Recensie: Haaieneiland (De drie ??? 6) – Boris Pfeiffer

HaaieneilandHaaieneiland is het zesde deel in de serie De drie ??? van de Duitse schrijver Boris Pfeiffer met illustraties van Kim Schmidt en vertaald naar het Nederlands door Henk Hardeman.

De drie ??? is een vriendengroep bestaande uit de drie 10-jarige speurders Justus Jonas, Peter Shaw en Bob Andrews uit Rocky Beach, Californië. Voorin het boek staan de drie paspoorten van de kinderen afgebeeld, zodat je weet wie het witte, het rode en het blauwe vraagteken is.

In elk boek belanden de vrienden in een spannend avontuur en in dit zesde deel gaan ze samen met de vader van Peter een pirateneiland bewaken. Daar wordt namelijk een piratenfilm opgenomen en Peters vader zorgt voor de special effects. Omdat de filmcrew even weg moet voor opnamen in Hollywood, moet Peters vader een nacht de set bewaken en de drie ??? mogen komen logeren!

DSCN1401

‘Shark Island is misschien een van de laatste schuilplaatsen van Pim Paul. De piraat verdween spoorloos aan het begin van de achttiende eeuw. Hij zou de beroemde schat van koningin Calafia verstopt hebben.’

De drie jongens hebben zich verdiept in het eiland waar ze naartoe gaan, omdat Justus ooit iets gelezen heeft over dit ‘Haaieneiland’. Haaien zijn er echter niet (meer). Als de jongens op het eiland aankomen, blijkt het maar klein te zijn en de vorm te hebben van een doodskop. DSCN1400Er is slechts een mosselbank, een palmenbosje, een groep stenen en de filmset. Meneer Shaw, Peters vader, laat de kinderen enkele van zijn special effects zien. Maar daarna raken ze elkaar kwijt; meneer Shaw wilde een vuurtje maken op het strand en de jongens zouden bladeren en takjes verzamelen, maar eenmaal terug op het strand is Peters vader spoorloos verdwenen.

De jongens zoeken overal, maar vinden meneer Shaw niet. Als ze gaan zoeken in het water zien ze opeens een haaienvin. Maar er waren toch helemaal geen haaien meer rond het eiland? Het is het begin van een nieuw mysterie voor de drie ??? en ze gaan op onderzoek uit. Als eenmaal blijkt dat er zich van alles onder het eiland bevind, komt het verhaal over Pim Paul weer boven drijven. Zou er echt een schat zijn en is er iemand bezig om deze schat op te sporen? De jongens hebben nu twee missies: Peters vader terugvinden en de schat veilig stellen.

DSCN1403

Wie op zoek is naar spannende avonturenboeken kan gerust beginnen aan de reeks over De drie ???. Haaieneiland leest vlot door de duidelijke taal en het meeslepende verhaal en zal daarmee ook jongens boeien die niet zo snel uit zichzelf een boek uit de kast trekken. Maar ook stoere meiden zullen dit een interessant verhaal vinden! Het is dus niet zo verwonderlijk dat één van de vorige delen in de serie, Alarm op het dinopark, op de lijst van de Nederlandse Kinderjury staat en dat kinderen er de afgelopen maand op konden stemmen.

Een pirateneiland, een vermiste schat en een vader die spoorloos verdwijnt… het zijn allemaal ingrediënten die Haaieneiland een goed kinderboek maken. Ook komen er allemaal technische snufjes aan bod in het verhaal, dus je leert er ook nog eens iets van! Daarnaast zijn de boeken wat betreft de lay-out ook uitnodigend om te lezen; de zwart-wit tekeningen van Kim Schmidt stralen een zekere spanning uit en verlevendigen de fantasie van de lezer. En aan humor ontbreekt het ook niet, want drie jongens bij elkaar levert natuurlijk veel plezier op.

Titel: Haaieneiland
Serie en deel: De drie ??? 6
Auteur: Boris Pfeiffer