Recensie: Witte en het wilde paard – Bouke Oldenhof

Witte en het wilde paard Bouke OldenhofWitte en het wilde paard van Bouke Oldenhof was eerst een succesvolle theatervoorstelling bij Theater Gnaffel in Zwolle. Nu is het gelukkig ook verschenen in boekvorm bij Uitgeverij Azul Kids met een paar prachtige illustraties van Coen Hamelink.

Er zijn al vaker verhalen geschreven vanuit het perspectief van een dier, maar dit boek is wel heel bijzonder en uniek, want de ik-persoon is namelijk een flamingo! En het is natuurlijk heel interessant om te weten te komen hoe de flamingo naar de mens kijkt. Dit komt in dit boek dan ook ruim aan bod. Maar daarnaast volgen we ook een spannend verhaal over een jongen met de naam Witte en zijn vriendschap met een wild paard.

Witte had niet door dat ik vanuit de lucht toekeek. Hij ging op in zijn gedachten. Alle lekkere kreeftjes voor zich liet hij ontsnappen. Hij hoorde niet wat het wilde paard en ik al lang hadden gehoord. Ik zag de drie mannen op de drie paarden. Drie maal vier poten. Ik zou over zoveel poten struikelen, maar paarden zijn er juist ontzettend snel mee. Steeds dat gestamp van die paardenpoten, dat Witte dat niet hoorde! Zijn mensen doof?

DSCN0622

De opa van Witte woont aan een rivier, omringd door moerassen, en ver weg van de bewoonde wereld. Op deze avontuurlijke plek mag Witte ‘s zomers vaak logeren van zijn moeder. De flamingo is elke zomer “op een eiland in het noorden” en toevallig is dit vlakbij opa’s huisje. Alle familieleden van de flamingo blijven altijd op het eiland, maar hij is zelf juist heel nieuwsgierig en avontuurlijk en gaat er graag op uit. Op een dag ziet hij Witte en volgt hem naar zijn huis.

Hij noemt de jongen Witte omdat hij zulk spierwit haar heeft. Een vlucht later ziet hij het wilde paard voor het eerst. Hij en Witte zijn allebei even wit. Het wilde paard wil graag bij een kudde paarden horen, maar hij wordt niet geaccepteerd. Vervolgens gaat Witte op weg naar zijn opa in een bootje. Onderweg ziet hij opeens het wilde paard aan de oever staan. Maar al snel volgen er paardentemmers. Ze zijn heel gemeen, maar Witte verraadt het wilde paard niet.

DSCN0623

Samen met Witte gaat de flamingo op zoek naar het wilde paard. Ze vinden hem, maar als de paardentemmers opnieuw de rust komen verstoren grijpt de flamingo in. Hij jaagt het wilde paard snel weg. Eerst begrijpt Witte de actie van de flamingo niet, maar even later waardeert hij het juist heel erg. Later blijkt het paard echter te zijn opgesloten door de paardentemmers. Gelukkig weet flamingo Witte naar het paard te leiden, zodat hij hem kan bevrijden.

Ze verstoppen het paard in de schuur van opa en dit gaat lange tijd goed. Toch komen de paardentemmers een paar dagen later weer langs en het paard slaat op de vlucht. Het wordt nu heel spannend, want de gemene mannen steken het riet in brand en maken zo een ring van vuur om het paard heen. Het kan geen kant op… Kunnen de flamingo en Witte het paard nog redden?

DSCN0625

Witte en het wilde paard is een spannend verhaal dat de lezer boeit van het begin tot het eind. Ook leer je meer over het leven van een flamingo en bekijk je de wereld vanuit zijn perspectief. Deze ‘rare vogel’ sluit je dan ook meteen in je hart! Soms krijgen we ook even een kijkje in de denkwereld van andere personages en dit is zeker een leuke aanvulling op het verhaal van de flamingo.

Het unieke verhaal zal kinderen zeker aanspreken; een bijzonder dier als de flamingo komt niet vaak voor in verhalen en zal de verbeeldingswereld van kinderen verrijken. De plattegrond in het boek draagt ook bij aan de speurtocht, evenals de mooie illustraties van Coen Hamelink. De band tussen dier en mens wordt in het boek uitgelicht: ze kunnen niet met elkaar praten, maar toch kunnen ze communiceren, elkaar begrijpen én elkaar bijstaan in moeilijke tijden.
Witte en het wilde paard Illustratie

Titel: Witte en het wilde paard
Auteur: Bouke Oldenhof