Recensie: Licht En Schaduw (De Avonturen Van Peter De Piraatkat 1) – Michiel Van Rompaey

Licht En SchaduwLicht En Schaduw is een avontuurlijk en magisch verhaal van de Vlaamse auteur Michiel Van Rompaey en het eerste deel in de serie De Avonturen Van Peter De Piraatkat. De bijpassende zwart-wit illustraties werden gemaakt door Nanoeshka Vervoort.

Peter De Piraatkat woont op het Meow-eiland, waar hij de rest van zijn dagen wil doorbrengen na vele reizen op zee. Plotseling wordt hij opgeschrikt door een knal. Even later vindt Peter een huilende Ninjapuppy achter een palmboom. Ninjapuppies zijn al jaren de vijanden van de Piraatkatten, maar Peter besluit om zorgzaam te zijn en de zielige Ninjapuppy te troosten en hulp aan te bieden.

De Ninjapuppy heet Nicky en zijn ouders zijn verdwenen na de knal. Peter denkt meteen aan de Gemene Godin Der Schaduwen, maar zij is ooit door hun voorouders verjaagd. Haar naam is Eva en omdat ze niet tegen licht kan hadden ze destijds heel veel spiegels op het eiland neergezet om het licht uit een machine te reflecteren tot een gigantische bundel fel wit licht.

DSCN0492

Eva verdween voorgoed, maar sindsdien hebben de Piraatkatten en Ninjapuppies wel ruzie over wie het meeste had gedaan om Eva te verdrijven. Nicky en Peter besluiten om de strijdbijl te begraven en samen op zoek te gaan naar de Fee Der Verlichting, die de twee misschien zou kunnen helpen. Ze gaan naar Loralai’s meer, waar ze Faith hopen te vinden. Maar daar komt ook Eva’s dochter, die zich wil wreken. Eva is dus niet Eva, maar Eva’s dochter!

Als Faith later voor hen tevoorschijn komt, vertelt ze dat ze destijds inderdaad de voorouders van Peter en Nicky heeft geholpen met haar verlichtingskrachten. Vandaar dat Eva’s dochter Priska nu achter haar aan zit. Faith komt vervolgens met het idee om Priska te verslaan: alle Ninjapuppies en Piraatkatten zullen opnieuw moeten samenwerken. Zullen ze Priska weten te verslaan?

DSCN0493

DSCN0496

Licht En Schaduw is een enerverend verhaal dat doet denken aan een sprookje; het bevat magische elementen en speelt zich af op een eiland hier ver vandaan. Een kat en een puppy laten samenwerken is een leuke vondst van Michiel Van Rompaey, want niet alle katten en honden kunnen het met elkaar vinden en kinderen zouden het erg leuk vinden als dat wel zo zou kunnen zijn. De personages Peter de Piraatkat en Nicky de Ninjapuppy zullen kinderen dus zeker aanspreken en verwarmen.

De bijbehorende illustraties van Nanoeshka Vervoort zijn ook een mooie aanvulling op het verhaal; kinderen kunnen zich zo de personages beter voorstellen en zeker Fee en Priska, die toch ongewone verschijningen zijn. Licht En Schaduw is een verhaal over een aandoenlijke vriendschap, over goed en kwaad en over onmogelijke bruggen bouwen, maar tegelijkertijd ook gewoon vermakelijk en spannend tot het eind.

DSCN0495

Titel: Licht En Schaduw
Serie en deel: De Avonturen Van Peter De Piraatkat 1