Recensie: Ha… een wipwap! – Susanne Strasser

Ha een wipwapVaak zijn kartonboekjes klein, maar Ha… een wipwap! van Susanne Strasser is een lekker groot en stevig prentenboek over een stel dieren en een wipwap. Strasser ken je wellicht al van het leuke kartonboek Mmm… een taart! waarin een beer niet bij een taart kan.

De cover van het boek laat meteen zien waar het verhaaltje over gaat, want je ziet een olifant op een wipwap staan. De andere kant van de wipwap staat helemaal omhoog, want een olifant is natuurlijk heel zwaar. Dus de wipwap wipt niet. ‘Komt de pinguïn.’ Je ziet het beestje kijken en nadenken. ‘Hops!’ Het staat op de wipwap. Maar de wipwap beweegt nog niet. ‘De pinguïn is zó licht. En de olifant is zó zwaar.’

DSCN1120

Door de breedte van het boek kun je samen met je kind(eren) goed naar de prenten kijken en is er ruimte voor interactiviteit. Wat voor kleur heeft de neus van de pinguïn? Wat vliegt er in de lucht? Welk beestje komt nu de tekening in lopen? Het is de aap met zijn lange, grappige staart. Er komen vervolgens steeds meer dieren bij, maar de wipwap wipt nog steeds niet.

Er staan inmiddels al een pinguïn, een aap en een struisvogel op de wip. Vervolgens komt er ook nog een krokodil voorbij. Maar ‘die heeft geen tijd’. Dat vinden de dieren niet zo erg, want zo’n krokodil is natuurlijk heel eng! De aap bungelt al op z’n kop aan de wipwap. Maar dan… ‘Tippetappetop!’ Er is zowaar een giraf op de wipwap getrippeld. En er gebeurt nog niets…

DSCN1122

Maar dan komt er een groot en sterk beest aanzetten: een nijlpaard. En ja hoor, de wipwap beweegt en raakt in balans. Ze zijn even zwaar als de olifant. Plotseling toetert een kind een liedje. Oh, nee… iedereen schrikt ervan! Maar het kind komt wel met een oplossing voor het probleem van de olifant. Zouden ze nu eindelijk de wipwap in beweging kunnen krijgen?

Ha… een wipwap! is een ontzettend vrolijk en grappig verhaaltje over een olifant die graag wil wippen op de wipwap, maar geen vriendjes kan vinden die ervoor kunnen zorgen dat de wipwap in beweging komt. Er staat weinig tekst bij de prenten, maar dat wat er wel staat is precies raak. Door de korte beschrijvingen wordt het verhaal namelijk nóg grappiger. Het kartonboek zit dan ook vol onomatopeeën – woorden waarmee een geluid wordt nagedaan. De prenten zijn bovendien ook erg duidelijk en zitten vol humor. Je kunt dan ook de gevoelens van de dieren van hun expressieve koppen aflezen.

Aan peuters en kleuters zal het leuk zijn om dit boekje voor te lezen. En het is niet erg dat ze eraan trekken of er hard op duwen, want het werk is gemaakt van stevig karton en kan dus niet zo snel kapot gaan. Ook is het geen lang verhaal, dus voor de allerkleinsten zal het ook makkelijker zijn om de aandacht erbij te houden. En wil je meer interactiviteit met je kind(eren)? Dan kan er worden geteld, kunnen er kleuren worden herkend en kunnen alle dieren worden benoemd. Zo haal je uit een simpel kartonboek ontzettend veel plezier!

DSCN1124

Titel: Ha… een wipwap!
Auteur: Susanne Strasser