Recensie: Anders – Andreas Steinhöfel

AndersUitgeverij Hoogland & Van Klaveren bracht onlangs het jeugdboek Anders uit van de Duitse schrijver Andreas Steinhöfel. Dit werk bevat een bijzonder en dramatisch verhaal voor jongeren tussen de 12 en 15 jaar.

Ervoor en erna. Er is een jongen voor het ongeluk, die heet Felix, en een jongen na het ongeluk, met zijn nieuwe, zelfgekozen naam Anders. Toepasselijk, want Felix voelt zich ook heel ‘anders’ na zijn ongeluk. Felix is op zijn elfde verjaardag, de dag van het ongeluk, van school weggegaan omdat hij zich zogenaamd niet helemaal lekker voelt.

Eenmaal thuis wordt Felix geraakt door een lichtketting, die zijn vader voor zijn verjaardag aan het ophangen is. Felix verkeert vervolgens in shock en loopt om het huis heen naar zijn moeder, die net aankomt met de auto. Zijn moeder ziet Felix echter niet en rijdt hem aan. Door zijn verwondingen blijft Anders een lange tijd in coma, waaruit hij uiteindelijk ontwaakt met geheugenverlies.

DSCN0606

In het boek worden drie mensen met speciale aandacht gevolgd: “een vrouw, een oude man en een kind”. De vrouw is Sabine Rücker-Neufeld, de lerares van Felix, die meteen doorheeft dat er iets met Felix aan de hand is en hij niet ziek was op de dag van zijn verjaardag en het ongeluk. De oude man is Eckhard Stack, die Felix bijles Wiskunde geeft voor het ongeluk. Het kind is Ben, een klasgenoot en tevens vriend van Felix. Hij en zijn vriend Nisse weten overduidelijk meer dan ze willen loslaten.

Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven en dat maakt het interessant. Langzaamaan krijgt de lezer meer te weten over wat er op de dag van het ongeluk precies aan de hand was, maar het verhaal wordt juist wel weer vlot verteld zodat het boeiend blijft. André Winter, de vader van Felix, komt ook aan het woord in het boek. Hij vertelt over de gezinssituatie en dat zijn vrouw, Melanie, hun leven al volledig voor hen heeft uitgestippeld. Zij wil dan ook dat Felix zo snel mogelijk weer de oude wordt.

DSCN0607

Er blijkt een versleuteld programma op de computer van Felix te staan, maar door zijn geheugenverlies weet hij het wachtwoord niet meer. Ook zijn vader kan hem hier niet bij helpen. Felix vermoedt dat er antwoorden te vinden zijn in het bestand over wat er voorafging aan de dag van het ongeluk. Sinds het ongeluk benoemt Felix alles in zijn omgeving aan de hand van kleuren. Ook kijkt hij dwars door mensen heen en kan hij ze vertellen wat ze mankeren. ‘s Nachts gaat Felix er vaak op uit en neemt hij risico’s, iets wat hij voorheen nooit deed.

‘Hoe was ik?’ vroeg de jongen die voor de deur stond.
‘Als bijlesleerling?’
‘Nee, gewoon. Als jongen.’
‘Je was saai. Aardig, maar saai. Over zestig jaar zou je nog net zo saai en aardig zijn geweest. Er zou nooit iets bijzonders zijn gebeurd in je leven. Je mag blij zijn dat je dat ongeluk hebt gehad.’
‘Dat heeft nog niemand tegen me gezegd.’

Felix heeft een bijzondere band met Eckhard Stack. Stack is eerlijk tegen hem en vertelt hem over zijn verbrande kippenhok. Felix wil samen met zijn vader een nieuw hok voor Stack bouwen, omdat hij zo eenzaam is na de dood van zijn vrouw. Moeder Melanie mag hier niets van weten, want zij vindt Stack geen aardige man. Uiteindelijk bereikt het boek zijn climax; het geheim van de drie jongens komt uit en Anders wordt weer Felix. Maar weet Felix het gevaar dat dreigt te voorkomen? Zal alles uiteindelijk goed komen?

DSCN0609

Andreas Steinhöfel heeft met Anders een uniek en intrigerend verhaal weten te creëeren vol spiritualiteit, spanning en sensatie. Wanneer een jongen na bijna een jaar uit een coma ontwaakt, dan kan alles niet in één keer terugkeren naar hoe het voor het ongeluk was. Steinhöfel heeft deze spannende puzzeltocht mooi uiteen weten te zetten in een verhaal over verzoening en loyaliteit.

Ieder karakter komt goed tot zijn recht en vooroordelen over personen worden verklaard wanneer zij zelf aan het woord komen. Moeder Melanie wil perfect zijn uit angst en Stack leidt een teruggetrokken leven omdat hij zich eenzaam voelt zonder zijn vrouw en zijn omgekomen kippen. Als je begint aan het boek moet je eerst even door de vreemde situaties heen om uiteindelijk tot het zinderende slot te komen. Dan is het verhaal duidelijk geworden en zul je het kunnen waarderen. De tekeningen van Peter Schössow en het gedicht ‘Na alle nachten die vol sterren hingen’ van Erich Mühsam zijn prachtige toevoegingen aan het geheel:

DSCN0611

Titel: Anders
Auteur: Andreas Steinhöfel