Recensie: Lucien je bent me d’r eendje! – Debbie Hesseling

Lucien je bent me d'r eendjeLucien je bent me d’r eendje is een prentenboek dat meteen in het oog springt als hij tussen de andere prentenboeken staat. Lucien is namelijk een hond en een aandoenlijke illustratie van hem waarop hij je lief aankijkt staat op de cover van het boek! En dan is er ook nog een eendje…

Dat het eendje onderdeel uitmaakt van het verhaal valt al af te lezen aan de titel van het boek en als je het boek openslaat zie je alleen maar eendjes op het binnenblad. ‘Lucien is wat je noemt een echte fantast, suffen is iets dat hem werkelijk past.’ Met deze zin begint Debbie Hesseling vervolgens haar prentenboek op rijm. Je ziet Lucien op de bank liggen en hij is lekker aan het slapen. Hij is een lieve, loyale hond, maar hij slaapt wel veel. Als hij Marie hoort fluiten, dan weet hij dat ze naar buiten gaan voor een plan en een drol. En eenmaal in het park aangekomen, mag Lucien met de bal spelen die Marie speciaal voor hem heeft meegebracht. Ze spelen dan het spel halen en brengen.

DSCN1670

Als Lucien in het park mag spelen met de bal is hij helemaal opgewonden en rent hij heel snel. Maar op een gegeven moment blijft Marie staan, want er komt een bekende aan. We zien alles op de hoogte van de hond, dus de bovenkant van Marie zien we niet. We beleven het verhaal dus echt aan de hand van wat Lucien vertelt. Lucien gaat liggen en moet voor zijn gevoel uren wachten tot Marie eindelijk weer aandacht voor hem heeft. Natuurlijk is dan de afleiding groot! Hij ziet verderop een sloot en staat op om te kijken wat daar te doen is. Hij hoort namelijk een geluid. Maar net als hij erop af wil lopen, heeft Marie hem direct door. ‘Nee Lucien, dat mag niet hoor!’

Lucien wil zijn baasje Marie niet boos maken, dus blijft hij netjes staan. Maar hij hoort vervolgens wel weer een gil vanuit de sloot komen die heel angstig klinkt. Hij denkt dat er echt iets mis is bij de sloot en vindt dat hij moet gaan helpen. Want als hij helpt dan wordt zijn baasje Marie toch niet boos? Als je de bladzijde omslaat zie je een eend in nood. Hij zit namelijk vast in een net van een visser. Het beestje is zo getekend dat je meteen ziet dat hij in nood is en heel angstig is. Lucien is blij dat hij er nu is om hulp te bieden. Hij kan het beestje toch wel redden? Er staan allemaal andere soorten honden te kijken hoe Lucien de held wil uithangen. Maar Marie moet hard om hem lachen. Hoe komt dat nou? Is hij niet helemaal wakker?

DSCN1673

Debbie Hesseling heeft met Lucien je bent me d’r eendje! een uniek prentenboek gemaakt; de illustraties zijn origineel en aandoenlijk en als je Lucien op de cover ziet, dan sluit je hem al meteen in je hart. Het boek heeft een harde cover die tegelijkertijd heel zacht is en je voelt de contouren van de illustratie van de hond en de letters als je er met je vingers overheen gaat. Dit zal kinderen enorm aanspreken, want zo zien ze niet alleen de illustratie, maar voelen hem ook. Bovendien is het prentenboek groot van formaat, zodat je samen op de bank het boek kunt lezen en bekijken. Het kind bekijkt de grote illustraties en de voorlezer kan de teksten duidelijk lezen.

Lucien is een grappige hond die ontzettend guitig naar de wereld om hem heen kan kijken en hiermee kinderen aan het lachen zal maken. Zijn grote neus springt ook meteen in het oog en dat maakt hem nog schattiger. De teksten die de hond en zijn baas Marie uiten zijn cursief gemaakt, zodat je deze extra kunt benadrukken tijdens het voorlezen. Als de eend in nood eenmaal in beeld komt wordt het echt leuk: Lucien is heel bezorgd en wil de ‘ridder op het witte paard’ zijn. En dan zijn er ook nog de andere honden die toekijken – en ook geweldig zijn geïllustreerd. In het prentenboek wordt geschetst hoe je soms een situatie helemaal verkeerd kunt inschatten. Lucien wordt ook getroffen door deze naïviteit en redt een wel heel bijzondere eend uit een net in de sloot. Zo zullen kinderen zien dat soms iets heel anders in elkaar zit dan het op het eerste gezicht lijkt!

DSCN1676

Titel: Lucien je bent me d’r eendje!
Auteur: Debbie Hesseling