Ideaal voor in de zak of onder de kerstboom

Het grote Sint- en Kerstboek is een prachtig voorleesboek met veel verhaaltjes, versjes en liedjes over Sinterklaas en zijn zwarte pieten en de Kerstman. Het dikke boek is verdeeld in twee delen: Sinterklaas en Kerst. In de eerste helft kunnen we leuke verhaaltjes lezen zoals Koning Bobbel zoekt zijn schoen en Het oude mannetje en het kleine meisje. De verhaaltjes worden afgewisseld door versjes en liedjes en zelfs een kleurplaat, getiteld ‘Een schilderij voor Sinterklaas’.
In de tweede helft vinden we prachtige voorleesverhaaltjes zoals Koning Bobbel is blij en De vier jongetjes en een enorme boom. Ook staan er mooie gedichtjes in zoals ‘Duizend sterretjes’, dit gedichtje vertelt waarom een sterretje heel bijzonder is, en ‘Rudolf het rendier’ met zijn rode neus. Daarnaast heeft het kerstgedeelte twee kleurplaten en nog een zoekplaat. Er staan twee kerstbomen naast elkaar die identiek lijken, maar ze hebben zes verschillen.
De kleurplaten en de zoekplaat kun je gemakkelijk kopiëren, zodat kinderen lekker kunnen kleuren en de verschillen kunnen vinden. Dit is natuurlijk een leuk idee voor in de klas, maar ook thuis beleven kinderen hier plezier aan.
De versjes bestaan uit de bekende rijmschema’s, onder andere gekruist rijm (a b a b) en gepaard rijm ( a a b b). De liedjes zijn geschreven door Marianne Busser en Ron Schroder. Het zijn vrolijke, makkelijk mee te zingen liedjes, zoals Die Pie Pa Pepernotenbakker; Kom maar, lieve Sint; Zwarte Pieten zijn gelukkig; Zeg klein engeltje; Het is nacht; Een kerstboom voor de vogels en nog een aantal. De liedjes staan natuurlijk in het boek, samen met de bladmuziek. Maar er zit ook een CD bij waar de liedjes op terug te vinden zijn, en daarnaast staan er nog twee PDF’s op. In de ene vind je de tekst van de liedjes en in de andere de bladmuziek. Handig als je de liedjes in de klas wilt zingen. Compositie en muzieknotaties zijn van Jean van Vugt, de vrolijke illustraties zijn van Dagmar Stam.

Kortom: een ideaal geschenk voor in de zak of onder kerstboom waar je de gehele decembermaand volop van kunt genieten.

[isbn]9789044327625[/isbn]