Recensie: De kunst van Fidget Spinning

De kunst van Fidget SpinningFidget Spinning is de nieuwste rage van het jaar, maar waar komt dit fenomeen eigenlijk vandaan en wat kun je allemaal met een fidget spinner? Om antwoord te geven op deze vragen heeft ImageBooks een informatief boek uitgebracht met 30 supercoole tricks: De kunst van Fidget Spinning.

In dit boek lees je allereerst wat voor gadget een fidget spinner is, namelijk een draaischijf met een kogellager in het midden. De kwaliteit van deze lager is heel belangrijk, want hoe beter de lager, hoe beter en langer je fidget spinner spint! Op de lager zit vaak een dopje, zodat je de spinner met je duim en wijsvinger vast kunt houden. Fidget spinners laten je stoppen met friemelen en zouden daarmee dus kunnen zorgen voor een betere concentratie. Ook kun je veel coole trucjes doen met een spinner en zijn ze ‘leuk, goedkoop en makkelijk zelf te maken’.

DSCN1479

Wie de fidget spinner heeft uitgevonden kan niemand met zekerheid zeggen. Catherine Hettinger maakte in 1993 een ‘draaispeeltje’ en vroeg hier in 1997 patent op aan, dat in 2005 afliep. Hiermee wilde ze rusteloze kinderen helpen te ontspannen. Haar speeltje zag er meer uit als een ufo, maar toch ziet ze zichzelf wel als de uitvindster van de spinner. Scott McCoskery bedacht in 2014 een metalen spinner, de torqbar, zodat hij tijdens vergaderingen zou stoppen met friemelen. Deze beide uitvinders inspireerden weer andere mensen en zodoende is de fidget spinner ontstaan, waarvan er ook weer vele varianten te verkrijgen zijn. Fidget spinning is een ware rage in Nederland, maar zoals met alle rages, zijn er ook tegenstanders. De spinners zouden kinderen namelijk teveel afleiden. Maar als ze met mate in de klas gebruikt worden komt dit vast wel goed.

In het boek komen alle verschillende soorten fidget spinners aan bod; van de goedkope standaard spinner tot aan de dure torqbar spinner, en van de ninjaster-spinner tot aan de fidgetkubus. Ook krijg je tips over het kopen van een goede spinner. Je moet bijvoorbeeld op de materialen letten en op de kwaliteit van de kogellager. Ook is het belangrijk om een model te kiezen dat bij je past. Als je nog maar net bent begonnen met spinnen kun je beter een makkelijker model nemen waarmee je de trucs voor beginners kunt oefenen. Vergeet ook niet om voor de aanschaf de spinner uit te proberen. Alle verschillende kogellagers komen in het boek aan bod, zodat je een goede keuze kunt maken. En om de kogellager tiptop in orde te houden staan er ook reinigingstips in het boek!

DSCN1481

Je kunt ook gewoon je eigen verbeelding gebruiken en zelf een spinner ontwerpen! Dit schijnt namelijk helemaal niet zo moeilijk te zijn. Bovendien staan er in het boek allerlei links naar ‘supercoole spinnersjablonen’. Ook kun je allerlei materialen gebruiken voor het maken van een spinner, zoals lego, munten, papier en oude fietsonderdelen. Vervolgens worden in het boek de 30 supercoole tricks uitgelegd waarmee je iedereen versteld zult doen staan. De eerste truc is natuurlijk de klassieker: The Flick. Hier begint elke spinner mee; je laat de spinner draaien tussen je duim en wijsvinger. Bij elke truc staat een grote, duidelijke foto en de moeilijkheidsgraad van de truc. De tricks in dit boek zijn allemaal tussen de twee en vijf sterren (in dit geval spinners), dus je kunt steeds een stapje omhoog gaan.

Ook wordt er meteen aangegeven welke spinner je bij voorkeur kunt gebruiken voor de truc. Bij The Convertible Spin laat je de spinner draaien op je wijsvinger (en dus zonder je duim erbij te gebruiken). The Table Spin is de makkelijkste truc in het boek, want hierbij laat je de spinner op tafel draaien. Je kunt hierbij ook een wedstrijdje doen: wie laat zijn spinner het langste draaien? Dit maakt de truc nóg leuker. Verder kun je nog van hand wisselen tijdens het spinnen, de spinner op een fles laten draaien en de spinner in de lucht gooien en laten draaien. Naast de Engelse term voor elke truc staat ook de Nederlandse variant erbij, zodat je op het schoolplein altijd weet over welke truc het gaat.

DSCN1482

De kunst van Fidget Spinning is hét boek waar elke fidget spinning fan op zat te wachten. Het boek is informatief én handig; door het lezen van het boek weet je alles over het ontstaan van het fenomeen, je bent volledig op de hoogte wat betreft de soorten en kogellagers, en je hebt ook nog eens een hoop tricks kunnen leren. Het belangrijkste van zo’n boek is natuurlijk dat elke truc duidelijk wordt uitgelegd, zodat ze ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn.

ImageBooks heeft ervoor gezorgd dat je op de foto’s kunt zien hoe de truc in elkaar steekt en dat de tekst zo is geschreven dat een 8-jarige het ook al snapt. En voor de gevorderde spinner zijn er ook de moeilijke trucs van vijf sterren en de uitleg over het zelf maken van een spinner met bijzondere materialen. Achterin het boek staan ook nog links naar instructievideo’s én informatie over het nog redelijke nieuwe fidget spinning wedstrijdcircuit. Kortom, een vrolijk en interessant boek waarvan je alleen nog maar meer wilt gaan spinnen!

Titel: De kunst van Fidget Spinning
Uitgeverij: ImageBooks
ISBN: 9789463332033