Recensie: Het maan-mysterie – Stuart Gibbs

Het maan-mysterieHet maan-mysterie is de opvolger van De maan-zaak en daarmee het tweede deel in de Maan Basis Alpha-serie van Stuart Gibbs. Net zoals in het eerste deel moet hoofdpersoon Dash op onderzoek uitgaan om een belangrijk vraagstuk op te kunnen lossen.

De 12-jarige Dashiell Gibson woont nog steeds samen met zijn ouders, een lunair geologe en een mijnbouwkundige, en zijn zusje Violet (6) op de maan. Na het oplossen van de moord op dr. Holtz lijkt de rust te zijn wedergekeerd in het heelal, maar niets blijkt minder waar. Op een dag is Nina Stack, de commandante van de maanbasis, plotseling verdwenen en ze kunnen haar nergens terugvinden!

Als Dash ruzie krijgt met Patton Sjoberg, één van de toeristen op de maan, moet hij zich verantwoorden bij Nina Stack. Hij zal later de laatste blijken te zijn die met een al ietwat zenuwachtige Nina heeft gesproken in haar kantoor. Daarna verdwijnt ze zonder ook maar enige sporen achter te laten. En Dash heeft, net zoals in het eerste boek, nog steeds contact met een alien van de planeet Bosco. Niemand weet dat hij contact heeft met Zan, die direct contact maakt met zijn geest. Zans soort kan zichzelf namelijk naar een andere plek denken.

De mensen op aarde denken ondertussen dat het leven op de maan geweldig is. Het is echter voor Dash en de medebewoners vaak helemaal geen pretje; het eten is slecht, de wc’s zijn lastig en ze hebben amper privacy. De volwassenen zijn – als ze niet slapen – ook altijd aan het werk en er zal binnenkort een begin worden gemaakt aan Maanbasis Bèta, dat veel tijd zal kosten.

DSCN0617

Nadat de maanbewoners ontdekken dat Nina spoorloos is verdwenen, komen ze allemaal bij elkaar op het verzamelplatform. Daar constateren ze dat Nina’s ruimtepak er nog is en dat ze dus niet buiten de Maanbasis kan zijn. Maar waar dan wel? Ze zoeken alle ruimtes af, maar vinden niets. Chang is de plaatsvervangend commandant en deelt de orders uit. Ondertussen vertelt Zan aan Dash dat zij voelt dat Nina nog leeft, maar dat ze erg zwak is. Ze zullen haar dus snel moeten vinden, voordat het te laat is.

Kira en Dash gaan op onderzoek uit in Nina’s kantoor. Hier doen ze een bijzondere ontdekking… En wanneer de volwassenen buiten de Maanbasis gaan zoeken naar Nina, gaat het helemaal mis. Kira en Dash moeten opnieuw de maan op om ze te kunnen helpen! En wat heeft de lastige toeristenfamilie Sjoberg met de hele zaak te maken? Wat volgt is een spannende ontknoping…

DSCN0619

Het maan-mysterie is een zinderend verhaal dat zich afspeelt in de toekomst én op de maan, wat het een uniek verhaal maakt. Bovendien doet het tweede deel absoluut niet onder voor het eerste; Stuart Gibbs weet de spanning langzaam op te bouwen en komt dan met een verrassend slottafereel dat je van tevoren niet had kunnen bedenken. Ook zijn dan de (onzichtbare) hints die je onderweg bent tegengekomen opeens duidelijk en kan je niet anders dan constateren dat ook dit verhaal op de maan weer heel goed in elkaar zit.

Alle karakters in het boek zijn ook goed uitgewerkt. Iemand als Roddy houdt van computerspelletjes en Gibbs weet het Romeo & Julia-spel niet alleen humoristisch over te laten komen, maar ook aandoenlijk. Verder moet Dash moedig zijn op de maan, maar in de meest lastige situaties zie je ook zijn kwetsbare kant en dat maakt zijn personage heel geloofwaardig.

Ook al speelt het verhaal zich af op een voor ons onbereikbare plek, toch kunnen we ons als lezer inleven in de situaties en meeleven met de personages. Bovendien zijn de stukjes uit de ‘Bewonershandleiding voor Maanbasis Alpha’ uit 2040 voor elk nieuwe hoofdstuk weer een interessante aanvulling.

DSCN0618

Titel: Het maan-mysterie
Serie en deel: Maan Basis Alpha 2