Recensie: Cowboy Billie Boem en de circusdirecteur op reis – Ad Grooten

Cowboy Billie BoemWe gaan op vakantie en nemen mee… het boek Cowboy Billie Boem en de circusdirecteur op reis met een fantastisch hoorspel en vrolijke meezingliedjes! Een aanrader voor iedereen die met de auto op vakantie gaat.

Dorus Verwiel zorgde voor kleurrijke illustraties die je meteen een vakantiegevoel bezorgen. Je ziet Billie Boem en de circusdirecteur op de eerste bladzijden voorbij rijden met hun huifkar met paard. Ze zijn al in België! Maar zo ver is dat niet, want de Belgen zijn de buren van Nederland. En de twee moeten nog veel verder dan België… ‘Hortsik, paardje!’

Ja, daar gaan we met de huifkar
Wij zijn op reis
Helemaal naar Spanje
Ver voorbij Parijs

DSCN0790

Billie legt aan de circusdirecteur uit dat je Vlamingen en Walen hebt, maar dat ze beide Belgen zijn. De Vlamingen praten Nederlands en de Walen Frans. Vervolgens rijden ze onderweg per ongeluk tegen een boom aan en daardoor is hun wiel kapot gegaan. Gelukkig ontmoeten ze een hele aardig Vlaamse mevrouw met een bijzondere tovertas. Ze heet Trui en trekt ‘een compleet wagenwiel uit haar tasje’. Daarna leert ze ons Vlaams!

Een fiets dat is een velo en een kers lacht zich een kriek
De beenhouwer, de slager, verkoopt een hesp… een ham!
Ik heb goesting, dat is honger, in lekkere smoutebollen
Oliebollen, zegt men in Amsterdam

Trui gaat zelfs mee op reis met de mannen en samen bereiken ze de route péage, de tolweg. Ze zwaaien naar iedereen en zingen Franse liedjes. En natuurlijk kan na een Vlaamse les een Franse les niet ontbreken! Maar dan is daar opeens de politie. Die haalt ze van de snelweg af, want daar mag een huifkar eigenlijk niet op rijden. Ze zoeken dus maar snel een camping op. ‘s Nachts zien ze daar allemaal vuurvliegjes.

DSCN0791

Ze vinden Frankrijk heel mooi, maar ze zijn nu al bijna in Spanje! Dan blijkt dat ze de reis hebben gemaakt om opa zijn mondharmonica terug te kunnen geven. Ze vonden het een goede aanleiding om eens lekker op vakantie te gaan. Trui geeft ze geen ongelijk. Het is heerlijk in Spanje aan de Middellandse Zee. Na een paar dagen komen ze in Benidorm aan en zien ze opa weer. Maar als ze hun mondharmonica willen pakken, blijkt dat ze deze zijn vergeten!

Dobberen, dobberen
Zo heerlijk in de zon
Dobberen, dobberen
‘k Wou dat ik het altijd kon

Trui tovert een andere mondharmonica tevoorschijn uit haar tovertas, maar dan blijkt dat opa niet de mondharmonica nodig had, maar de pincode die hij erop had gekrast! Billie doet zijn hoed af en wat blijkt daar in te zitten… de mondharmonica natuurlijk. Uiteindelijk gaan de vrienden weer naar huis terug. Ze zingen nog wat liedjes, waaronder een Spaanse les, en vertrekken weer.

DSCN0793

Zingend met je kinderen op vakantie, wie wil dat nu niet? De CD die bij Cowboy Billie Boem en de circusdirecteur op reis hoort bevat naast het hoorspel ook alle liedjes in zijn volledigheid! Het zijn liedjes die je snel kunt onthouden en meezingen en die allemaal gaan over hoeveel plezier je kunt hebben op vakantie en over de buitenlandse woorden die je onderweg meekrijgt.

Het verhaal zit vol grapjes en bijzondere momenten en er is zelfs een spannende tovertas waarmee je kunt toveren! Het hoorspel bevat verschillende stemmen waaronder ook een Vlaamse, dus het doet zeer realistisch aan. Ondertussen kun je meelezen in het boek en genieten van de mooie illustraties.

Ook de teksten van de liedjes staan erin, dus je kunt meteen beginnen met meezingen! Door dit boek + cd verveel je je geen moment in de auto op weg naar je vakantiebestemming in het buitenland. Maar ook tijdens een gewoon autoritje of vanuit je eigen huis kun je genieten van het hoorspel. Zo lijkt het namelijk net of je op vakantie bent!

DSCN0794

Titel: Cowboy Billie Boem en de circusdirecteur op reis
Auteur: Ad Grooten