Recensie: Een wereld van verhalen – Oliver Jeffers

Een wereld van verhalenEen wereld van verhalen is een bijzonder prentenboek van de auteur Oliver Jeffers en de illustrator Sam Winston. Het is een ode aan het lezen van boeken en zal daarom lezers van alle leeftijden aanspreken.

Wanneer je het boek openslaat zie je vele titels van beroemde kinderboeken met de naam van de auteur erbij. Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren heeft in de Nederlandse editie natuurlijk ook allemaal beroemde Nederlandse verhalen en sprookjes verwerkt. Van Karel ende Elegast tot Uit het leven van Dik Trom en van Belle en het Beest tot Gullivers reizen, ze staan er allemaal in genoemd. Het zijn de titels waaruit illustrator Sam Winston stukken heeft gekozen voor zijn tekeningen. De inktpot en de pen staan er al klaar voor; Oliver Jeffers neemt ons mee in de wereld van de geschreven woorden.

DSCN1005

‘Ik ben een boekenkind. Ik kom uit een wereld van verhalen.’ Een meisje zit op een drijvend vlot in het water en leest een boek. Onder het vlot staan letters: ‘Er was eens lang geleden…’ kun je nog lezen, de andere letters verdwijnen in het water. Op de volgende bladzijde staat het meisje op het vlot en kijkt ze uit over het water. ‘Ik reis rond op de golven van mijn fantasie,’ laat ze weten. Het water bestaat uit letters en als we de bladzijde een kwartslag draaien kunnen we stukjes lezen uit onder meer Robinson Crusoë en Gullivers reizen.

Het meisje reist verder door een zee van woorden en komt uit bij een huis waar een jongetje staat. Ze wil hem vragen of hij met haar meegaat. Het jongetje staart naar het vlot met het zeil en het vlaggetje op de hoge golf. Daarna kijkt het jongetje door het raam van zijn huis naar binnen en ziet hij zijn vader de krant lezen. Hier staan ‘belangrijke zaken’ en ‘serieuze zaken’ in over de overnames van bedrijven en serieuze wetenschappers die een nieuw feit hebben ontdekt. Het meisje pakt de jongen bij de hand en neemt hem mee om hem de weg te wijzen langs de woorden, want ‘sommige mensen zijn vergeten waar ik woon’.

DSCN1007

Er wordt nu een stuk aangehaald uit Alice in Wonderland. Alice valt in dit stuk ‘door een diepe put naar beneden’. Het voelt alsof ze kilometers valt en bij het middelpunt van de aarde zal uitkomen. Ook het meisje klimt aan de hand van de woorden naar beneden en het jongetje kijkt naar haar. Vervolgens klimmen ze juist omhoog over de zinnen van Peter Pan en Wendy. ‘We beklimmen bergen van verbeelding,’ vertelt het boekenkind. Het jongetje kijkt bang, maar het meisje houdt hem stevig vast en kijkt juist zelfverzekerd.

Op de volgende illustratie is het jongetje duidelijk overtuigd, want het straalt en wijst in de verte. Hij zit samen met het meisje in een bootje en ze ‘ontdekken schatten in de duisternis’. Het verhaal dat hierbij hoort is natuurlijk Schateiland en rechts op de pagina ligt dan ook de schat. Het meisje staat daarna achter een boom en telt: 6, 7, 8, 9. Ze zijn toegekomen aan de sprookjes en hierbij hoort natuurlijk een sprookjesbos met takken van woorden uit onder meer Hans & Grietje en Klein Duimpje. De bomen zijn de boeken waaruit de woorden komen.

DSCN1011

En natuurlijk zitten er in spannende (sprookjesboeken) monsters en behekste kastelen. In één van de illustraties zie je het duo hieraan ontsnappen; het boekenkind hangt aan een touw van woorden. Dit is een verwijzing naar Raponsje, die door haar lange haren – ‘fijn als gesponnen goud’ – uit een toren weet te ontsnappen. Daarna is het tijd om te slapen in ‘wolken vol liedjes’ en om zo hard mogelijk het heelal in te schreeuwen.

Maantje gluurt maantje tuurt,
Door de vensterruiten.
Weet je wat het ons vragen wil,
Het is in de kamer zo stil zo stil,
Zijn de kindertjes al naar bed,
Of spelen ze nu nog buiten?

DSCN1013

Een wereld van verhalen laat zien dat je met woorden een geheel nieuwe wereld kun creëren, namelijk die van de verbeelding. Je hoeft niet ver te reizen om avonturen mee te maken, want in je eigen huis kun je allerlei spannende, grappige en interessante dingen verzinnen. In deze fantasiewereld is iedereen welkom, zelfs monsters. Als je je even niet wilt bezighouden met serieuze zaken uit de grotemensenwereld, dan kun je je compleet verliezen in een boek en dat is wat het boekenkind doet en wil uitdragen.

De samenwerking tussen Oliver Jeffers en Sam Winston heeft geleid tot een prachtig boek waarin er eerst alleen pen en papier is en uiteindelijk een hele serie avonturen door de woorden die voorbij komen. De vele metaforen in het boek zijn goed gevonden en zullen boekenliefhebbers doen glimlachen. Tegelijkertijd is het prentenboek ook een kennismaking voor jonge kinderen; zij kunnen zien hoe een jongen wordt overtuigd van de liefde van het meisje voor boeken. Zij neemt hem mee in haar fantasiewereld en eerst is hij nog bang, maar uiteindelijk ziet de lezer een grote glimlach op zijn gezicht. Een wereld van verhalen, een boek voor boekenkinderen van nu en de toekomst.

DSCN1012

Titel: Een wereld van verhalen
Auteur: Oliver Jeffers