Recensie: Paolo’s oorlog – Shirley Hughes

Paolo's oorlog‘Na de Tweede Wereldoorlog zal het leven van Paolo en zijn familie nooit meer hetzelfde zijn…’ Deze quote staat op het boek Paolo’s oorlog van Shirley Hughes voor jongeren vanaf 12 jaar en prikkelt meteen de liefhebber van historische verhalen.

In dit aangrijpende oorlogsverhaal woont het Italiaanse gezin Crivelli in de heuvels bij Florence. De van oorsprong Engelse moeder Rosemary, huishoudster Marie en de kinderen Constanza en Paolo. Vader Franco is er niet; hij is één van de vele partizanen in de regio die verzet plegen tegen de Nazi’s en momenteel op missie is.

Het is 1944 en de Duitse overmacht in Italië begint af te nemen door het actieve verzet. Paolo is dertien jaar oud en een dromerige jongen die op zoek is naar avontuur. Hij zou graag willen bijdragen aan de strijd tegen de Nazi’s en romantiseert de situatie. Tot hij op een avond tijdens zijn nachtelijke uitjes op de fiets naar Florence en weer terug naar zijn huis in de heuvels, wordt aangehouden door de partizanen.

Paolo

Paolo wordt gevraagd om een boodschap door te geven aan zijn moeder. Van de spanning valt het raampje waar hij altijd door naar binnen kruipt dicht. Gelukkig weet hij zich nog het luik in de kelder te herinneren en denkt hij dat hij ook deze avond weer ongehoord in zijn bed beland. Maar in werkelijkheid weten zijn moeder en zus allang dat Paolo er ‘s nachts op uit trekt en maken ze zich altijd zorgen om hem. Maar moeder Rosemary Crivelli maakt zich ook zorgen om andere zaken die tijdens de oorlog aan de orde van de dag zijn.

‘… er waren nog zo veel meer zorgen die haar wakker hielden. In het donker dacht ze na over alles wat haar bezighield. Haar grootste zorg was altijd de vraag hoe ze aan voldoende eten moest komen voor de volgende dag, of Maria’s dagelijkse uitstapje naar de slecht bevoorrade markt in Florence iets op zou leveren en of ze het zouden gaan redden met het wekelijkse broodrantsoen. En op de achtergrond waren dan ook nog de zorgen om haar dochter, Constanza, die steeds meer in zichzelf gekeerd raakte.’

Constanza was bevriend geraakt met de familie Albertini, rijke buren die nog wel waren gebleven en die fanatieke aanhangers waren geweest van Mussolini, de dictator van Italië. Dochter Hilaria Albertini was een jaar ouder dan Constanza en samen delen ze hun passie voor mode en uiterlijk vertoon. Ze mochten niet opvallen bij de Gestapo nu vader Franco in het verzet zat. Vanuit verschillende perspectieven laat Shirley Hughes ons de moeilijkheden binnen het gezin zien. Constanza lijkt kil en kalm naar Paolo toe en alleen maar naar de grammofoon te luisteren op haar kamer, maar vanbinnen is ze juist bezorgd om Paulo en hun vader. En dan heeft de Duitse luitenant Gräss ook nog een oogje op haar…

Huis Crivelli

Paolo geeft de boodschap van de partizanen door aan zijn moeder; zij moet ze die avond in het geheim in de tuin ontmoeten. Daar blijkt dat de Crivelli’s voor een nacht onderdak moeten verlenen aan twee geallieerde soldaten. Ondertussen wil Paolo zich vrijwillig aansluiten bij de partizanen, maar die zien zijn actie alleen maar als een lachertje. Bij het onderduiken kunnen de kinderen hun moeder wel van dienst zijn. Constanza houdt de Duitse luitenant uit de buurt van het huis en Paolo mag van Il Volpe de onderduikers verder op weg helpen. Maar vanaf dat moment begint het echte avontuur voor de Crivelli’s. Zullen ze de oorlog ongeschonden doorkomen? En zien ze vader ooit nog terug?

Partizanen

In het voorwoord geeft schrijfster Shirley Hughes aan dat ze kort na de Tweede Wereldoorlog Florence voor het eerst bezocht en er meteen helemaal weg van was. Dit is duidelijk terug te vinden in het boek; de sfeer en de omgeving van de Italiaanse stad worden gedetailleerd beschreven en je voelt mee met de personages, die realistisch overkomen wanneer ze in een lastig parket terechtkomen. Gevoelens en zorgen worden namelijk constant in gedachten geuit, zodat je een goed beeld krijgt van de emotionele toestand van de personages. Het is dan ook interessant om te lezen dat personages over dezelfde situaties anders kunnen denken – dit maakt Hughes’ boek alleen maar spannender en realistischer. Ook het soms maar kleine verschil tussen goed en kwaad wordt aangekaart; zijn alle Duitsers wel zo slecht en zijn alle partizanen wel zo goed?

Paolo’s oorlog is dan ook een jeugdboek dat je in één keer wilt uitlezen. Je leert tijdens het lezen ook nog eens meer over de situatie in Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Onder leiding van Mussolini sloot het land zich aan bij Nazi-Duitsland en toen ontstond er een groep ontevreden Italianen – de partizanen – die in het geheim verzet pleegden. Dit is een originele invalshoek in het genre historische jeugdboeken voor 12 jaar en ouder en mede daardoor is het boek boeiend om te lezen. Hughes is bovendien een uitstekende schrijfster die de spanning erin weet te houden. Net als je denkt te weten hoe het boek verder gaat, gebeurt er iets compleet onverwachts en zit je op het puntje van je stoel. Kortom, een informatief, meeslepend en ontroerend verhaal met een mooie ontknoping.

Extra informatie over en prachtige tekeningen bij het boek van de schrijfster zelf (in het Engels): www.heroonabicycle.co.uk.

florence-1936780_640

Titel: Paolo’s oorlog