Gilo in Engeland. Met een drone weet het team van Jules Unlimited prachtige shots te maken vanuit de lucht. En wist je dat onder een boorplatform juist heel veel leven ontstaat? Het Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek (NIOZ) wil aantonen dat boorplatforms niet afgebroken moeten worden, omdat ze juist goed zijn voor de zee. Maurice mag vervolgens meetrainen met een elite-eenheid van de Nationale Politie die is gespecialiseerd in ‘afgeschermde operaties op hoogte’. Bij criminele praktijken kan het team worden ingeschakeld om een kijkje te nemen of een microfoon of camera te plaatsen.

DSCN1619

Wakeboarden + Golfsurfen = Wakesurfen. In Orlando, Florida is het voor riders aangenaam om te trainen in het surfen achter een boot zonder dat je een lijn vasthoudt. Jamie krijgt les van prof Tarah Mikacich en leert meer over de speciale boot met gewichten en het stappenplan. Eva ontdekt in de Oostenrijkse Alpen dat een twopod heel handig is om slachtoffers langs de lastigste rotswanden in veiligheid te kunnen brengen en ze mag samen met de vrijwilligers op pad en leert meer over de emergency-app en de ‘Via Ferrata’. Maurice reist vervolgens af naar het Engelse Bristol waar hij de Bloodhound Supersonic Car mag bewonderen, een auto die 1600 km/u kan! Andy laat Maurice de Bloodhound Manoeuvre voelen… Jamie doet ook iets spectaculairs: hij gaat freediven, een mentale sport waarbij je zo lang mogelijk onder water blijft. En dan is er goed nieuws voor de Formule 1 fans: er is ook een hoofdstuk gewijd aan de Formule-1-fabriek van Max Verstappen! En als je denkt dat je het engste hebt gehad, gaat Eva nog even highlinen, het koningsnummer van het slacklinen. Het is onvoorstelbaar hoe snel ze dit onder de knie heeft! Het boek sluit af met een hoofdstuk over een zeerobot en een vrije val in een luchtballon. ‘Dit was Jules, tot volgende week.’

Voor jongeren die van wetenschap houden is Jules Unlimited – het boek een absolute aanrader. De verschillende onderwerpen worden duidelijk uitgelegd en bevatten naast de standaard tekst ook spectaculaire foto’s, interessante weetjes en verklarende grafieken. Aan het begin van het boek staat een inhoudsopgave, zodat je snel naar een bepaald onderwerp kunt bladeren zonder al te lang te hoeven zoeken. Er is ook voor ieder wat wils; van sport, techniek tot wetenschap en van avontuur tot leerzame onderwerpen. Het mooie is dat veel van de spectaculaire onderwerpen – zoals highlinen en racen met auto’s, luchtballonnen en andere uitvindingen – juist ook interessante feiten bevatten waar jongeren iets van opsteken. Doordat het boek rijk geïllustreerd is wordt het ook niet snel saai en door de vele hoofdstukken kun je je leestijd makkelijk indelen. Je kunt bijvoorbeeld iedere dag een hoofdstuk lezen en daarmee ook iedere dag iets nieuws leren – al is het maar een klein, verrassend feitje.

DSCN1613

Titel: Jules Unlimited – het boek
Auteur: Marijtje van Amersfoort (Red.) & Janwillem Slort (Tekst)