Recensie: Bloedlijst (Team Mortis 6) – Bjorn Van den Eynde

BloedlijstJongeren van twaalf jaar en ouder vinden het vaak lastig om een goed Nederlands boek te vinden. Ze zijn te oud voor De waanzinnige boomhut en nog net te jong voor de YA-boeken voor 15+. Gelukkig besloot de Vlaamse auteur, scenarist en regisseur Bjorn Van den Eynde om juist boeken te gaan schrijven voor deze doelgroep. Team Mortis is zijn succesreeks en Bloedlijst is alweer het zesde deel.

Erika Storm is een spion van nog maar 16 jaar en maakt onderdeel uit van Team Mortis, een Europees undercoverteam. Samen met haar neef Nielsen en de jongeren Felix en Andreas vormt ze dit team. In de proloog wordt gedetailleerd beschreven hoe de laatste momenten van Anete Helmanis en Raivo Sirmais eruitzien. Dit jonge Litouwse stel wordt door een ‘beul’ op wak ijs gedreven en ze verdrinken vervolgens in elkaars armen. Daarna blijkt dat alles is gefilmd; de beelden van deze gruwelijke dood verschijnen met muziek op het internet als ware het een speelfilm.

Team Mortis wordt op de zaak gezet en ze gaan achter het enige aanknopingspunt aan: een gitaarriem van de Deense band Eagle Death. Erika moet zich voordoen als een metalmeisje en informatie vergaren over één van de hoofdverdachten in de zaak, gitarist Carsten Akselsen van Eagle Death, aan wie de gitaarband waarschijnlijk toebehoort. Maar Erika zit niet goed in haar vel, drinkt teveel en valt in handen van de nogal agressieve Carsten. Hij betast haar, maar gelukkig weet Nielsen haar te redden voordat er ergere dingen gebeuren. Nielsen is woedend; neef en nicht lijken steeds meer van elkaar te vervreemden. En dat allemaal omdat Andreas vreemd zou zijn gegaan met een slachtoffer uit een vorige zaak.

Andreas blijkt dan ook niet langer bij het team te horen nadat Erika hun relatie heeft beëindigd. De leidster van het team, Celine, laat hem wel aan dezelfde zaak werken, maar op een andere plek en samen met Gunnar. Erika en Andreas gaan overduidelijk door een moeilijke periode heen en dit heeft ook effect op de anderen. Allemaal worstelen ze met hun gevoelens en daarom is het een intens boek om te lezen. Ondertussen zijn ze nog wel op zoek naar een beul, een regisseuse en een producent. Ze verdenken al snel Carsten, zijn vriendin Dithe en Miko, de zanger van Eagle Death. Miko Guldbrandsen en zijn broer Abel leven in een riant huis en staan er alleen voor sinds hun zusje en ouders zijn overleden. De drie verdachten doen voortdurend geheimzinnig. Als er meer moorden plaatsvinden moet het team opschieten. Wie is het volgende doelwit? En kunnen ze samen de zaak oplossen, net als vroeger?

Bloedlijst is een spannende spionagethriller waarvan elke pagina boeit. Je leest het verhaal niet alleen vanuit Erika’s perspectief, maar krijgt ook een kijkje in de belevingswereld van de andere spionnen en de mogelijke verdachten. Er zijn vele plotwendingen; telkens als je denkt dat je doorhebt hoe het verhaal in elkaar steekt gebeurt er weer iets bijzonders dat je aan het twijfelen brengt. Bjorn Van den Eynde heeft in zijn boek personages neergezet die voor je gaan leven; je voelt met ze mee en begrijpt hun onzekerheden en frustraties. Toch wordt je meegenomen naar een andere wereld met spionage, moord en schuilhuizen waardoor je geboeid blijft en even kunt ontsnappen uit je eigen wereld.

Van den Eynde weet deze combinatie goed uit te werken; het is een fictief verhaal geworden waarin herkenbare gevoelens worden geuit. Jongeren kunnen zich identificeren met de personages en herkenbare thema’s komen aan bod zoals liefde, familieperikelen en je eigen persoonlijkheid ontdekken. Erika speelt als spion vaak een rol; zo hoeft ze zich niet bezig te houden met de dood van haar ouders en het einde van haar relatie. Maar maakt dit haar ook gelukkig? Is het niet tijd om haar problemen onder ogen te zien of is het hier al te laat voor? En hoe vergaat het Nielsen zonder de steun van zijn nicht?

Team Mortis heeft het in Bloedlijst zwaar te verduren en de zaak eindigt in een heftige climax. Het boek heeft 336 pagina’s, maar dit heb je als lezer niet door, want je vliegt er doorheen en voor je het weet ben je bij het enerverende slot gearriveerd en kijk je alweer uit naar het volgende deel. Dit zesde deel is overigens prima los te lezen van de andere delen. Ook heeft Bjorn Van den Eynde bekend gemaakt dat er wellicht een tv-serie over Team Mortis in het verschiet ligt.

Team Mortis

Titel: Bloedlijst
Serie en deel: Team Mortis 6