Recensie: Ons mooie voedselboek – Lisette & Ria de Jong

Ons mooie voedselboekVan broodje aap tot zoete zomerkoninkjes, je vindt het allemaal in Ons mooie voedselboek van voedingsdeskundige Lisette de Jong en tekstschrijver Ria de Jong. Jenny Lindhout verbindt de mensen met de natuur door middel van haar prachtige illustraties.

Alleen de voorkant van dit educatieve boek van KNNV Uitgeverij is al prachtig; meteen is duidelijk dat het boek kinderen iets wil leren, maar dat dit niet op een saaie manier zal gaan gebeuren. Al op de eerste bladzijde wordt de lezer voorgesteld aan Pepper, de hoofdpersoon (ook wel hoofdhond) in dit boek. Hij neemt je samen met zijn baasje mee op zoek naar het eten op het boodschappenlijstje en laat je zien waar al dit voedsel vandaan komt. ‘Help je onthouden Pepper? Aardbeien, een half volkorenbrood, 1 liter yoghurt, 4 bananen, 1 kilo aardappels, garnalen, 6 eieren en een zak boerenkool.’

DSCN1075

Het eerste hoofdstuk gaat over Hollandse aardbeien en hoe deze op jouw boterham komen. Pepper en zijn baasje kopen aardbeien bij een kraampje langs de kant van de weg. Erachter zie je een kas waar de aardbeien ‘hangen’; je ziet dat er geen vogels bij kunnen komen om ze op te eten en er is minder kans op ziektes. De naam zomerkoninkjes komt van de maanden juni tot en met oktober, wanneer aardbeien uit Nederland komen. En wist je dat er bijen nodig zijn om de bloemetjes te bevruchten? En dat je van aardbeien ook jam kunt maken?

Op de pagina’s erna kun je alles lezen over, met en in aardbeien. Je leest wat je met aardbeien kunt maken, zoals een lekkere smoothie, en je krijgt tips over hoe je zelf aardbeien kunt kweken. Het gehele boek gaat op dezelfde voet verder; eerst zie je waar het product vandaan komt en daarna lees je er allerlei weetjes over en kun je een quiz maken om je kennis over het onderwerp te testen. Voor het maken van brood heb je akkers nodig waar je tarwe kunt laten groeien. Pepper staat op de machine die het graan oogst. Bij ‘Van oogst tot meel’ lees je alles over hoe een molen werkt en er is een speciale pagina gewijd aan Bakker Piet, die laat zien hoe hij elke ochtend brood bakt in zijn bakkerij.

DSCN1077

Hoe kun je eigenlijk van gras yoghurt maken? Daarvoor heb je koeien nodig die melk produceren. Pepper bezoekt een boerderij en ontmoet koe Bertha. Zij wordt gemolken door een melkmachine en graast overdag lekker in de wei. Ze lopen dan wel 3 tot 4,5 kilometer! Op een schema kun je zien hoe er in de fabriek van de melk yoghurt wordt gemaakt. Er zijn in Nederland wel 20 koeienrassen en hierover kun je een quiz doen. Bananen komen juist niet uit Nederland, want ze groeien alleen in tropische landen, zoals Brazilië en Colombia. Daar zijn vele bananenplantages waar veel mensen werken. Op de weetjespagina krijg je allerlei tips en leer je hoe je bananenmuffins kunt bakken. Er staat zelfs een mopje!

DSCN1079

In Nederland worden verder ook ontzettend veel aardappels geteeld. Pepper mag van de boerin niet in de grond graven, want daar liggen pootaardappels waaruit een plant groeit. En wist je dat friet en chips van aardappelen worden gemaakt? Ook kan je eten uit de zee. Denk maar eens aan garnalen, vissticks en zalm. Er zijn grote vissersboten en garnalenkotters die met hun netten vis vangen. Hoe een vis een visstick wordt leer je vervolgens door het 7-stappenplan te lezen. En je kunt ook lekkere viskoekjes bakken!

Bij het hoofdstuk kip komt de bio-industrie aan bod. Nog lang niet alle kippen hebben een goed leven; ze mogen niet kiezen of ze lekker buiten of binnen willen scharrelen. Biologische kippen hebben het nog weer beter dan scharrelkippen; ze krijgen biologisch voer en groeien minder snel. Eieren krijgen gelukkig allemaal een keurmerk, waardoor je zelf kunt kiezen achter welke achtergrond van de kip je staat. Het laatste hoofdstuk gaat over onze winterse lekkernij: boerenkool. Dit hoort bij Nederland ‘als schaatsen op een slootje’. Het groeit in de koude grond en iedereen kan het verbouwen. Maar wist je dat boerenkool eigenlijk helemaal niet Nederlands is, maar uit het Midden-Oosten komt?

DSCN1081

Dit alles en nog véél meer lees je in Ons mooie voedselboek, waar je niet zo snel op uitgekeken zult raken. Op iedere pagina valt namelijk heel veel te ontdekken en ook volwassenen zullen veel dingen te weten komen waarvan ze nog niet op de hoogte waren. Het is dus leuk om als ouder samen met je kind(eren) dit boek door te nemen en je te verdiepen in de achtergrond van voedsel. Het boek stimuleert ook om net als Pepper zelf een kijkje te nemen bij voedingsprocessen; achterin het boek staan gevarieerde bezoekadressen door het hele land. Ga mee met een beroepsvisser, bezoek een molen of bekijk een broodshow van Bakker Fred. Ook leuk: met je hele klas een bezoek brengen aan een boerderij!DSCN1074

De afwisseling tussen serieuze onderwerpen en grappige weetjes maakt dit boek extra leuk om (voor) te lezen. Lisette en Ria weten hiermee de aandacht van kinderen vast te houden en leren leuk te maken. De illustraties van Jenny Lindhout zijn kleurrijk, vrolijk en gedetailleerd en geven een goed beeld van de verschillende voedselprocessen. Wil je jouw kind of leerling op een bijzondere manier informeren over zijn dagelijkse eten, dan is dit boek precies wat je zoekt. Educatief, maar op een speelse manier.

Titel: Ons mooie voedselboek
Auteur: Lisette & Ria de Jong
Uitgeverij: KNNV