Recensie: De nieuwe Pixi-boekjes

DSCN1045Ze zijn weer terug van weggeweest: de Pixi-boekjes! Bij Uitgeverij De Vier Windstreken zijn 24 nieuwe boekjes verschenen in drie series, namelijk Klassiek, Sprookjes en Pixi-pret.

Er zijn tussen 1971 en 1996 vele Pixi-boekjes verschenen in Nederland, dus veel mensen kennen ze nog of hebben er zelfs nog een aantal thuis liggen. De boekjes zijn kleine prentenboeken in kleur, van 10 x 10 cm, en ze kosten slechts 0,99 euro! Elke serie bestaat uit acht boekjes. De eerste serie is pure nostalgie en bestaat uit ouderwetse dierenverhalen die in 1971 zijn uitgegeven. Het alleroudste boekje is Snorretje, want deze verscheen als Miezekatzen voor het eerst in 1954 in Duitsland.

DSCN1047

De kinderen van Mama Miezemauw is het derde deel in de serie en gaat over kat Miezemauw die in een heel schattig, klein huisje woont. Ze bakt koekjes en schildert een krukje, maar wanneer haar nicht Miep op bezoek komt blijkt dat ze drie jonge katjes heeft gekregen die allemaal nog een naam moeten hebben. En Miezemauw wil graag bijzondere namen voor ze verzinnen… Het zoete boekje Suusjes lammetje is deel vijf in de serie. Suusje heeft een lammetje dat zo wit is als sneeuw en haar overal volgt. Op een dag zelfs naar school! Maar de juf is daar niet zo blij mee en het lammetje moet buiten staan. De andere kinderen zijn verbaasd, want vervolgens wacht het lammetje elke dag op Suusje tot ze klaar is met school. In het achtste deel, Op de ponyweide, leer je alles over de verschillende pony’s die daar rondlopen en waar kinderen op mogen rijden.

De tweede serie bestaat volledig uit sprookjes. Zo gaat het twaalfde deel over De Bremer Stadsmuzikanten, een sprookje van de Gebroeders Grimm. Het verhaaltje begint met een oude ezel die naar Bremen vertrekt om stadsmuzikant te worden en onderweg komt hij oude dieren tegen die met hem meegaan om muzikant te worden. Een hond, een kat, een haan, ze sluiten zich allemaal bij de missie van de ezel aan. Onderweg komen ze bij een rovershuis en ze besluiten de rovers weg te jagen. Dit pakt zo goed uit, dat ze een besluit nemen…

DSCN1049

Boekje nummer dertien is Hans en Grietje, ook een geweldige klassieker van de Gebroeders Grimm. Hierin worden twee kinderen door hun ouders achtergelaten in het bos, omdat zij niet genoeg eten hebben om de kinderen te verzorgen. Hans en Grietje komen bij een peperkoekhuisje en eten ervan. Maar er woont een boze heks, wat nu? In De prinses op de erwt - het veertiende boekje – moet een prins met een echte prinses trouwen. Maar hoe weet je of ze wel een echte is? De moeder van de prins legt een erwt onder een hoop matrassen en dekens en daar moet een meisje bovenop gaan liggen. Zal ze de test doorstaan?

Serie drie bevat vrolijke, eigentijdse verhalen en heet dan ook Pixi-pret. Nummer 21 uit deze serie heet De kattenkinderen en hierin wordt verteld over het leven van kleine katjes. Het leuke aan dit boekje is dat het volledig op rijm is geschreven door Rüdiger Paulsen en schattige illustraties bevat van Eleonore Gerhaher. Het vierentwintigste deel heet Ridder en Draak hebben smaak en bevat een historisch verhaal over Ridder Diederik van Babbelberg en draak Kuno. Ze zijn vijanden en elke ochtend vechten ze met elkaar, zoals ridders en draken dat doen. Maar: ze willen elkaar geen pijn doen en allebei ongedeerd blijven. En zo gaat hun strijd jaren door… tot ze er op een dag achter komen dat ze een gezamenlijke passie hebben: koken. Natuurlijk kan een verhaaltje voor het slapengaan ook niet ontbreken en daarvoor is er Hop, naar bed! over een jongetje genaamd Joeri dat nog allemaal taken heeft voor hij eindelijk naar bed kan gaan…

DSCN1051

Gelukkig zijn ze na jaren weer terug, want een Pixi-boekje cadeau geven is ontzettend leuk! Ze zijn dan misschien klein, maar ze bevatten wel een volledig verhaal en prachtige, bijpassende illustraties. En omdat ze maar een euro per stuk kosten en er verschillende series zijn, zijn ze ook nog eens leuk om bij elkaar te sparen. Uitgeverij De Vier Windstreken heeft ervoor gezorgd dat er verschillende thema’s aan bod komen en dat er naast de klassieke verhaaltjes en sprookjes ook nieuwe verhaaltjes zijn om te lezen.

Er hebben allerlei verschillende auteurs en illustratoren gezorgd voor de inhoud van de boekjes, waardoor het aanbod divers is. Ook zijn de verhalen niet alleen vermakelijk, maar ook heel leerzaam. Zo leer je alles over het leven van bepaalde dieren en komen er op een vrolijke manier opvoedingsproblemen aan bod. Achter bijna elk verhaaltje zit wel een moraal, waar je na het lezen van het boekje over na kunt praten met je kind(eren). Voor een klein prijsje koop je dus een waardevol boekje met een mooie vormgeving en een handzaam formaat.

Meer informatie over de boekjes staat op www.pixiboeken.nl.

DSCN1052

Titel: Klassiek / Sprookjes / Pixi-pret