Recensie: Huis van glas – Len Vlahos

Huis van glasEen verveelde miljardair. Een non. Een spelletjesfan. Een egocentrische mediaman. Een Russische filmfreak. Allemaal raken ze gefascineerd door een familie in de Verenigde Staten: het gezin Stone uit Portland, Oregon.

Jared Stone zet zijn leven te koop. Hij heeft net te horen gekregen dat er een hersentumor in zijn hoofd zit en dat hij daarom nog maar enkele maanden te leven heeft, dus wil hij zijn gezin zo goed mogelijk achterlaten. En daarvoor heeft hij geld nodig. Jared denkt dat als hij zijn leven verkoopt, zijn gezin daar enorm mee wordt geholpen. Maar wat Jared niet weet is dat er nogal vreemde figuren op zijn online advertentie willen bieden… Uiteindelijk wordt de advertentie offline gehaald, omdat het niet voldoet aan de voorwaarden van de verkoopsite. Het is de weinig empathische mediaman Ethan Overbee die vervolgens voor 5 miljoen dollar Jared’s leven koopt en daarmee ook dat van zijn gezin – Jared’s vrouw Deirdre en hun dochters Jackie en Megan. Vanaf dat moment is Jared de terminale ster in zijn eigen tv-show.

Hazel Hicks, een spelletjesfan uit Alabama, wil Jared en zijn familie juist helpen en heeft haar online vrienden opgetrommeld om geld bijeen te verzamelen. Het blijkt echter lang niet genoeg te zijn. Ook Zuster Benedict Joan wil zich maar al te graag met Jared bemoeien. Jared is namelijk lid van de wetgevende macht van Oregon en vóór euthanasie. De non kan zich hier absoluut niet in vinden en wil Jared ‘redden’. Dan is er ook nog miljardair Sherman Kingsborough, die zich enorm verveelt. Hij is op zoek naar een nieuw avontuur en is ervan overtuigd dat Jared zijn doelwit is. Hij heeft namelijk nog nooit een moord gepleegd…

Jackie maakt geen vrienden in de realiteit, maar juist wel in de anonieme online wereld. Daar kan ze wél haar waarheid kwijt. Door een opdracht voor school heeft ze contact gekregen met Max, een jongen uit Rusland die enorm van films houdt. Wanneer haar huis in beslag wordt genomen door een grote tv-crew en vol wordt gehangen met camera’s, kan ze bij hem terecht om over haar vader’s terminale ziekte te praten. clapper-board-152088_640Al gauw gaat het echter over de manier waarop ze worden behandeld; de realiteit wordt op beeld ernstig vervormd en de interviews die ze geven worden altijd bewerkt. Max heeft hier een oplossing voor: ze beginnen hun eigen serie op YouTube. De wereld van de familie Stone wordt vervolgens steeds kleiner, omdat hun privileges door de online serie worden ingeperkt. Toch weten ze contact te houden met de buitenwereld via het internet. Max, Hazel Hicks en haar online gamevrienden sluiten een verbond. Zouden ze Jared en zijn gezin kunnen helpen?

Huis van glas laat je voelen hoe een leven langzaam wegebt, maar dat liefde altijd blijft bestaan. Het is een bijzondere pageturner met een heftig thema, maar tegelijkertijd een boek dat je aan het lachen maakt door de bizarre situaties waarmee je wordt geconfronteerd. Het doet denken aan Big Brother en The Truman Show, waarin levens onderdeel uitmaken van een realityshow en je niets meer kunt zeggen of ondernemen zonder dat de camera’s het registreren. In Vlahos’ boek worden de beelden zelfs zo ontzettend gemanipuleerd, dat de waarheid ernstig wordt verdraaid en de kijker in feite wordt bedrogen.

De manier waarop het boek is neergezet is erg knap en zorgt ervoor dat je in het leven wordt gezogen van de familie Stone. Van dichtbij maak je mee hoe het is om elke seconde door anderen bekeken te worden. De impact van de realityshow op het gezin is immens en je staat achter elke dappere beslissing die Jackie neemt om voor hun eigen normen en waarden te blijven vechten. Het is tevens uniek dat hersentumor Glio ook onderdeel is van het boek. Hij knabbelt aan Jared’s herinneringen en deelt deze met de lezer. Zo voel je hoe het is om langzaam de grip op je omgeving te verliezen.

Terwijl Jared’s leven wordt gemanipuleerd op beeld, worden ook zijn herinneringen gemanipuleerd door de hersentumor. Hij verliest hierdoor dubbel en dwars en dat maakt het verhaal extra verdrietig. Het is echter mooi om te lezen hoe de zussenband van Jackie en Megan veranderd naarmate het boek vordert. Samen met hun moeder vormen ze een drie-eenheid die het durft op te nemen tegen de tv-bazen. In hun huis van glas blijven ze strijden voor hun man en vader.

Huis van glas Illustratie

Titel: Huis van glas
Auteur: Len Vlahos