Recensie: En ik dan? – Luc Descamps

En ik danEn ik dan? is een avontuurlijke jeugdroman van Luc Descamps over een vader en zijn veertienjarige dochter die elkaar tijdens een roadtrip door het westen van Amerika opnieuw proberen te leren kennen. Het is inmiddels al het 49ste boek van Descamps.

Het verhaal is gebaseerd op de ervaringen van de schrijver zelf; in 2014 maakte hij een reis naar de VS met zijn vrouw en zoon Timo en ‘alles wat kon tegenvallen, viel ook tegen’ (HLN 17 juni 2017). Het is dan ook niet verwonderlijk dat op de eerste bladzijde van het boek de Wet van Murphy wordt aangehaald: ‘Stelregel die zegt dat iets dat mis kan gaan ook ooit mis zal gaan’. In het boek is het Emma die op haar veertiende verjaardag een reis naar de VS cadeau krijgt van haar vader met wie ze al zeven jaar amper contact heeft. Het eerste hoofdstuk begint meteen met een verhitte discussie tussen moeder en ex-geliefde en dit zet de toon voor de rest van het boek: het gaat niet makkelijk worden.

Emma blijft net zo stug volhouden als haar moeder normaal gesproken doet en daarmee boekt ze succes. Uiteindelijk mag ze toch met haar vader mee naar de USA. Met haar beste vriendin Amira bespreekt Emma van tevoren hoe de reis met haar vader zal gaan zijn. Amira drukt haar met de neus op de feiten: haar vader heeft Emma ooit verlaten en niet hard genoeg voor haar gevochten. Kent ze haar vader eigenlijk wel? vraagt Emma zich af. Twee weken is best een lange tijd om door te brengen met een vader die ze eigenlijk niet zo goed meer kent. Maar ze gaat ervoor, want zo’n reis is natuurlijk geweldig.

Eenmaal in het vliegtuig leert ze haar vader direct beter kennen; hij blijkt vliegangst te hebben, maar doet tegenover zijn dochter alsof dat niet zo is. Ondertussen is hij gedurende de hele reis aan het ‘puffen en blazen’. Eenmaal op Heathrow, het vliegveld van London, missen ze hun aansluiting. Er gaat gelukkig drie uur later alweer een vlucht. In de tussentijd probeert Emma antwoorden op haar vragen te krijgen; waarom is haar vader destijds weggegaan? Het blijft onduidelijk… Tijdens de trans-Atlantische vlucht vermaakt Emma zich en kan ze goed slapen, maar haar vader daarentegen doet geen oog dicht! Zelfs twee glazen whisky en een glas wijn helpen niet. Eenmaal in Los Angeles aangekomen staat het volgende drama alweer op de twee reizigers te wachten: de koffers zijn niet meegekomen.pexels-photo-165799

Emma’s vader moppert heel wat af. ‘Hij lijkt zelf wel een veertienjarige.’ En de reis is nog maar net begonnen… Wat volgt is een vermoeiende zoektocht naar de koffers, het vechten voor een eigen kamer in het hotel, een vader die geen gevoel voor richting heeft, de conclusie dat Large in de VS een andere grootte qua kleding is dan in België, een overbezorgde vader als het op leuke jongens aankomt, een onhandige vader die zich op gladde wegen begeeft, een steek van een cactus, champignons die verkeerd vallen, een kredietkaart die plotseling niet meer werkt, een bezoekje aan de spoedeisende hulp en een eng en ontzettend smerig motel. Gelukkig is het boek niet alleen maar kommer en kwel; vader en dochter bezoeken de beroemde stad Las Vegas, de prachtige Grand Canyon per helikopter en de spraakmakende Universal Studio’s in Hollywood. Ondertussen probeert Emma haar vader te ondervragen over hun verleden. Is hij het wel waard om haar vader te zijn? Zal ze hem weer pap gaan noemen of toch maar niet?

Luc Descamps heeft de Wet van Murphy uitgebreid aan bod laten komen in zijn nieuwe jeugdroman En ik dan? Het boek is grappig en onderhoudend, maar soms ietwat langdradig en voorspelbaar. Vooral de gesprekken met Amira in het begin van het boek duren lang omdat er vaak om de hete brij heen wordt gedraaid. Later verplaatsen deze gesprekken zich naar sms’jes en deze zijn in het Vlaams geschreven en daardoor moeilijker te begrijpen voor de Nederlandse lezer. Waar Descamps goed in is, is het zich verplaatsen in het brein van een puber. Het personage Emma is geloofwaardig en snijdt een voor veel mensen herkenbaar thema aan: het opgroeien zonder vader en de ontstane kloof tussen vader en moeder en daarmee later ook tussen vader en dochter. Voor jongeren die hier ook mee worstelen is dit boek een aanrader. De puberteit kan al lastig zijn, maar een terugkerende vader kan dan zorgen voor extra veel stress.

Door deze thematiek in een reisverhaal te gieten waarin Emma’s vader telkens beren op de weg ziet en hiermee zorgt voor grappige taferelen, maakt schrijver Luc Descamps het verhaal wat lichter en makkelijker te verteren. Moeilijke gesprekken worden afgewisseld met grappige reisanekdotes. Tegelijkertijd kom je ook nog veel te weten over het westen van de Verenigde Staten. Kortom, een prima boek waarin soms de ergernissen je teveel worden, maar waarin je over het algemeen meeleeft met de personages en hun bijzondere avontuur.

person-holiday-vacation-woman

Titel: En ik dan?
Auteur: Luc Descamps