Recensie: Liefde & Gelato – Jenna Evans Welch

Liefde en GelatoItalië, knappe jongens, lekker ijs… Dat zijn de ingrediënten van Liefde & Gelato, een zomerse Young Adult-roman van Jenna Evans Welch vol drama en romantiek.

De Amerikaanse Lina verliest binnen vier maanden haar moeder aan alvleesklierkanker. Hadley Emerson’s laatste wens was dat Lina een tijd bij Howard, een oude vriend van haar, in Italië gaat wonen. Lina protesteert, maar besluit uiteindelijk toch te gaan. Volgens Lina’s oma is Howard namelijk haar vader. Eenmaal aangekomen in Italië schrikt Lina heel erg, want Howard woont namelijk op een Amerikaanse militaire begraafplaats. Hij beheert de plek en geeft rondleidingen aan toeristen.

Wanneer Lina op een dag hardloopt achter de begraafplaats ontmoet ze Lorenzo, een Italiaanse jongen met een Amerikaanse moeder. Hij neemt haar mee naar zijn huis in de buurt en hij blijkt bij haar in de klas te zitten op de internationale school gedurende het komende schooljaar. Voor Lina is het allemaal nogal onwerkelijk; wat doet ze eigenlijk in Italië? Het liefst gaat ze terug naar haar beste vriendin, de stoere Addie, in Amerika.

Maar als Sonia opeens met het dagboek van haar moeder over haar periode in Italië op de proppen komt, schrikt Lina. Wil ze het wel lezen? Uiteindelijk begint ze eraan en leest ze verrassende dingen: ‘Soms heb ik het idee dat mijn leven in twee delen uiteenvalt: de tijd die ik met X doorbreng, en de tijd dat ik zit te wachten tot ik weer bij X kan zijn.’ Wie is toch die mysterieuze X? Is het Howard, haar vader? Ze vertelt erover aan Lorenzo en samen met hem start ze een onderzoek.Hartje

Ondertussen ontmoet ze via Lorenzo ook haar toekomstige klasgenoten en nemen Howard en Lorenzo haar mee naar de mooiste plekjes van Florence. Lorenzo, oftewel ‘Ren’, blijkt een vriendin te hebben, Mimi. Maar als Lina de Britse Thomas ontmoet, is ze op slag verliefd. Het boek draait dan ook om de liefdes van Lina en haar moeder in Italië en uiteindelijk blijkt niets zo simpel te zijn als het lijkt. Het onderzoek naar het verleden van Lina’s moeder neemt namelijk een verrassende wending… Samen met Ren reist ze af naar het prachtige Rome. Wie is de echte X? En is Thomas eigenlijk wel de jongen waar Lina mee samen wil zijn?

Liefde & Gelato is meer dan een YA-roman over drama en romantiek. Als je het boek leest waan je je namelijk onmiddellijk in Italië en zie je de mooie natuur en de prachtige gebouwen van Florence voor je en krijg je spontaan zin in Italiaans ijs. Het is een fijn boek voor in de zon, maar bevat een serieuze ondertoon; er zit een onderzoek in met een ontknoping waarvan je denkt dat je hem aan ziet komen, maar dan toch nog net even anders in elkaar zit.

Jenna Evans Welch heeft het geheel goed opgebouwd en laat je ondertussen ook nog eens genieten van spannende dagboekfragmenten van Lina’s moeder. Natuurlijk komt de romantiek ruim aan bod, want hiervoor is Florence de perfecte stad. Aan mooie, flirtende jongens ontbreekt het dan ook niet. Mocht je niet van romantiek houden, dan is dit boek niet zo geschikt voor jou, want soms is de verhaallijn mierzoet. Het onderzoek maakt dit goed; je puzzelt voortdurend mee aan Lina’s levensverhaal. Is ze wel wie ze denkt dat ze is of kan haar leven nóg chaotischer worden? Een vermakelijk verhaal van begin tot eind.

Titel: Liefde & Gelato
Auteur: Jenna Evans Welch
Uitgeverij: HarperCollins