Recensie: Konijnentango – Daan Remmerts de Vries

KonijnentangoTwee verhalen, twee covers, één boek. Konijnentango is een prentenboek zonder woorden van Daan Remmerts de Vries en dat werd geïllustreerd door Ingrid en Dieter Schubert.

Op de cover staart een konijn naar een prachtige volle maan die weerspiegelt wordt in het water van een meer. Het konijn wordt ook weerspiegelt, alleen ziet hij er wel anders uit. In plaats van een ketting heeft hij een stropdas om – het is een jongen in plaats van een meisje.

De cover is ook de eerste prent in het boek. Op de pagina daarna staat het meisje met haar ketting te zwaaien naar de jongen in de verte die zijn armen spreidt. Een omhelzing volgt op de bladzijde daarna: de twee konijnen kijken elkaar diep in de ogen. De jongen tilt het meisje op en kust haar op de mond. Maar daarna gooit de jongen het meisje hoog in de lucht! Het meisje kijkt angstig, terwijl de jongen genoegzaam zijn armen spreidt en zijn ogen gesloten houdt.

DSCN1677

Op de volgende prent kijkt de jongen ook benauwd als hij het meisje in de boom ziet hangen. Wij zien alleen haar ketting bundelen. Het meisje glijdt naar beneden en de twee geliefden kijken naar elkaar. Het meisje plukt nu een mooie bloem voor de jongen achter een bosje. Nu verschijnen er ook twee kikkers; de één speelt harmonica en de ander gooit de bloem in de lucht. Het meisje trekt aan de stropdas van het jongetje. Daarna heeft de jongen de bloem weer vast, terwijl het meisje danst met haar ketting. De twee zijn weer vrolijk en dansen door de lucht!

Maar als je het prentenboek omgekeerd openslaat zie je een heel ander verhaal! Opnieuw ontmoeten het meisje en het jongetje elkaar aan de oever van een meer, alleen is het nu dag en geen nacht. Het jongetje kijkt in het water en ziet het meisje totdat er plotseling water omhoog komt uit het meer en de jongen heel erg schrikt. De jongen is helemaal nat geworden en schudt het water van zich af. Opeens staat het meisje een eindje verderop. Ze lachen en de jongen wijst naar het meisje – de schuldige van de spontane waterfontein.

DSCN1682

De jongen trekt aan de ketting van het meisje en de twee kikkers kijken toe. Het meisje belandt achter de jongen, in een bosje bij de boom. De jongen kijkt om en ziet het meisje aan een tak in de boom hangen. Ze klimt hoger en de jongen kijkt geschrokken. Opeens laat het meisje zich uit de boom vallen en de jongen rent snel naar haar toe en… vangt haar net op tijd op! Ze kijken elkaar diep in de ogen en wuiven elkaar vervolgens gedag. De jongen kijkt weer omhoog naar de hemel.

Konijnentango is een bijzonder boek waarin een beeldfabel centraal staat en twee konijnen met elkaar spelen en verliefd op elkaar zijn. Dat er geen woorden in het prentenboek staan zorgt ervoor dat je met je kind(eren) het verhaal vorm kunt geven. Er zullen zeker ook ouders zijn die niet van zulke boeken houden, omdat het nu eenmaal makkelijker is om een verhaal voor te lezen. En doordat de prenten zo ontzettend op elkaar lijken, moet je extra moeite doen om het verhaal eruit te halen. De dubbele pagina’s kunnen ook nog eens voor verwarring zorgen bij het kind; je zult de weerspiegeling in het water moeten uitleggen en waarom je het boek ook andersom kunt lezen.

De prachtige prenten van Ingrid en Dieter Schubert zijn wel pareltjes waar je bij weg kunt dromen en waar je soms om zult moeten lachen. Kinderen zullen het boek wellicht ook als een spel zien: hoe zit het in elkaar? Welk verhaal is mooier en spreekt meer tot de verbeelding? Door samen het verhaal te bedenken heb je bovendien meteen interactie met je kind(eren). Kortom, voor de liefhebber van woordloze boeken is het een prachtig geïllustreerd werk, ieder ander kan het beter laten liggen vanwege de uitdaging en de moeilijkheidsgraad.

DSCN1685

Titel: Konijnentango
Auteur: Daan Remmerts de Vries