Recensie: 54 minuten – Marieke Nijkamp

54 minutenVan This Is Where It Ends werden in de Verenigde Staten zoveel exemplaren verkocht, dat het YA-boek van de Hengelose Marieke Nijkamp tussen de New York Times Best Sellers kwam te staan. Nu is er ook 54 minuten, de Nederlandse editie. ‘De schoolbel gaat. Iemand begint te schieten.’

Het boek bevat naast hoofdstukken ook vier verschillende perspectieven. In het eerste hoofdstuk leren we al meteen alle personages kennen van waaruit we het verhaal beleven. Claire is om 10.01 uur als eerste aan de beurt. Zij is een scholiere en fanatieke hardloopster op Opportunity High, een middelbare school in de staat Alabama. Ze hoeft niet bij de speech in de aula aanwezig te zijn, omdat ze aan het oefenen is met het atletiekteam. Tomás is ook afwezig; hij is samen met Fareed in het geniep op zoek naar het leerlingendossier van Tyler. Autumn en Sylv zitten ondertussen in de aula te luisteren naar de speech van rector Trenton.

Iedereen in de aula blijft staan, en alle ogen worden op de schaduw in de deuropening gericht. Om me heen klinkt het woord ‘wapen’, en dan wordt het stil. Ik voel geen paniek of schrik, alleen verslagenheid. Dit is het einde.

Om 10 uur is er nog niets aan de hand, maar 5 minuten later wordt er geschoten in de aula van Opportunity High. Het is Tyler, de broer van Autumn en de leerlingen en docenten kunnen geen kant op, want hij heeft de deuren van de aula afgesloten. Claire en Tomás horen de schoten en willen helpen. Claire rent met Chris naar de school om Jonah te zoeken, de beveiliger. Ze vinden hem dood onder zijn auto. De auto van Tyler staat er ook, Claire’s ex. Er liggen dozen met munitie in. Ze vrezen meteen het ergste.

In de aula is het een kwestie van overleven; je gedeisd houden zodat Tyler je niet doodschiet. Claire en Chris rennen weg van de school om hulp te zoeken. Ondertussen denken Claire, Autumn en Sylv aan Tyler en zijn verleden en zodoende komen we meer over hem te weten. Autumn en Sylv zijn een stelletje en doordat de moeder van Autumn en Tyler precies twee jaar ervoor is overleden zijn er thuis problemen ontstaan. Tomás en zijn vriend Fareed beginnen langzaam te begrijpen wat er aan de hand is en proberen de buitendeuren en de deuren van de aula te openen. Ze willen mensen zien te redden voordat er nog meer slachtoffers vallen. Tomás is de broer van Sylv en hij denkt dus vooral aan haar. Beetje bij beetje leren we alle personages kennen en komen we te weten wat hun connectie met Tyler is en wat zijn verleden is.

Op een gegeven moment vraagt Tyler naar Autumn. Hij weet dat zijn zus zich ergens in de aula bevind en wil dat ze naar hem toe komt. Na enige aarzeling besluit ze zich te melden, want Tyler begint weer zomaar mensen te beschieten. Claire en Chris zijn inmiddels opgepikt door de politie, die een crisiscentrum buiten de school hebben gecreëerd. Autumn probeert Tyler af te leiden, terwijl leerlingen en docenten zich langzaam door de geopende deur naar buiten begeven. Kan Autumn haar broer overtuigen om te stoppen? Hoeveel slachtoffers zullen er nog vallen? En wat is het ware motief achter deze weerzinwekkende daad?

Het is niet verwonderlijk dat Marieke Nijkamp in korte tijd een populaire schrijfster is geworden in de Verenigde Staten. Haar debuut bestaat namelijk uit spannende puzzelstukjes die langzaam in elkaar vallen en een tragisch verhaal dat je niet meer loslaat. We kennen de berichten in de media over schietpartijen op scholen, maar Nijkamp brengt met dit boek deze ongelofelijke realiteit nog dichterbij. De personages zijn geloofwaardig en hun persoonlijke verhalen maken indruk. Het voelt soms net of je er zelf bij bent, alsof ook jij tussen de leerlingen in de aula zit.

Door de verschillende perspectieven die in elk hoofdstuk voorbij komen wordt het boek nooit eentonig en leest het verhaal als een thriller. Elk personage weet dingen over de schutter die tot zijn verschrikkelijke actie hebben geleid. Hij blijkt een normale jongen te zijn geweest, die het laatste jaar pas echt is ontspoord. Nijkamp laat in de 54 minuten van het verhaal dus zien waar jongeren in de Amerikaanse samenleving (en in de wereld) mee worstelen en hoe belangrijk communicatie is. En ook al is iemand de communicatie voorbij en wil hij alles kapotmaken, liefde en hoop blijft altijd bestaan, net zoals mensen die hun eigen leven riskeren voor dat van anderen. Ook de stukjes social media, blog en persoonlijke berichtjes horen bij de wereld van nu en dragen bij aan het verhaal. Nijkamp wekt met dit onderdeel ook discussie op, want is social media een positieve manier van communiceren? Had Tyler geholpen kunnen worden als er meer en beter zou worden gecommuniceerd?

Marieke Nijkamp heeft met 54 minuten een boeiend en intens boek geschreven dat je aan het denken zet en dat absoluut thuishoort in de Young Adult canon. De thriller voor Young Adults is aangrijpend, overtuigend en weet je te ontroeren. Tegelijkertijd laat het zien dat liefde gelukkig nog altijd sterker is dan haat.

Chalk Krijt

Titel: 54 minuten
Auteur: Marieke Nijkamp