Recensie: Storm – Karen van Holst Pellekaan

StormDe film Storm is sinds 19 januari 2017 in de bioscoop te zien, maar er is ook een boek verschenen dat bij dit spannende verhaal met de ondertitel ‘Letters van vuur’ hoort. Karen van Holst Pellekaan schreef naast het script voor de film ook het bijbehorende boek.

Storm is de twaalfjarige zoon van boekdrukker Klaas Voeten in het Antwerpen van de late Middeleeuwen en bij zijn vader in de leer. Hij is inmiddels al een kei in het andersom lezen van woorden en zinnen, omdat hij de letters in de letterbakken mag zetten. Storm legt uit:

De boekdrukkunst was nieuw en spannend. Het gedrukte woord had voor iedereen iets magisch. Tot voor kort hadden er alleen handgeschreven originelen bestaan. Maar door deze geweldige nieuwe uitvinding konden er van dezelfde tekst zo veel exemplaren gemaakt worden als je maar wilde.

Op een dag ziet Storm op de Vrijdagmarkt een groot vuur met een enorme mensenmassa eromheen. Er worden boeken van drukker Gillis verbrand, die door de schoutknechten vanuit de drukkerij naar de brandstapel worden gedragen. Gillis had namelijk verboden teksten gedrukt over ‘het nieuwe geloof’. De nieuwe inquisiteur Frans van der Hulst had dit ontdekt en de ‘ketter’ opgepakt.

DSCN1084

Alwin, een dichter en vriend van Storm’s vader, leert Storm meer over Maarten Luther en het nieuwe geloof. De ouders van Storm ruziën voortdurend, omdat vader voor het nieuwe geloof is en moeder’s voorkeur uitgaat naar het oorspronkelijke geloof. Cecilia is bang dat Klaas hetzelfde overkomt als drukker Gillis als ook hij kritiek uit op de Katholieke Kerk door het drukken van brieven van Maarten Luther. Storm volgt zijn vader en Alwin naar een kerk waar Jacob Proost predikt over Luther’s gedachtegoed. Hij heeft echter slecht nieuws: Luther is opgepakt en afgevoerd. Klaas ziet zijn zoon in het publiek en komt erachter dat hij zich ook bezighoudt met het nieuwe geloof.

Op een avond komt Storm’s vader maar niet thuis en met een smoesje gaat Storm kijken wat hij aan het doen is. Hij blijkt alleen aan het drukken te zijn in de drukkerij en Storm ziet dat het een brief van Maarten Luther is. Hij besluit om zijn vader te helpen, maar al gauw wordt er op de deur gebonkt. Het zijn de schoutknechten en ze halen alles overhoop. Het is echter Storm die zo slim is om het zetsel te pakken en ervandoor te gaan. Maar Storm kan nergens een veilige plek vinden om te schuilen. Tot hij Marieke tegen het lijf loopt.

Marieke is een weesmeisje en woont in ‘de ruien’, de ondergrondse wereld van Antwerpen. Eerst begrijpen ze elkaar niet, maar langzamerhand ontstaat er een hechte vriendschap. Samen beleven ze avonturen en smeden ze een plan om Storm’s vader te kunnen redden van de brandstapel. Zouden ze de stad door middel van de boekdrukkunst ervan kunnen overtuigen dat Storm’s vader recht heeft op vrijheid van meningsuiting?

DSCN1085

Karen van Holst Pellekaan neemt je met haar boek Storm, letters van vuur mee terug naar de Middeleeuwen. Het spannende boek leert je veel over de Reformatie, een belangrijke periode in de geschiedenis van landen als Nederland. De macht van de Katholieke Kerk met haar aflaten en dure beelden wordt bekritiseert en deze opvatting krijgt steeds meer aanhang. Door het lezen van het verhaal realiseer je je hoe belangrijk vrijheid van meningsuiting is en dat mensen niet zouden hoeven te lijden onder censuur. Dit is echter nog steeds een groot thema in de hedendaagse wereld en vandaar dat de film van regisseur Dennis Bots en het boek ondanks het Middeleeuwse thema nog zeer actueel zijn.

Bovendien leer je ook nog eens over de boekdrukkunst; het lezen van boeken lijkt nu zo normaal, maar vroeger was dit wel anders. Het verspreiden van letters op papier werd door de opkomst van drukkerijen een stuk gemakkelijker en bracht nieuwe consequenties met zich mee. Ook werd de Bijbel toegankelijk voor het grote publiek, omdat deze in de eigen taal kon worden gedrukt. Letters konden zodoende de kloof tussen arm en rijk kleiner maken. Extra leuk aan het boek zijn de foto’s van de filmopnames. Zo krijg je al een beeld van de hoofdpersonen en hun avonturen en als je het boek uit hebt, kun je gezellig met vriendjes en vriendinnetjes het verhaal op het witte doek gaan bekijken!

Titel: Storm
Auteur: Karen van Holst Pellekaan
Uitgeverij: Aerial Media Company