Recensie: Marie – Marc de Bel

MarieMarie. Codenaam Jeanne is het derde boek in de ‘Pauwelstrilogie’ van Marc de Bel. Na Ule en Mette is dit opnieuw een historische roman, alleen ditmaal speelt het verhaal zich af in de Tweede Wereldoorlog.

Pasen 1944. De lezer maakt kennis met de net zestienjarige Marie Pauwels, die met haar vader Dree, moeder Mette, broer Fiele en oom Berre op een boerderij in het dorpje Meenbeek in Vlaanderen woont. Op 8 april begint ze te schrijven in haar poëziealbum en deelt ze hoe ook haar dorp in 1940 werd bezet door de Duitsers. Het boek bestaat uit het verhaal zelf, dagboekfragmenten van Marie en stukken uit het boek van Jeanne d’Arc. Jeanne blijkt een voorbeeld te zijn voor Marie; ze heeft het boek over de Française al meer dan 10 keer gelezen.

Marie’s beste vriendin is Mira, die met haar broer Fiele gaat. Fiele’s vriend Nolle heeft een oogje op Marie, maar ook Fons Werckx, wiens familie achter de Duitse bezetting staat, lijkt Marie wel te zien zitten. Samen met Mira zingt Marie regelmatig in het dorpscafé van Mira’s ouders. ‘Apple Blossom Time’ van The Andrew Sisters is Marie’s favoriete liedje en speelt een grote rol in het boek. Van de Duitse bezetting merken ze op dat moment nog niet heel veel, ook al is er wel een verzetsgroep actief in het dorp, waar ook de families van Marie en Mira bij betrokken zijn. Marie houdt zich op dat moment echter meer bezig met haar gevoelens voor Nolle; voelt zij ook wat voor hem of toch niet?

DSCN1384

Op een dag stort er een bommenwerper neer in het dorp en één van de inzittenden overleeft de crash. Het is Teddy en hij vindt uiteindelijk onderdak bij de familie Pauwels. De sfeer in Meenbeek wordt grimmiger nu de Duitsers actief op zoek zijn naar Teddy en overal invallen doen. Op de kermis hebben Mira, Fiele, Marie en Nolle gelukkig wel een plezierige tijd. En Mira laat Marie weten dat ze zwanger is van Fiele! De sfeer in de tent slaat later echter om als er ruzie ontstaat tussen de Nazi-aanhangers en hun dorpsgenoten. Als Marie Fons Werckx vervolgens bij het kapelletje wil laten weten dat ze voor Nolle heeft gekozen, wordt vlak bij hun de broer van Fons, Gaston, vermoord. De vlam slaat dan in de pan.

Op een dag staan de moffen op het erf van de boerderij van de familie Pauwels. De mannen verstoppen zich in het bos en moeder Mette en Marie proberen sterk te zijn en zich te vermannen. De Duitsers vinden echter de verstopte radio en de twee vrouwen rennen voor hun leven. Mette wordt geraakt door een kogel en Marie gaat hulp halen. Onderweg wordt ze echter alsnog gevangen genomen. In het dorp blijkt dat er veel mensen zijn opgepakt en ook Mira, Nolle, Fiele en Teddy zitten geknield op de grond. Vanaf dan begint het verschrikkelijkste gedeelte van het boek: de heftige periode in de Sint-Gillisgevangenis in Brussel en de tergende tijd in het concentratiekamp Ravensbrück. Het enige positieve is dat Mira en Marie bij elkaar blijven. Samen proberen ze de moed erin te houden en hopen ze dat ze Fiele en Nolle ooit weer terug zullen zien…

DSCN1387

De Vlaamse auteur Marc de Bel bewijst met zijn boek Marie dat hij verschillende elementen – verhaal, dagboekfragmenten, songteksten en boekfragmenten uit Jeanne d’Arc – prachtig door elkaar heen kan weven. De personages Marie en Mira gaan voor je leven en je voelt mee met de vreselijke ontberingen die ze moeten ondergaan. Als je eenmaal bent begonnen met lezen kun je niet meer stoppen, omdat je wilt weten hoe het verder gaat met het verzet in het dorp, de liefde tussen de verschillende koppeltjes en de uiteindelijke verschrikkingen in kamp Ravensbrück. Eigenlijk wil je de gruwelen van het Duitse rijk helemaal niet weten maar De Bel weet het zo te omschrijven dat je het samen met de twee tieners wilt ondergaan en van de Nazi’s wilt ‘winnen’.

De moed en hoop van Marie blijft bestaan terwijl ze samen met Mira voortdurend ‘Apple Blossom Time’ zingt. De meiden slepen elkaar erdoorheen. Je voelt alles met hen mee; hun honger, hun pijn, hun heimwee naar huis. Daarbij laat het feit dat het boek is gebaseerd op ware gebeurtenissen jongeren zien hoe zwaar het voor velen is geweest in de Tweede Wereldoorlog en hoe moedig sommigen waren in het verzet. Veel mensen hadden wellicht niet zoveel last van de oorlog en ook in Meenbeek was dit aanvankelijk zo. Maar door één kogel op 30 juli 1944 vindt er een grote razzia plaats en belanden veel dorpelingen in de gevangenis. Ook onschuldige mensen. Het verhaal van Marie is er één van vele maar illustreert perfect hoe het was als je verzet pleegde, gearresteerd werd en in een concentratiekamp belandde. Dit pure verhaal ontroert dan ook van begin tot eind.

DSCN1386

Titel: Marie. Codenaam: Jeanne
Auteur: Marc de Bel