Recensie: Eiland in de Drup – Elle Lepoutre

Eiland in de DrupSoms krijg je weleens een kinderboek opgestuurd van een nog relatief onbekende, kleine uitgeverij en dan blijkt dat een echt pareltje te zijn! Zo ook Eiland in de Drup van schrijfster en ontwerpster Elle Lepoutre en illustratrice en animatrice Marianne Eijgendaal.

Er verscheen al eerder een boek over hoofdpersonage Keila, Eiland van Keila, waarin Keila ontsnapt uit het ziekenhuis en op een bijzonder Eiland terechtkomt waar ze niet langer ziek is. Het is de prequel van dit boek, Eiland in de Drup, waarin Keila nog steeds op het Eiland woont met de zweeftrein, de watertoren en een vogel die kan praten. Haar oma en haar moeder zijn er inmiddels ook, maar Keila mist nog haar vader en haar broertje Kars. Gelukkig heeft ze wel een vriend op het Eiland, Jon, die graag eens zou willen vliegen en waarmee ze avonturen beleeft.

DSCN1166

Het boek opent met het zwemkampioenschap waarin Keila strijdt tegen haar grote rivaal, Maximus. DSCN1164Het is zomer, maar het regent al weken op het Eiland. Het kampioenschap gaat gelukkig gewoon door en Keila wint het ook nog. Maar Maximus heeft wel iets vreemds gezegd voor de wedstrijd. ‘Let op dat je niet in de zwarte plas duikt, dan verdwijn je.’ De volgende dag overstroomt het hele eiland en komt Blauwe Man vragen of Keila wil helpen de schuif in het reservoir te openen. Volgens de Vorstin moet dat bij noodgevallen. Voor Keila is de schuif zwaar, maar gelukkig lukt het Maximus wel.

De dag erna is het feest, want Jon is jarig. Van zijn meester krijgt hij wel een heel bijzonder cadeau: laarzen waarmee je kunt vliegen! Maar voordat hij weet hoe ze werken, besluit hij ermee weg te vliegen. Ze zoeken overal, maar kunnen Jon nergens vinden. Waar zou hij zijn gebleven? Wanneer Keila bij de Pompcentrale gaat kijken blijkt de machine stuk te zijn. Maximus probeert deze te maken, maar hij geeft ook toe dat hij de machine expres stuk heeft gemaakt. Hij wil het nu echter wel oplossen, want hij ziet hoe erg de overstroming is voor het Eiland. Maximus laat Keila de magische plas achter de Pompcentrale zien. Ze besluit erin te duiken…

Eiland in de Drup Collage

Keila ploft neer op een dak en ziet een donkere hemel vol met sterren. Door een raampje komt licht en ze ziet een man en een jongen die bezig zijn met het maken van een raket. Het zijn haar vader en haar broertje! Ze kunnen haar echter niet horen. Als ze de raket ingaan, wil Keila niet alleen achterblijven. Ze springt door het glas en worstelt zich de raket in. De raket gaat vervolgens de ruimte in. Al snel is het dag en realiseren Keila’s vader en broertje zich dat het echt hun dochter en zusje Keila is die samen met hun in de raket zit.

De drie komen uiteindelijk niet terecht op het Eiland, maar op het grijze zee-eiland, waar het saai is en ze alleen een hek zien. Keila volgt het hek, want zij is de beste zwemmer, maar komt in een stroom terecht. Voor ze het weet zit ze in een onderzeeboot. En daar is wel een heel bekend persoon… Vanaf dat moment begint het avontuur pas echt. Want hoe komen ze met zijn allen op het Eiland? En zullen ze elkaar allemaal weer terugzien?

DSCN1170

Eiland in de Drup is een spannend verhaal voor kinderen vanaf 7 jaar die zelfstandig een boek kunnen lezen. Het is echter ook een leuk boek om voor te lezen! Er staan bovendien mooie illustraties bij de tekst die het verhaal nog meer tot leven brengen. Het is duidelijk dat er veel aandacht is besteed aan de vormgeving van het boek, want de bladzijdes kleuren mee met het verhaal. Aan de binnenkant van het boek vind je ook nog eens een geweldige plattegrond van het eiland, zodat de lezer zich een beeld kan vormen van Keila’s leefwereld.

Keila zal een voorbeeld zijn voor kinderen, want ze is een stoer meisje dat houdt van zwemmen en plezier maken en ze laat zich door niets of niemand gek maken. Samen met Jon gaat ze het avontuur aan en zelfs haar grootste rivaal, Maximus, weet haar te verbazen. Tijdens het avontuur in het boek beleeft ze de gekste dingen en heeft ze er alles voor over om haar familie en vrienden terug te zien en het Eiland te redden van de ondergang. Ze wil een thuis creëren voor zichzelf waar ze zich goed voelt en hierin zullen veel kinderen zich herkennen. Het boek is dus niet alleen vermakelijk, maar kan een kind ook aan het denken zetten en weten te inspireren en eigenlijk zijn dat de fijnste boeken om te lezen.

DSCN1161

Titel: Eiland in de Drup
Auteur: Elle Lepoutre