Recensie: Suzy en de kwallen – Ali Benjamin

Suzy en de kwallenSommige dingen gebeuren gewoon. Maar is dat eigenlijk wel zo? Dat vraagt Suzy Swanson zich af in Suzy en de kwallen, een roman van de Amerikaanse schrijfster Ali Benjamin voor nieuwsgierige kinderen overal ter wereld.

Alleen de buitenkant van het boek is al fenomenaal, met kwalletjes op snee en een betoverende blauwe cover met gele letters, en dan mag je nog beginnen aan de binnenkant. Het boek is opgedeeld in delen en hoofdstukken en dit zijn de verschillende onderdelen van een onderzoek. Suzy volgt namelijk de theorie van Mevrouw Turton, haar lerares algemene natuurwetenschappen op de middelbare school. Zo begint ze met een doel en eindigt ze met een conclusie.

Sommige harten kloppen maar ongeveer 412 miljoen keer.
Klinkt alsof het best veel is, hè?
Maar dan ben je nog maar twaalf jaar.

Suzy Swanson is in de tweede klas van de middelbare school helemaal onzichtbaar geworden. Ze heeft namelijk besloten om niets meer te zeggen. Al snel komt de lezer erachter dat Suzy een moeilijke tijd doormaakt, omdat haar beste vriendin van de basisschool, Franny Jackson, is overleden. Maar Suzy kan maar niet geloven dat Franny is verdronken in zee; ze was namelijk een fantastische zwemster! En met de verklaring ‘sommige dingen gebeuren gewoon’ kan Suzy niet leven. Ze moet van zichzelf op zoek naar de waarheid.

DSCN0798

Als ze tijdens een excursie oog in oog komt te staan met kwallen, start ze haar onderzoek naar de dood van Franny. Tegelijkertijd is het ook een onderzoek voor het vak algemene natuurwetenschappen. Suzy leert dat de Irukandji-kwal dodelijk gif bevat. Is dit soms de werkelijke oorzaak van Franny’s dood? Door middel van flashbacks krijgen we tijdens het onderzoek te horen over de gelukkige momenten met Franny en het verdrietige einde – hoe ze in de brugklas langzaam uit elkaar groeien. Suzy geeft Franny een teken om haar te laten zien dat ze niet meer dezelfde is als vroeger, maar dit pakt verkeerd uit.

Ik weet niet wat ik tegen je moet zeggen, de volgende keer dat ik je zie.
Wat ik heb gedaan, blijft onopgelost tussen ons in hangen.
Het blijft in de lucht zweven, als een zin die niet af is.

Tijdens Suzy’s onderzoek neemt ze ons mee in haar leven en laat ze ons kennis maken met haar gescheiden ouders, haar broer Aaron met zijn vriend Rocco en zien we hoe de onverwachte vriendschap met haar klasgenoot Justin Maloney zich ontwikkelt. Suzy probeert zich staande te houden in een wereld die voor haar volledig op zijn kop is komen te staan. Ali Benjamin weet dan ook op een bijzondere manier het thema rouwverwerking in dit boek voor jongeren bespreekbaar te maken.

DSCN0798

Suzy communiceert niet langer met de wereld, omdat de anderen om haar heen niet op zoek zijn naar de ware reden achter Franny’s dood. Ze proberen door te gaan met hun leven, terwijl Suzy nog niet zover is. Ze heeft antwoorden nodig, denkt ze. Maar uiteindelijk zal de conclusie van haar onderzoek (en het verhaal in het boek) verrassend zijn…

Suzy en de kwallen is aan de ene kant een sprankelend boek met prachtig taalgebruik waarin je veel over kwallen te weten komt, maar tegelijkertijd ook een boek waarin de dood en de zoektocht naar ‘het waarom’ een belangrijke rol speelt. Hoe ga je om met een sterfgeval in je naaste omgeving? Zul je weer gelukkig worden en verdien je dit wel? Daarnaast kampt Suzy ook met de scheiding van haar ouders en haar zoektocht naar (nieuwe) vriendschap. Maar gelukkig zijn er lichtpuntjes aan het einde van de tunnel…

DSCN0799

Titel: Suzy en de kwallen
Auteur: Ali Benjamin