Recensie: Joehoe! Ik wil een koe – Angelique van Dam

Joehoe! Ik wil een koeJoehoe! Ik wil een koe is het vrolijke debuut van Angelique van Dam met lieve en guitige zwart-wit tekeningen van Kees de Boer. Een boek voor kinderen die dagelijks of juist nooit een koe zien!

Sinds oma er niet meer is, schrijf ik boven aan al mijn verlanglijstjes: ik wil een koe. Meestal krijg ik het tweede wat op mijn lijstje stond. Dit jaar had ik een koe op de tweede plek gezet, maar toch niet gekregen.

Bij het openslaan van het boek komen de koeienvlekken je meteen al tegemoet. Laura fietst voorbij. Ze gaat naar huis, naar haar koe Marie die op het balkon van hun appartement woont. Samen hebben ze veel lol; ze gaan in bad, met de lift en winkelen. Haar ouders vinden alles goed en helpen haar met de verzorging. Maar dan is Laura wakker. Weg droom.

DSCN0476

Laura woont met haar vader en moeder in een appartement in de stad. Ze wil al heel lang een koe op haar verjaardag, maar haar ouders vinden dit niet goed, want het is helemaal niet praktisch. Laura’s oma woonde op een boerderij en had wel een koe, Marie. Laura bewaart hier fijne herinneringen aan. Om haar ouders te stimuleren om een koe voor haar te kopen, verzint Laura van alles.

Zo gaat ze heel veel melk drinken, want dan kun je toch beter een koe hebben die voor gratis melk zorgt? En ze begint een grasveldje aan te leggen op het balkon, waar haar koe dan lekker op kan grazen. Natuurlijk trekt ze ook zwart-witte kleren aan: een koeienoutfit! Daarnaast versiert ze het appartement met post-its met daarop de tekst ‘Ik wil een koe’. Op alle bezwaren van haar ouders heeft Laura ook altijd een antwoord. En bij het krijgen van een knuffelkoe wordt Laura heel erg boos. Ze wil alleen een echte!

DSCN0477

Maar dan komt het goede nieuws: ze gaan verhuizen naar de boerderij van oma! Nu krijgt Laura toch zeker wel een koe? Bij een boerderij hoort immers ook een koe. Maar nee, haar ouders willen het nog steeds niet. Gelukkig hebben hun buren wel een wei vol koeien. Al snel wordt Laura vriendinnen met de huis-tuin-en-keuken-koe die tussen de Lakenvelders staat. Ze noemt haar Ella.

Laura brengt heel veel tijd door met Ella en samen doen ze allerlei spelletjes. Ze leert buurvrouw Herma en buurman Bessel kennen, waar ze vaak over de vloer komt. Op een dag krijgt Ella een kalfje.. plotseling, midden in de wei. Laura mag het kalfje een naam geven en het wordt Nova.

Laura krijgt een hele sterke band met Nova en kijkt enorm tegen het moment op dat Nova de boerderij zal moeten verlaten. Ze komt in actie: ze wil er alles aan doen om Nova te mogen houden. Ze wil het kalf kopen van Herma en Bessel, maar zal het haar lukken om genoeg geld te sparen?

DSCN0478

Joehoe! Ik wil een koe van Angelique van Dam is een vertederend boek waarin je alles leert over het leven van de koe. Wanneer je nog niet zoveel weet over het plattelandsleven en waar de melk eigenlijk vandaan komt, dan is dit het boek om te lezen! Maar ook voor de boerendochter en boerenzoon is dit een leuk boek vol herkenbare momenten. Je waant je meteen in een landschap vol met groen gras, blauwe luchten en veel gezellige dieren.

Angelique van Dam heeft met het personage Laura een meisje neergezet dat je meteen in je hart sluit. Haar passie voor koeien straalt vanaf de pagina’s met boeiende tekst en prachtige bijpassende illustraties van Kees de Boer. Een informatief boek, maar tegelijkertijd ook een spannend avontuur voor kinderen vanaf een jaar of 8. In een periode waarin de boerderij veel kritiek te verduren krijgt, is dit een mooi boek met een positieve boodschap over koeien en een nuchtere kijk op de gebruiken van het platteland.

DSCN0479

Titel: Joehoe! Ik wil een koe
Auteur: Angelique van Dam