Recensie: De avonturen van Dax – Leanne Baars

De avonturen van DaxDe avonturen van Dax is een boek over Cavalierhond Dax en zijn baasje Leanne, die allebei echt bestaan. Samen met Dax beleef je de avonturen van een puppy en Leanne laat zien hoe het is om voor een hond te zorgen.

Het boek begint op 31 december, oudejaarsdag. Zelda is die dag bevallen van vijf hondjes. Het gezin waartoe de hondjes behoren, Jocelyn, Walter en hun kinderen Suzy en Jonah, hebben al drie honden – mama Zelda, papa George en Elsa – en daarom gaan alle pasgeboren hondjes na 8 weken naar nieuwe baasjes. Eén van die baasjes is Leanne, die haar puppy Dax heeft genoemd. Leanne bezoekt Dax een paar keer voordat ze hem mee mag nemen. De eerste twee weken heeft hij zijn oogjes nog dicht en hoort hij nog niks, maar hij kan haar wel ruiken. Als Leanne op een later moment weer langskomt, mag ze gezellig met de jonge hondjes spelen. Ze moeten alleen nog wel zindelijk worden.

DSCN1533

Vanuit het perspectief van Dax maken we mee hoe hij gewend raakt aan Leanne en op een dag met haar mee naar huis mag. Dax is eerst nog verdrietig, omdat hij zijn familie mist. Eenmaal in zijn nieuwe huis gaat hij op onderzoek uit. Daar blijkt ook een andere hond te zijn: Odie. Odie stelt zichzelf voor en vertelt dat hij al 11 jaar bij Leanne woont. Eerst moeten ze nog een beetje aan elkaar wennen, maar al snel spelen ze veel met elkaar. Het boek snijdt vervolgens allerlei grappige en spannende thema’s aan die herkenbaar zijn voor het leven met een puppy; modderig worden en onder de douche moeten, voor een onderzoek en spuitje naar de dierenarts gaan en een niet zo prettige kennismaking met een hommel.

Veel mensen gaan met hun puppy naar een cursus, zodat hun hond zich netjes leert te gedragen. In het boek komt een aardig stel – Lucia en Guus – bij Leanne thuis om de puppycursus te geven. Als Dax netjes gaat zitten en luistert naar de aanwijzingen, dan krijgt hij een koekje. Het laatste verhaal is het meest serieuze en gaat over afscheid; Odie is al oud en wordt ziek, dus moet Dax afscheid van hem nemen. Dit wordt duidelijk en stap voor stap aan de lezer uitgelegd en Odie krijgt na zijn dood een mooi graf in de tuin. Dax is nog best wel verdrietig, maar dat mag ook. ‘Straks is het weer tijd voor nieuwe avonturen.’

DSCN1537

Door de prachtige en vertederende illustraties van Mirjam Laater komen de honden in het boek De avonturen van Dax meteen tot leven. Het boek is uitermate geschikt om voor te lezen in een gezin als deze ervoor heeft gekozen om een puppy in huis te nemen. Voor de kinderen zal het dan duidelijker worden hoe zoiets gaat door de verhelderende uitleg van Leanne Baars. Het boek komt niet voor niets oprecht over; Baars heeft immers daadwerkelijk Dax aan haar leven toegevoegd en spreekt uit ervaring. Daarnaast neem je een kijkje in het hoofd van een hond. De schrijfster heeft geprobeerd om weer te geven hoe een hond de dagelijkse dingen beleeft en hoe hij bijvoorbeeld reageert op een andere hond.DSCN1538

Kinderen die al wat ouder zijn kunnen het boek zelf lezen en wellicht gebruiken bij een spreekbeurt over honden en hun gedrag. Honden moeten namelijk weleens naar de dierenarts en hebben veel baat bij een puppycursus. Dit wordt door Leanne Baars op een avontuurlijke manier belicht in het boek. Een mooi en tegelijkertijd verdrietig moment in het boek is de scheiding tussen Dax en zijn familie. Hij mag eindelijk met Leanne mee naar huis, maar hij zal ook zijn ouders en broertjes en zusjes missen. Kinderen zullen zo begrijpen dat de hond ook gevoelens heeft en getroost mag worden. Daarnaast worden ze voorbereid op verlies; de al oude hond Odie moeten ze laten inslapen. Zo wordt in één boekje van 60 pagina’s op een vermakelijke manier de hele cyclus van het houden van een hond – en tegelijkertijd een maatje – vormgegeven in woord en beeld.

DSCN1541

Titel: De avonturen van Dax
Auteur: Leanne Baars