Recensie: Laat me met rust – Maaike Möllmann

Laat me met rustWat doe je als je gevangen zit in het web? Hierover gaat de jongerenroman Laat me met rust van Maaike Möllmann. Het is het debuut van de schrijfster uit Eindhoven, die fictie maakt van ‘wat ze om zich heen ziet en hoort’.

In het boek maakt de lezer kennis met Tess, die een geheim heeft voor haar beste vriendin Lize. Lize en Tess hebben een fantastische zomervakantie achter de rug, maar vanaf de eerste week na de vakantie verandert alles. Tess wordt namelijk verliefd op Daniel, een jongen die ze bij het schoolplein ontmoet. Hij staat daar zomaar, met zijn stoere zonnebril en zijn mooie scooter. En daarbij ook nog eens zijn ‘bruine ogen met een verleidelijke glimlach’. Tess besluit met hem mee te gaan en laat Lize alleen naar huis fietsen.

Tess en Daan gaan samen een ijsje eten en ze lopen hand in hand. Tess heeft het naar haar zin en vergeet de tijd. Ondertussen appen Lize en Marleen, ook een vriendin, over de geheimzinnige jongen met wie Tess ervandoor is gegaan. Tess krijgt het nummer van Daan, die haar weer bij haar fiets op het schoolplein heeft afgezet. Lize is erg ongerust, want ze heeft nog niets gehoord. Als Tess haar verhaal heeft verteld, is ze weer gerustgesteld. Tess begint Daan te appen, maar na de eerste avond reageert hij niet meer. Hij is echter wel online. Vreemd? Na het weekend wil hij pas weer afspreken. Martijn, een vriend van de meiden, laat ook zijn mening horen. Hij vindt Daan maar een gladjanus. Bovendien is hij veel ouder, dus wat doet hij bij hun op het schoolplein?

Tijdens de volgende date op een bankje in het park zoent Tess met Daan. Tess is blij en deelt haar ervaringen met Lize. Die smult van de verhalen van Tess, maar heeft er toch diep vanbinnen een negatief gevoel over…Bij de volgende date neemt Daan Tess mee naar zijn huis. Daar gaat het mis. Eerst pakt hij haar in met een liefdeslied op de gitaar. Vervolgens beginnen ze te zoenen en ontkleed Daan haar vanboven. Hij begint vervolgens driftig op zijn telefoon te toetsen. Tess heeft niet door dat hij foto’s van haar maakt. Al snel kan ze zich aankleden en vertrekken. Lange tijd hoort ze niets van hem, totdat hij een foto van haar blote borsten stuurt. Dat is het begin van zijn heftige chantagemethode.

Daniel heeft Tess compleet in zijn greep en laat haar telkens geld betalen. Als ze dat niet doet, zal hij de foto’s verspreiden op Facebook en Instagram. Hij appt haar ook ‘s nachts en daardoor slaapt Tess heel slecht. Ze takelt langzaam af en ziet er dus ook steeds slechter uit. Op een gegeven moment gaat het niet meer en vertelt Tess alles aan haar beste vriendin Lize. Lize besluit om hun vriendengroep erbij te betrekken, want zo gaat het niet langer. Tess vertelt aan Lize, Lizes broer Mark, Martijn en Marleen opnieuw haar verhaal. Ze willen haar helpen en samen komen ze erachter dat Tess niet het enige slachtoffer van Daniel is. Hij heet zelfs geen Daniel, want hij gebruikt meerdere namen online… Samen bedenken ze een plan. Zal het ze lukken om de chantage te stoppen?

Laat me met rust is een heftig verhaal dat je als lezer meteen pakt en niet meer loslaat. Stoppen met lezen is dan ook moeilijk, want je wilt weten hoe het spannende verhaal afloopt. Het thema van het boek voor Young Adults is erg actueel. Doordat jongeren social media als Facebook en Instagram gebruiken, dreigt er ook het gevaar dat er foto’s en video’s worden gedeeld waar een ander geen toestemming voor heeft gegeven. Chantage op basis van seksueel getinte foto’s is daarbij ook geen uitzondering. Möllmann laat zien dat je moet oppassen nu de mobiele telefoon zo’n grote plaats in onze samenleving heeft ingenomen. En weet je wel zeker dat diegene met wie je je inlaat te vertrouwen is? Tess heeft niet door dat Daan foto’s van haar maakt en voor ze het weet is het al te laat en wordt ze door hem gechanteerd.

Je zou niet zeggen dat dit verhaal het debuut is van Maaike Möllmann. Haar realistische en gedetailleerde manier van schrijven doet denken aan schrijvers als Carry Slee en Caja Cazemier. Ze mag dan een serieus onderwerp aansnijden, toch leest het boek lekker weg en beginnen de personages voor je te leven. Je voelt intens mee met Tess en haar gevoel van schaamte en hoopt dat ze hulp zoekt. De tekst wordt soms afgewisseld met appjes, waardoor het jongeren nog meer aan zal spreken. Voor jongeren is de combinatie van gewone zinnen met korte tekstberichten en emoticons in het dagelijks leven immers heel normaal geworden. Möllmann geeft met de ontknoping van het boek ook advies aan jongeren die met zulke heftige problemen te kampen krijgen. Bovendien kun je via meldknop.nl of helpwanted.nl ook hulp krijgen. ‘Je staat er niet alleen voor!’ is haar hoopvolle boodschap waarmee ze haar inspirerende werk afsluit.

iphone-916399_1920

Titel: Laat me met rust
Auteur: Maaike Möllmann