Recensie: Dit is Flop – Annemieke van Leeuwen

Dit is FlopDit is Flop is een voorleesboek met 13 verhalen over het vrolijke en eigenwijze meisje Flop. Het werd geschreven door Annemieke van Leeuwen en bevat levendige en kleurrijke illustraties van Wouter Gresnigt.

Het gezin van Flop bestaat uit haar papa, haar mama, Flop zelf, haar broertje Siem en knuffel Hond. In het eerste verhaal regent het buiten en kan Flop niet buiten spelen terwijl ze dat zo graag doet. Maar gelukkig kun je binnen spelletjes spelen! En Flop’s mama heeft een idee: ‘We gaan het ruikspel doen. Let maar eens op.’ Ze blinddoekt Flop en Siem en laat ze ruiken aan pindakaas, hun knuffel en snoepjes. Hoe loopt dit af? Flop blijkt in het verhaal daarop al naar school te gaan en dat mag ze met haar oranje fiets. In het verkeer moet je heel goed opletten en ook al heb je voorrang, dan moet je nog goed uitkijken of je die wel krijgt. Maar Flop leert zo wel een nieuw en grappig woord…

DSCN1029

Flop belandt heel vaak in grappige situaties, zoals bijvoorbeeld het moment dat twee meneren de appelsap met een rietje van Flop en haar vader voorgeschoteld krijgen. Of het moment dat ze tegenover een meneer in de trein zit die een dropveter eet. Flop’s broertje is ook een koddig ventje en wast in één van de verhalen zijn papa’s haar met zand. En zomaar op een dag vraagt Flop zich af waarom haar ouders alles beslissen. Van papa mag ze daarom een dag de baas zijn en ze besluit om allerlei leuke dingen te gaan doen met haar ouders en Siem. Maar uiteindelijk heeft ze toch liever dat haar ouders het roer weer overnemen.

Met haar vader gaat Flop broodjes halen bij de bakker en ze smeren er daarna bijzondere dingen op. Met haar moeder speelt Flop een bijzonder spelletje waarbij ze elkaar na moeten doen. Dit leidt tot hilarische taferelen… En dan heeft Flop ook nog een briljant idee als ze met haar moeder aan het winkelen is: ze wordt een paspop, want dan hoeft ze zelf niet nog meer kleren te passen. Maar één van de grappigste verhalen is de keer dat ze met z’n allen spaghetti eten en Flop en Siem daarna met Hond gaan spelen. Hond wordt hier een beetje vies van!

DSCN1032

Flop en Siem gaan ook nog met hun moeder de eendjes voeren. Onderweg zien ze bijzondere bomen en ze verzinnen er namen voor. En Flop heeft een papa met goede ideeën: als Flop haar kamer opruimt, dan komt dat zeker in de krant! ‘Flop ruimt op, dat is top!’ Flop heeft net zo’n grote fantasie als haar beide ouders, want ze speelt een keer dat ze met Hond naar Spanje vaart. Maar Hond valt in zee en kan niet zwemmen. Wie zorgt er nu voor dat hij niet verdrinkt? Het allerlaatste verhaal in het boek is een geweldige uitsmijter waarin Flop en haar papa aan het stoeien zijn. Pa doet net of hij gewond raakt, maar Flop laat het daar niet bij zitten… Nu gaat ze hem verzorgen met pleisters!

Dit is Flop is een boek vol alledaagse, herkenbare verhalen met een twist, waardoor het nooit saai wordt voor kinderen. Bovendien zullen kinderen ook veel dingen van Flop kunnen leren, bijvoorbeeld over het verkeer en al die leuke, vrolijke spelletjes die ze voortdurend speelt. Flop is een ondernemend kind en samen met haar broertje ontdekt en doet ze bijzondere dingen. De lengte van de verhalen is precies goed, zodat je ze voor het slapengaan kunt voorlezen, maar ook kunt combineren met andere verhalen. Het bijzondere aan Dit is Flop is dat oudere kinderen er zelf in kunnen lezen. En zelfs als ze hier een beetje moeite mee hebben is dit een fijn boek, omdat het is gezet in het dyslexiefont.

DSCN1033

De interactie tussen ouder en kind is een groot thema in dit boek van Annemarie van Leeuwen. Het zal daarom ook ouders erg aanspreken; de opvoeding van je kind(eren) leidt vaak tot grappige en gekke momenten en Flop komt met allerlei voorbeelden hiervan. Er worden uitjes ondernomen met het hele gezin, maar ook doet Flop dingen met alleen haar moeder of alleen haar vader. De bijbehorende illustraties zijn een aanwinst voor het verhaal, omdat er zoveel expressie en vrolijkheid in zit. Flop’s guitige gezicht, dat werd getekend en bedacht door Wouter Gresnigt, maakt de avontuurlijke kinderverhalen nóg leuker.

Dit is Flop werd overigens mogelijk gemaakt door crowdfunding op www.slag-boom.nl. Uitgeverij Palmslag biedt hier auteurs de mogelijkheid om hun project te kunnen realiseren en lezers kunnen mooie boeken tot leven wekken.

DSCN1031

Titel: Dit is Flop
Auteur: Annemieke van Leeuwen