Recensie: Alles wat je lief is – Nicola Yoon

Alles wat je lief isAlles wat je lief is, een roman voor Young Adults, is het debuut van de Amerikaanse schrijfster Nicola Yoon. “Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.”

Madeline is allergisch voor de wereld en heeft haar huis zeventien jaar geleden voor het laatst verlaten. Ze zit opgesloten in haar eigen kleine leefwereld en het enige fysieke contact dat ze heeft is met haar moeder en haar verpleegster Carla. Natuurlijk heeft ze vrienden op het internet, maar geen ‘echte’ vrienden waarmee ze leuke dingen kan doen.

Ook kan ze niet naar school en volgt ze online lessen. Haar grootste hobby is het lezen van boeken en het schrijven van boekbesprekingen met spoilers. Maar dan, zomaar op een dag, verandert alles. Er komen namelijk nieuwe buren in het huis naast dat van Madeline wonen. Er is ook een jongen bij, Olly, en hij heeft “ogen in de kleur van de Atlantische oceaan”. Aanvankelijk hebben Olly en Madeline alleen online contact, maar met behulp van Carla kan Madeline Olly ook ontmoeten. Ze moeten alleen wel ieder aan één kant van de kamer blijven.

Madeline’s moeder weet ondertussen van niets en heeft niet door dat Madeline verliefd is geworden op haar buurjongen. En Olly is ook verliefd op haar. Het is dan ook onvermijdelijk dat ze elkaar na enkele ontmoetingen aanraken. En dat ze elkaar kussen. Totdat bij een ruzie tussen Olly en zijn vader Madeline haar huis verlaat om Olly bij te staan. Haar moeder sluit Madeline dan weer helemaal op, zonder dat ze contact mag hebben met Olly. En dan kan Madeline niet meer terug: ze moet ontsnappen, want ze kan zo niet verder leven. Samen met Olly reist ze af naar Hawaii. Zal ze dit avontuur overleven? Of wordt ze erg ziek? Vanaf de reis naar Hawaii neemt het boek een verrassende wending…

Nicola Yoon heeft met Alles wat je lief is een prachtig, romantisch boek neergezet dat boeit van het interessante begin tot de verrassende ontknoping. Madeline’s zeldzame ziekte laat ons nadenken over een benarde positie: je huis nooit meer uit mogen omdat de kans dat je vervolgens doodgaat te groot is. De roman doet denken aan de Young Adult-boeken van John Green en Rainbow Rowell en is een fantastisch debuut dat vraagt om meer werk.

Yoon weet de lezer vliegensvlug de bladzijdes om te laten slaan omdat je wilt weten hoe het verhaal verder zal gaan. Het is nu eenmaal een boek dat lekker leest, omdat er naast gewone tekst ook online tekstberichten in staan, fragmenten uit Madeline’s notitieboek en woordenboek, e-mails, tekeningen en zelfs een spiraal. Je leeft mee met Madeline en Olly, twee realistische karakters, tijdens de gekke situaties waarin ze belanden. Maar ondanks alles volgen ze ieder hun hart en bekommeren ze zich om alles wat ze lief is.

* Ik las niet de Nederlandse, maar de Engelstalige, originele versie van Alles wat je lief is met de titel Everything, Everything.

Everything

Titel: Alles wat je lief is