Recensie: Muziek voor oma (Schoenboekje 2017) – Tosca Menten

Muziek voor omaKinderen kunnen tussen zaterdag 18 november (intocht) en dinsdag 5 december (uittocht) een vouwschoentje ophalen bij boekhandels en bibliotheken. Na het in elkaar te hebben geknutseld en versierd, mogen zij het komen zetten. Sinterklaas stopt er dan op 5 december het Schoenboekje in!

Het Schoenboekje van dit jaar heet Muziek voor oma en werd geschreven door Tosca Menten en geïllustreerd door Emanuel Wiemans. Het boekje is goed voor 15 minuten voorleesplezier. Het Schoenboekje is onderdeel van de leesbevorderingscampagne ’t Heerlijk Voorleesavondje, dat in 2017 plaatsvindt op 29 november. Alle ouders van Nederland worden door Stichting CPNB opgeroepen om die avond minimaal 15 minuten voor te lezen aan hun kind(eren).

DSCN1624

In Muziek voor oma woont de oma van Tess samen met andere ouderen in Villa Onkruid. Tess komt daar onverwachts binnenvallen en roept: ‘Oma Sjaan! Ik heb Sinterklaas gezien!’ Sinterklaas zat namelijk op zijn paard en toen waaide zijn muts af. Tess heeft toen de muts teruggeven aan Sinterklaas en als bedankje kreeg ze vervolgens pepernoten. Die heeft ze meegenomen naar Villa Onkruid om uit te delen. Oom Ap had liever gehad dat Tess de mijter voor hem had meegenomen, zodat hij Sinterklaas kan spelen in Villa Onkruid.

Oom Ap zit in een rolstoel en vindt heel veel dingen ‘lollig’. ‘Dat is toch lollig?’ zegt hij dan. Oma Sjaan vindt het niet zo lollig. Sinterklaas zit op een paard en niet in een rolstoel… Maar oom Ap houdt van toneelspelen; hij kan oma Hoedje ook goed nadoen door te snurken! Samen zingen ze een Sinterklaasliedje. Zuster Jans vindt het jammer dat Sinterklaas alleen bij kinderen langsgaat. Dat brengt Tess op een idee… Diezelfde avond nog schrijft ze een brief aan Sinterklaas waarin ze hem vraagt of hij ook een bezoekje wil brengen aan Villa Onkruid. Sinterklaas antwoordt dat hij nogal druk is, maar Tess geeft niet op. Krijgt ze het voor elkaar dat Sinterklaas bij haar oma en haar huisgenoten langsgaat?

DSCN1627

Het is een leuk idee van Stichting CPNB om ook een actie te organiseren in boekhandels en bibliotheken rondom Sinterklaas. Zo wordt het (voor)lezen namelijk weer op een unieke manier gepromoot. Het Schoenboekje van dit jaar zit vol humor (met de grappige Oom Ap) en snijdt naast het thema Sinterklaas ook meteen het thema bejaarden aan. Het verhaal speelt zich namelijk af in Villa Onkruid, waar een groep bejaarden woont die worden verzorgd door zuster Jans. Daar is het allesbehalve een dooie boel en hiermee laat Tosca Menten zien dat het ook leuk is om in de Sinterklaasperiode een bezoekje te brengen aan bejaarden, want die kunnen ook heel goed alle Sinterklaasliedjes meezingen!

Muziek voor oma verbindt verschillende lagen van de maatschappij dan ook op een vrolijke manier. Kinderen horen hoe grappig opa’s en oma’s kunnen zijn en dat zij ook van muziek en van Sinterklaas houden. Ze zullen veel van henzelf in ze herkennen en zo wordt er een kloof gedicht. Het leukste is dan natuurlijk dat opa of oma het boekje voorleest; dan is de cirkel rond. Maar voorlezen verbindt niet alleen mensen, het laat je ook kennismaken met allerlei andere landen en culturen. En je hoeft er met de kinderen helemaal de deur niet voor uit! Zoals Tosca Menten aan het einde van het boekje zegt tegen alle papa’s, mama’s, opa’s en oma’s: ‘Ga reizen, al is het maar een kwartiertje per dag!’

DSCN1628

Titel: Muziek voor oma
Auteur: Tosca Menten