Recensie: Niemand houdt Don Carlo tegen – Oliver Scherz

Niemand houdt Don Carlo tegenCarlo wacht al vijf maanden, twee weken en zes dagen op zijn Italiaanse vader. Zijn moeder heeft hem de deur uitgezet, maar Carlo mist zijn vader heel erg. Daarom besloot hij om helemaal naar Sicilië af te reizen en zijn vader terug te halen.

Niemand houdt Don Carlo tegen is een jeugdboek vol avontuur van de Duitse schrijver Oliver Scherz waarin we kennismaken met de 11-jarige Carlo uit Bochum, een plaats in Duitsland. Na de eerste zin te hebben gelezen weten we dat het een reisverhaal wordt. ‘Hoe kom ik vanaf hier in Palermo?’ vraagt Carlo aan de vrouw achter het loket op het station. Carlo wil zijn papa terughalen uit Palermo, maar als hij geen kaartje kan krijgen vanwege zijn nog jonge leeftijd besluit hij zwart te reizen.

Een man kijkt een beetje raar naar me. Alsof hij weet dat ik zwartrijd. Ik draai me de andere kant op, want ik zweet nu overduidelijk. Het liefst zou ik wegduiken. Meteen. Tussen mijn voeten ligt een hond. Die is van de vrouw achter mij en is onder de bank doorgekropen naar mijn stoel. Ik buk naar hem en steek mijn hoofd onder de tafel. De hond kauwt op een oud treinkaartje en kijkt me lief aan. Ik houd wel van honden.

DSCN0491

Doordat het verhaal vanuit Carlo’s oogpunt wordt beschreven, is het verhaal des te spannender. We voelen alles wat Carlo voelt; spanning, sensatie en angst. Op ieder moment tijdens de reis kan hij door de mand vallen en dan kan hij zijn vader niet terughalen. Als de conducteur komt, hopen we met Carlo mee dat het goedkomt. Gelukkig weet hij een bijzonder verhaal op te hangen en de conducteur gelooft hem ook nog!

Onderweg denkt Carlo nog aan Pietro, zijn tweede vader. Hij heeft een Italiaans restaurant in Bochum en helpt Carl vaak met zijn huiswerk of ze spelen gezellig samen een kaartspelletje. Carlo had alleen aan Pietro vertelt over zijn voorgenomen reis. Maar Pietro had het afgekeurd. ‘De wereld is zoals hij is. Kun jij niet veranderen. Ik al twintig jaar werken in dit restaurant. Zie de zee niet meer, ook al wil ik de zee zien.’

DSCN0490

In München stapt Carlo over in de nachttrein naar Rome. Even twijfelt hij nog, maar op het laatste moment stapt hij toch nog in. Hij verstopt zich op het toilet, maar midden in de nacht staat er opeens een vrouw in een nachtjapon voor hem! Zij helpt hem gelukkig en verstopt Carlo voor de conducteur. Als ze in Rome zijn gaat Carlo er snel vandoor en verstopt zich achter een pilaar. ‘Don Carlo is in Italië!’ Maar hoe nu verder?

Carlo mist vervolgens de trein naar Palermo en denkt er niet aan dat er nog meer gaan op een dag. Hij besluit een taxi te nemen, maar is de chauffeur wel te vertrouwen? Hij belandt midden tussen de olijfbomen en belt Pietro op. Die heeft niet door dat Carlo in Italië is en stelt hem gerust. ‘Jij eet die soep nooit zo heet als hij wordt opgediend. Alles komt goed!’

DSCN0486

Door middel van een tractor en een lieve, echte Italiaanse familie komt Carlo toch nog verder richting Palermo. Zal hij het halen? Weet hij de overtocht per veerboot te maken? Kortom, zal hij zijn vader weten te vinden? Niemand houdt Don Carlo tegen is een verhaal dat geen moment verveelt; het is vlot geschreven en bevat een spannend avontuur voor kinderen vanaf een jaar of 8.

Ook is het leuk om over andere landen als Duitsland en Italië te lezen. Dit zal ongetwijfeld veel avontuurlijke kinderen aanspreken. Bovendien zit er in het boek ontzettend veel humor met als hoogtepunt Don Carlo, een treinkaartje en een hond in de trein! De zwart-wit tekeningen van Peter Schössow maken het verhaal helemaal af en ook het omslag van Mark Janssen spreekt zeer aan. Kortom, een boek dat amuseert en tegelijkertijd ook nog een tikkeltje educatief is.

DSCN0488

Titel: Niemand houdt Don Carlo tegen
Auteur: Oliver Scherz