Recensie: Evert-Jan, een poepvlieg met smetvrees – Pépé Smit

Evert-Jan een poepvlieg met smetvreesEvert-Jan, een poepvlieg met smetvrees is het nieuwe prentenboek van beeldend kunstenares en illustratrice Pépé Smit. Ze is bekend van haar prentenboek Fred het (heel erg eigenwijze) hert, dat inmiddels al een echte klassieker is.

In het boek over Evert-Jan maken we kennis met de familie Vlieg, die bestaat uit pa, ma en hun vier kindertjes Rob, Bob, Pop en Evert-Jan. Er is maar één vlieg binnen de familie die zijn pootjes wast en dat, je raadt het al, is Evert-Jan.”Hij wast ze heel vaak, want hij houdt van schoon en netjes. Dat is niet zo handig voor een vlieg.” De rest van de familie is namelijk heel vies, vooral broertjes Rob en Bob en zusje Pop.

Het liefst zit Evert-Jan dan ook in de badkamer, waar het schoon en rustig is. Hij kamt daar zijn haren boven op een tandenborstel, terwijl hij nadenkt over het leven. Vervolgens wast hij natuurlijk nog snel even zijn pootjes. Toevallig is de vrouw van het huis waar de familie Vlieg in woont Fred het (heel erg eigenwijze) hert aan het lezen als Evert-Jan met zijn moeder gaat praten. Een leuk detail!

DSCN0343

Evert-Jan is ook heel kieskeurig wat betreft zijn eten. Wanneer vader besluit dat ze vandaag uit eten gaan, vliegen ze door de brievenbus naar buiten. Eenmaal buiten ontdekt Evert-Jan dat het geen leuke verrassing is… hij moet namelijk poep met appelmoes eten. Bovendien mag hij van zijn moeder niet alleen maar appelmoes eten. “Ik lust geen poep, dat vind ik VIES!”

Evert-Jan voelt zich erg onbegrepen. Ook wanneer hij later zijn broertjes en zusje ziet keutelballen met een konijnenkeutel. Tot hij opeens een harig dier ziet zitten in een web. Dat zou zijn nieuwe vriend kunnen worden! Maar is het harige dier wel zo lief? Loopt het avontuur van Evert-Jan wel goed af? Of zou hij toch nog de hulp van zijn vieze broertjes en zusje nodig hebben?

DSCN0346

Evert-Jan, een poepvlieg met smetvrees is een origineel en kleurrijk prentenboek dat een dag in het leven van een poepvlieg laat zien. Maar Evert-Jan legt zich niet zomaar neer bij zijn lot; hij wil een nette poepvlieg zijn en geen vieze! Door de duidelijke illustraties die niet alleen bestaan uit tekeningen, maar ook situaties weergeeft door een combinatie van tekening en foto, wordt het verhaal levendig voor een kind en kan het zich voorstellen hoe een vlieg zich dagelijks probeert te redden binnen het leven van de mensen om hem heen.

DSCN0345

Pépé Smit vertelt het verhaal op een humoristische manier met uitgelichte woorden als “BAH!” en “Joepie!!!” en “PLOP!!!” die kinderen zullen aanspreken. Sowieso is het woord ‘poep’ een grappige term voor kinderen die ze graag willen herhalen. Daarnaast heeft het boek een duidelijke opbouw met een uitgebreide introductie en bevat het een spannend avontuur waarvan de kinderen zich zullen afvragen hoe het afloopt.

DSCN0347

Het thema ‘buitenbeentje’ komt duidelijk in het boek naar voren. Evert-Jan voelt zich het zwarte schaap binnen de familie en hij voelt zich niet serieus genomen door zijn familieleden. “Wie ben ik?” vraagt hij zich dan ook af. Tussen de humor door is dit een serieuze vraag die ook voor kinderen relevant kan zijn. Dit kan ook voor een gesprek zorgen met je kind over pesten en buitensluiten. Voelt je kind zich weleens alleen of onbegrepen of ziet het dat andere kinderen zich eenzaam voelen? Het boek kan dus leiden tot meer inzicht in de wereld van je kind.

Evert-Jan laat zien dat het niet leuk is om er niet bij te horen. Uiteindelijk merkt hij echter dat hulp en vriendschap dichterbij is dan hij denkt. Misschien denk je dat een ander je niet wil helpen, maar is dit in de praktijk heel anders. Hierover zet het prentenboek je aan het denken. Ook laat het zien dat je anders mag zijn, want dit maakt je juist uniek. En soms moet je ook iets léren doen. Maar ook al heeft het boek ook een serieuze toon, het is toch voornamelijk een fijn boek om voor te lezen en waar kinderen hard om zullen lachen.

DSCN0342

Titel: Evert-Jan, een poepvlieg met smetvrees
Auteur: Pépé Smit