Recensie: De grote griezelactie (Lotte Wirwar 8) – Alice Pantermüller

Het achtste deel in de serie De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar sluit perfect aan bij de Kinderboekenweek van 2017, want het thema is dit jaar griezelen met als motto ‘Gruwelijk eng’. De grote griezelactie is dan ook een boek vol enge en griezelige gebeurtenissen in het leven van Lotte Wirwar.

Lotte gaat met haar school op kamp. Samen met haar klas en mevrouw Poepjes en meneer Lapzwans verblijft Lotte een week in het landhuis van de familie van Geytenfrats – echte baronnen – op het eiland Ruigeplaat in de Noordzee. Het is nog een hele klus voor Lotte om al haar spullen in te pakken met een opgewonden moeder en twee irritante broertjes achter haar aan. Natuurlijk gaat de Indische blokfluit mee en enkele anti-Isabelle spulletjes, zoals spray en jeukpoeder. De volgende dag is het zover: Lotte is zenuwachtig, maar Chloë nog veel meer, want die is haar jas vergeten en heeft een tas vol chips meegenomen! Lotte, Chloë, Pieter en Rémi – de Wilde Konijntjes – delen een treincoupé naar het eiland. Het landhuis blijkt inderdaad heel groot te zijn en er zijn ook een heleboel dieren, zoals paarden, pony’s en één lama.

Mevrouw Poepjes heeft bedacht dat Lotte en Chloë wel een kamer kunnen delen met de Superschaapjes! Kamer 8 is wel mooi, want het heeft uitzicht op de zee, maar de meiden moeten achter de deur slapen van Isabelle, Hannah, Emma en Lisa-Marie. Pieter en Rémi belanden bij de ‘stoere boys’ op de kamer die het leuk vinden om Pieter te pesten. Maar al gauw blijkt er een veel vervelendere groep jongens en meisjes van een andere school in het landhuis te zijn die ‘zombies’ en ‘sukkels’ naar ze roepen en er heel gemeen bij lachen. Tijdens het (vieze) eten gooien ze brokjes uit de soep naar hun hoofd. Vervolgens blijkt er een jonge baron te zijn, Laurens-Maxime van Geytenfrats, die al brommer mag rijden en wakeboarden. Isabelle is vanaf dat moment helemaal hysterisch! Laurens-Maxime en Isabelle zijn al gauw een stapelverliefd stelletje… en dit irriteert zelfs de andere Superschaapjes!

Midden in de nacht horen ze allemaal enge geluiden: Aaargh en Haaoeoeiiii! De volgende dag komt mevrouw Poepjes met de activiteit van de week: elke kamer kiest een activiteit en krijgt hier een gezamenlijk cijfer voor. Isabelle wil paardrijden, dus moet het hele groepje verplicht paardrijden. Dit loopt alleen niet zo lekker voor Lotte en Chloë… Ondertussen hebben ze Laurens-Maxime al omgedoopt tot LaMa omdat hij spuugt als hij praat. Die nacht steken de Superschaapjes, de Wilde Konijntjes en de stoere boys de handen ineen tegen de pestkoppen die overduidelijk die enge geluiden maakten. Lotte bedenkt een plan: de grote griezelactie! Zou het de klas lukken om de pestkoppen voor eens en voor altijd uit te schakelen? En hoe loopt het af met het paardrijden en het avontuur bij de oude vuurtoren?

Met Lotte kun je ook griezelen, dat bewijst Alice Pantermüller in haar achtste boek over het meisje met de blokfluit. Illustratrice Daniela Kohl weet dit met haar humoristische tekeningen nog eens flink aan te dikken. Door ook dit boek in de vorm van een graphic novel te gieten spat de tekst van de pagina’s. Voor kinderen die moeite hebben met lezen zal het zo een stuk plezieriger worden om dit boek (en deze serie) op te pakken. De boeken kun je ook los lezen, want aan de binnenkant van de cover staan alle personages en alles wordt tijdens het verhaal ook duidelijk uitgelegd. Maar het leukste is natuurlijk om te beginnen bij boek één en dan uiteindelijk bij dit griezelige verhaal aan te belanden.

Pantermüller snijdt met het thema schoolkamp weer een nieuwe invalshoek aan; de klas gaat op reis naar een eiland en dus staan de verschillende groepjes centraal. Maar als er dan een gezamenlijke vijand verschijnt, blijken de groepen toch heel goed samen te kunnen werken om hun doel te bereiken. Ook al hebben de jongens en meisjes verschillende interesses, toch bundelen ze hun krachten om de pestkoppen een lesje te leren. Ook wordt het griezelen niet op een standaard manier neergezet; er is wel een spookachtige kelder, maar de klas heeft speciale methoden om de pestkoppen schrik aan te jagen. Tegelijkertijd is de liefde tussen Isabelle en Laurens-Maxime een goede toevoeging aan het boek, omdat er door iedereen steeds grappig op wordt gereageerd en hier hilarische illustraties bij staan. Humor, pesten en angst gaan op een originele manier hand in hand in dit nieuwe, avontuurlijke verhaal in De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar.

Wat een beestenboel! (deel 1), Superschapen en wilde konijnen (deel twee), Boerderij op stelten (deel drie), Chaos op de filmset! (deel 4), Dieren in nood! (deel 5), De dolle reis door Zweden (deel 6) en Weg met die vieze stinkkaas! (deel 7) uit deze reeks werden al eerder op deze blog gerecenseerd.

Titel: De grote griezelactie
Serie en deel: De knotsgekke wereld van Lotte Wirwar 8
Auteur: Alice Pantermüller