Recensie: Koken voor de keizer – Marloes Morshuis

Koken voor de keizerMarloes Morshuis debuteerde met haar kinderboek Koken voor de keizer bij Uitgeverij Palmslag. Het boek werd vervolgens positief ontvangen, zo goed zelfs dat Uitgeverij Lemniscaat het boek opnieuw uitbracht en zorgde voor een nog groter lezerspubliek en een tweede boek.

In Koken voor de keizer woont de elfjarige Mick samen met zijn zusje Lori op het eiland Minelotte. Hier regeert keizer Linus I met harde hand. Het grootste probleem: hij lust niets. En dus is elke bewoner van het eiland een keer aan de beurt om voor de keizer te koken. En kook je iets wat de keizer niet lekker vindt, dan wordt je verbannen naar de Witte Rots. En daar zijn ook de ouders van Mick en Lori twee jaar geleden naartoe gestuurd.

De kinderen op het eiland hebben het zwaar; er is wel een weeshuis, maar ook daar worden ze slecht verzorgd. Pieke en Remo zijn hier dan ook uit ontsnapt en vrienden geworden met Mick en Lori. Pieke’s ouders zijn helaas overleden en Remo’s ouders zijn tot zijn spijt ook verbannen naar de Witte Rots. Samen hebben ze een huisje op het strand gebouwd. Op een dag, als de mango’s in de paleistuin rijp zijn, kan Mick het niet langer aanzien. De keizer laat de mango’s gewoon verrotten, terwijl de mensen op zijn eiland honger lijden. Mick besluit een aantal mango’s te stellen, maar dit loopt slecht af.

Mick wordt gegrepen door de paleiswachten en naar de koning gebracht. Normaal gesproken worden dieven in de Haaibaai gegooid, maar Mick stelt voor om zeven dagen te gaan koken voor de keizer. Als het eten de keizer niet bevalt, dan mag hij Mick alsnog in de Haaibaai gooien. Maar als Mick het zeven dagen volhoudt, dan mogen alle mensen die naar de Witte Rots zijn verbannen weer naar huis komen.

Mick heeft gelukkig nog een heel bijzonder kookboek in de kast staan van een scheepskok die recepten heeft opgeschreven die afkomstig zijn uit de hele wereld. Hiermee gaat de jongen aan de slag. Hij maakt de lekkerste recepten en de keizer stuurt hem elke dag terug de keuken in. ‘Mwa,’ zegt hij meestal over de kookcreatie van Mick, maar hij hoeft nog niet de Haaibaai in! Uiteindelijk mag Mick een driegangendiner bereiden voor de keizer en zijn (schoon)familie. Gelukkig wordt hij geholpen door zijn vrienden en een wel heel merkwaardige man die zich op het eiland heeft verstopt. Hoe zal dit aflopen? Mogen de ouders van de kinderen terug naar Minelotte komen?

Koken voor de keizer houdt je vanaf de eerste bladzijde in zijn greep; keizer Linus I lijkt een afschuwelijke man en je vraagt je af hoe het gaat met de ouders van de kinderen op het eiland die zijn verbannen naar de Witte Rots. Als Mick wordt opgepakt voel je met hem mee en ga je de strijd met hem aan tegen de tirannieke methodes van de keizer en zijn raadsheer. En het jeugdboek is niet alleen spannend, maar ook lekker. Het water loopt je in de mond als Mick aan het koken en proeven is. En het recept ‘begraven zalm’ klinkt wel heel betoverend.

Je kunt niet anders dan doorlezen en Mick aanmoedigen, want Marloes Morshuis heeft een bijzonder verhaal gecreëerd dat voortdurend naar meer smaakt. De personages en dialogen zijn goed uitgewerkt en Morshuis maakt gebruik van spannende metaforen en aansprekende recepten voor kinderen. Als lezer wil je steeds een hapje meer, totdat het boek uit is en je kunt beginnen met koken. De recepten staan namelijk ook nog eens stuk voor stuk achterin het boek. Kortom, je kunt de warme appeltaartjes met vanilleroom meteen zelf uit gaan proberen en je vervolgens in de wereld van Mick en zijn familie en vrienden wanen…

DSCN1173

Titel: Koken voor de keizer
Auteur: Marloes Morshuis