Recensie: Complot op het Schedelslot (Rode reeks 5) – Geronimo Stilton

Complot op het SchedelslotGeronimo Stilton belandt iedere keer weer in een nieuw muizenissig avontuur. Zo ook in het vijfde deel van de rode reeks, Complot op het Schedelslot. Hierin wordt journalist Geronimo verzocht om zich zo snel mogelijk naar het Schedelslot te begeven.

Het is altijd een vrolijke boel op de redactie van De Wakkere Muis, dat zie je wel aan de openingsillustratie van het boek. Ditmaal was het een winderige herfstdag en Geronimo haastte zich naar kantoor. Hij verheugde zich al op het eerste optreden van het Groot Orkest van Muizeneiland die avond en wilde daarom vroeg beginnen aan zijn werk. Klem had echter het kantoor van Geronimo vol kaasjes gelegd en Geromino viel daar natuurlijk overheen. ‘Waarom ik, waarom ALTIJD ik!’ schreeuwde Geronimo uit. Hij had nogal vaak pech in zijn leven.

DSCN1142

Opeens was daar Kalong, de huisvleermuis van Duifje. Hij vloog door het plotseling opengevallen raam naar binnen, want hij vond het leuk om Geronimo ‘een beetje angst aan te jagen’. Duifje Duistermuis wilde dat Geronimo onmiddellijk naar de generale repetitie van DSCN1145het Duistermuis Gelegenheidsconcert zou komen. Maar Geronimo had het nogal druk… De redactie van De Wakkere Muis wilde echter al zijn taken wel overnemen en stuurde Geronimo weg. Geronimo kwam vervolgens ‘rillend en trillend’ aan bij het nogal enge Schedelslot.

Madame Tosca, de huishoudster van de familie Duistermuis, was binnen heel erg aan het jammeren. Geronimo ging erop af. Plotseling kreeg hij de stoofpot van Mario de Kok over zich heen en stond hij oog in oog met de gehele familie Duistermuis! Madame Tosca blijkt haar pols te hebben verstuikt, want ze was uitgegleden over een zakdoek op de vloer met de initialen S.F. Geronimo wordt door de hele familie als de aanstaande van Duifje gezien en hij moet de muziekwedstrijd redden nu Madame Tosca de viool niet kan bespelen.

DSCN1146

Ze gingen naar de Zaal der Griezelconcerten. Daar ontmoette Geronimo de beroemde Graaf Strijk Fiedelaar, de concertmeester van de familie. Hij had zijn Stradivari viool bij zich. Geronimo moest van de familie Madame Tosca vervangen op de viool, maar van Fiedelaar moest hij eerst De Drie Griezelig Goede Violisten Vaardigheidsproeven doorstaan. Dit werden lastige opdrachten voor Geronimo Stilton, zeker omdat hij vermoedde dat iemand hem steeds in de weg zat. Maar wie kon dat zijn? Als de viool ook nog eens wordt gestolen, moet Geronimo op onderzoek uit. Zal alles nog goedkomen op het Schedelslot?

Complot op het Schedelslot is een spannend avontuur voor lezers die van graphic novels houden. Door de vele illustraties zullen zij voortdurend geboeid worden en de vele woordgrapjes en hilarische situaties waarin Geronimo steeds beland dragen ook bij aan een positieve leeservaring. De boeken van De Wakkere Muis zijn doorgaans wel druk, dus daar moet je wel van houden. De bladzijden zijn kleurrijk en bevatten meerdere lettertypes. Een leuke toevoeging aan het boek zijn de plattegronden achterin, waardoor het verhaal nog duidelijker wordt. Je krijgt zo een goed beeld van de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Door de grote letters zullen beginnende lezers ook al veel van het verhaal kunnen begrijpen, maar het beste lezerspubliek zijn jongens en meisjes tussen de 8 en 11 jaar.

DSCN1152

Titel: Complot op het Schedelslot
Serie en deel: Rode reeks 5