Recensie: Het Gouden Fiep Boek – Fiep Westendorp

Het Gouden Fiep BoekIn de serie Gouden Voorleesboeken van Uitgeverij Rubinstein is ter ere van 100 jaar Fiep Westendorp onlangs Het Gouden Fiep Boek verschenen. Hierin staan veel van de bekende personages die Fiep tijdens haar carrière heeft geïllustreerd bij verhalen en versjes van Hans van der Voort, Mies Bouhuys en Han G. Hoekstra.

Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken en begint met Hans van der Voorts ‘Van lente tot winter’. Van der Voort heeft versjes geschreven over de verschillende seizoenen. ‘De lente is een blij seizoen,’ schrijft hij en Fiep tekende hier een blij insect, een vrolijke vogel en een haasje in zijn sas bij. De zomer is er om te kamperen, want het is ‘een warm seizoen’. En in de herfst kun je ‘kastanjes zoeken, of eikeltjes, een heleboel’.

Hieronder is te zien dat Fiep Westendorp hier veel vogeltjes bij heeft getekend die worden gevoerd door een jongen en een meisje met het typische Fiep-uiterlijk. En in de winter ‘kan je schaatsen, als er ijs ligt in de gracht’. De bijpassende illustraties maken de versjes helemaal af; ze geven precies de sfeer weer van de verschillende seizoenen. Ook de vormgeving van het voorleesboek door de uitgeverij draagt hieraan bij; de overgangen zijn duidelijk en de pagina’s zijn overzichtelijk voor kleine kinderen.

DSCN0891

‘Pim & Pom Poezenmanieren’ is het tweede hoofdstuk van het boek. De versjes zijn van Mies Bouhuys en Fiep illustreerde daar twee karakteristieke katten bij. In de rijmpjes zit veel humor en dat is ook terug te zien in de illustraties. ‘Sjaantje leert Pim dansen’ en Pom reageert daarop met ‘Kunstenmaker! Je bent toch geen hond?’ Fiep schetst daarbij een vrolijk tafereel met een jaloerse Pom.

En de katten gaan zelf naar de slager! ‘Ze bestellen biefstuk: ‘t Is luilekkerland!’ We zien de slagersjongen op de prent helemaal naar voren over de toonbank buigen om de katten te kunnen zien en horen. ‘Gooi geen kopjes om’ en Fiep tekent vliegende kopjes en twee opspringende katten!

DSCN0889

Er staat ook een groot verhaal in het boek, want het derde hoofdstuk bevat ‘Het geheim van Toermalijn’ van Mies Bouhuys. Wubbe, de grootste hond van de stad, vindt hierin een vreemd dier: Toermalijn. Hij was een cadeautje voor een meisje, Monica, maar die gooide hem uit het raam. Hij komt van mevrouw Violet, die in Avondrust woont. Maar wat en waar is Avondrust? Cora de kat ziet meteen dat Toermalijn een maak-dier is. Een knuffeldier met groene glinsterogen.

Vervolgens begint het avontuur, want ze gaan op zoek naar Avondrust en onderweg maken ze van alles mee en komen ze allerlei mensen en dieren tegen. Fiep Westendorp weet dit weer prachtig weer te geven met grote illustraties en Toermalijn die er steeds slechter uit begint te zien. Ondertussen snapt mevrouw Violet er niets van. Heeft Monica wel goed naar de ogen van Toermalijn gekeken? Wubbe raakt Toermalijn kwijt en zingt:

Toermalijn, Toermalijn!
Waar zou Toermalijn toch zijn?
Heb jij hier of daar misschien
onze Toermalijn gezien?

DSCN0888

Gelukkig vindt Milena Toermalijn en ze neemt hem mee naar een eethuis. Daar heeft hij een heel goed leven. Maar zou hij ooit Avondrust nog vinden? En blijft het eethuis wel open? Uiteindelijk leidt het avontuur tot een bijzonder einde.

En dan is het tijd voor het vierde hoofdstuk vol met ‘Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos’ van Han G. Hoekstra. Hierin staat bijvoorbeeld de klassieker ‘Bim, bam, beieren, de kippen leggen eieren’. Bij elk versje staat een vrolijke en vaak grappige tekening van Fiep. Zo staat er bij ‘De kinderen uit de Rozenstraat’ een prent van vier kinderen met een onverzorgd uiterlijk. ‘De kinderen uit de Rozenstraat hebben altijd vuile handen,’ luidt het versje van Hoekstra dan ook. Ook hebben ze ‘altijd slordige haren’ en ‘builen, bulten en blaren’.

Vervolgens wordt het Gouden Voorleesboek afgesloten met het hoofdstuk ‘Kinderfeestjes’ met versjes van Hans van der Voort. Hierin komen allerlei feesten aan bod, van Sinterklaas en Kerstmis tot het Boekenfeest en het Verkleedfeest.

DSCN0893

Illustratrice Fiep Westendorp heeft bij elk feest een grote prent getekend met grappige elementen. Zo staat er bij het Sinterklaasfeest een prent van een jongetje dat ontzettend veel schoenen bij de schoorsteen heeft gezet. ‘Is dat dan niet schandalig?’ vraagt Hans van der Voort zich af. Nee hoor, Jeroentje geeft juist veel wortels voor het paard. Het boek eindigt met het oliebollenfeest, wat tegelijkertijd ook het einde van het jaar voorstelt. Het boek loopt dus van de lente tot en met oud en nieuw en zodoende is de cirkel mooi rond.

Het Gouden Fiep Boek is eigenlijk onmisbaar in de kinderboekenkast. Het bevat veel van de mooiste prenten uit het oeuvre van Fiep Westendorp en daarnaast zijn de versjes en verhalen ook nog eens van een hoog niveau. ‘Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos’ is bijvoorbeeld een everseller. En door het grote formaat is het een feest om voor te lezen uit dit werk en kun je samen genieten van de veelal paginagrote illustraties. Het mag dus met recht een gouden boek worden genoemd en het is een prachtige aanvulling op het 100 jaar Fiep Westendorp assortiment.

Titel: Het Gouden Fiep Boek
Serie: Gouden Voorleesboeken
Auteur: Fiep Westendorp