Recensie: Secret Scouts en De Vermiste President (Secret Scouts 2) – Kind Kind

Secrets Scouts en de Vermiste PresidentVier vrienden, de ‘Secret Scouts’, weten hoe ze kunnen tijdreizen en zo komen ze in allerlei spannende avonturen terecht! Secret Scouts en De Vermiste President is het vervolg op Secret Scouts en De Verloren Leonardo van het schrijversduo Kind Kind.

De 4 vrienden wonen in de Lantaarnlaan in Oudelijst. De twee zusjes Sophie en Lisa wonen met hun hardwerkende ouders in een oude woonboerderij en de twee broers Jack en Tom wonen met hun arme vader aan de overkant. Voor het nieuwe verhaal begint, wordt er eerst nog even kort teruggeblikt naar de gebeurtenissen in het eerste boek. Dus als je deze (nog) niet hebt gelezen, dan kun je ook gerust beginnen aan het tweede deel in de reeks. Ook dit deel is gebaseerd op enkele bijzondere feiten uit de geschiedenis.

Het verhaal begint met een flashforward; Lisa en Tom zitten in een luchtballon die neerstort bij het plaatsje Roswell. Dit vindt plaats in de avond van donderdag 3 juli. Vervolgens gaan we 9 maanden terug, naar maandag 6 oktober. De vrienden zijn bezig aan een ontsnappingspoging uit de bibliotheek waar ze werden betrapt toen ze stiekem de inhoud van de floppydisk wilden bekijken op één van de oude computers. Om op een legitieme manier de oude computer te kunnen gebruiken reizen ze terug naar Oudelijst in 1915 om een oude foto te maken. Met een oude foto op zak mag je namelijk wél de oude computer gebruiken om historisch onderzoek te doen.

In 1915 blijkt er een kunstenaar in Oudelijst te verblijven. Na een tijdje komen de vrienden erachter dat hun nieuwe vriend Piet in onze tijd erg beroemd is. Ze bewonderen zijn werk en prijzen hem om zijn unieke, abstracte manier van schilderen. Maar als ze met zijn allen in een restaurant gaan eten gaat het mis; er ontstaat een groot gevecht en daarom flitsen ze maar snel weer terug naar hun eigen tijd. Ondanks hun prachtige foto uit 1915 moeten ze alsnog inbreken in de bieb. Maar nu zien ze eindelijk het filmpje van Leonardo waarin Steve Jobs, de oprichter van Apple, hen uitnodigt bij hem thuis langs te komen. Ze besluiten af te reizen naar Los Altos, 1976. Maar wat de vrienden niet weten is dat er tegelijkertijd met hun ook een man en een vrouw naar het verleden afreizen. Dit is waar het grote avontuur pas écht begint!

Er zitten agenten achter hun aan die ze moeten zien af te schudden, ze hebben een speciale ontmoeting met iemand in een garage en president Barack Obama is plotseling spoorloos verdwenen. De vier vrienden gaan vervolgens op onderzoek uit in het Rijksmuseum, komen in aanraking met rovers en ontmoeten ook nog eens Karel V. En uiteindelijk lopen ze mee in een protestmars en horen ze de beroemde speech van Martin Luther King in Washington. En dat was het nog niet, want de bloedstollende ballonvaart waar in het begin van het boek al naar wordt verwezen wordt toegelicht aan het eind van het boek. Wat weten de vrienden nu weer te ontrafelen? En kunnen ze president Obama terugvinden?

Het schrijversduo Dennis Kind en Wendel Kind heeft een knap boek weten neer te zetten; de avonturen volgen elkaar in rap tempo op en het boek is zo gestructureerd dat uiteindelijk alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Ook is het verhaal heel leerzaam, omdat er bijzondere feiten uit het verleden in zijn verwerkt. Zo leer je over het leven van Steve Jobs, kom je meer te weten over de achtergrond van de ‘I Have A Dream’ speech van Martin Luther King en ondervind je hoe het leven was in de tijd van Karel V.

Bovendien is het een heel spannend boek; in deze pageturner wordt je meegezogen in het avontuur en vervolgens kun je niet meer stoppen met lezen voordat je weet hoe het met de vrienden afloopt. Dat het boek gebaseerd is op vijf feiten maakt het extra leuk, want zo kun je zelf ook meedenken en nagaan wat je al weet over bepaalde periodes en personages. Wellicht raak je wel geïnspireerd door een bepaald thema en wil je hier meer over weten of er zelfs een spreekbeurt over houden! Kind Kind weet het verhaal zo te brengen dat je geboeid blijft tot het eind en je tegelijkertijd allerlei interessante weetjes leert die je kunt delen met je vrienden, vriendinnen en klasgenoten.

Titel: Secret Scouts en De Vermiste President
Serie en deel: Secret Scouts 2
Auteur: Kind Kind