Recensie: Het verhaal van De Gelaarsde Poes – Beatrix Potter

Het verhaal van De Gelaarsde PoesPrecies 150 jaar na de geboorte van Beatrix Potter is er een gloednieuw boek van haar uitgegeven: Het verhaal van De Gelaarsde Kat. We kennen Potter natuurlijk van haar beroemde werk over Pieter Konijn en ook hij heeft een rol in dit boek, maar hij is wel een heel stuk ouder.

Het verhaal werd nog niet eerder gepubliceerd omdat Beatrix Potter er maar één illustratie bij had gemaakt. Vandaar dat Quentin Blake werd benaderd om het verhaal te vervolmaken met prachtige illustraties. Het zijn geen prenten geworden zoals die van Beatrix Potter, maar juist veel minder realistische tekeningen, zoals we gewend zijn van Quentin Blake. Dit is heel mooi geworden en juist origineel; Potter imiteren zou jammer zijn geweest, omdat niemand haar zou kunnen evenaren.

Het kleurrijke en grappige prentenboek Het verhaal van De Gelaarsde Kat zit vol illustraties en start met de woorden ‘Er was eens een lief, braaf zwart poesje’. Kitty is de poes van een aardige oude dame. Ze noemt zichzelf alleen geen Kitty, maar ‘juffrouw Catherine St. Quintin’. Kitty is een hele dame, maar heeft wel twee doodnormale katten – Jetje en Pinkie – als vrienden. Al gauw blijkt dat Kitty een stout geheim heeft voor haar baas: ze loopt ‘s nachts namelijk graag buiten in een herenjasje met laarzen. De verteller van het verhaal is een bekende van de aardige oude dame en kwam er pas na een hele tijd achter dat er ‘eigenlijk twee zwarte katten waren!’ Kitty gaat ‘s nachts op jacht en Pinkie vervangt haar dan.

DSCN0932DSCN0933

Maar deze keer loopt het anders, want Pinkie wil graag mee op jacht! Smalle Sjaak en Willem de Wezel willen graag haar luchtbuks lenen en die ligt veilig opgeborgen bij Jetje. Maar Kitty en een geweer, dat levert grappige situaties op… Kitty wil namelijk graag jagen, maar tegelijkertijd ook weer niet. Ze vindt dat je niet zomaar overal op mag schieten. Maar zelfs een muis raken wil maar niet lukken… En een vogel durft ze ook niet aan. Maar dan raakt ze plotseling één van de twee wezels. Het is nu wel duidelijk dat Kitty niet met wapens om kan gaan. Smalle Sjaak en Willem de Wezel willen de luchtbuks niet teruggeven en Kitty de gelaarsde poes geeft op haar beurt de kogels niet uit handen.

Opeens springt er een konijn in een blauwe jas en een paraplu in zijn poot tevoorschijn uit een hol. Het is een oude bekende, namelijk Pieter Konijn! Ze gaan met z’n drieën achter hem aan, maar hij verdwijnt achter een muur. De neven Willem en Sjaak gaan een tunnel in, maar het blijkt een val te zijn van heer Vos. Kitty – oftewel juffrouw Catherine – gaat achter het konijn aan. Na een tijdje komen ze weer bij de muur uit en Kitty springt achter het konijn aan. Maar ze komt vervolgens ook terecht in een val van meneer Vos… Wat nu?

DSCN0935

Het verhaal van De Gelaarsde Kat is een boek vol humor waarbij je vaak hardop moet lachen; juffrouw Catherine wil graag jagen, maar schiet geen muis met een mandje of een konijn met een elegant jasje neer. De juffrouw wil een nette dame in een jurk zijn, maar eigenlijk ook weer niet. En die aardige mevrouw snapt maar niet hoe het kan dat Kitty er ‘s ochtends vaak net iets anders uit ziet dan normaal…

We kunnen dus wel van geluk spreken dat het verhaal uit een oud laatje is gekomen en eindelijk is gepubliceerd. En de mooie tekeningen van Quentin Blake maken het geheel nóg vermakelijker. Het beeld van een stoere dame met een geweer dat soms zomaar afgaat is bijvoorbeeld heel komisch. Verder is het boek geschikt voor kinderen vanaf een jaar of zes en kan dus op den duur zelf worden gelezen. Maar het is natuurlijk veel leuker om het boek voor te lezen en samen te genieten van de geestige illustraties en het boeiende verhaal.

Door de hoeveelheid illustraties valt er veel te zien en te ontdekken en is er dus ook veel om over te praten tijdens het lezen. Bovendien zit er ook een stukje geschiedenis in het verhaal, omdat het zich lang geleden afspeelt in de tijd van de ‘juffrouwen’ en de ‘voddenboeren’. En wat is eigenlijk een wezel voor dier? Hier zou je dus tijdens het lezen op in kunnen gaan. Na Het verhaal van De Gelaarsde Poes te hebben gelezen kun je dus concluderen dat het niet alleen een grappig en meeslepend boek is, maar ook nog eens een educatief werk.

DSCN0936

Titel: Het verhaal van De Gelaarsde Poes
Auteur: Beatrix Potter